poniedziałek, 7 września 2015

Z powodu Manassesa...

"Piątego dnia tego miesiąca - był to piąty rok od uprowadzenia króla Jojachina do niewoli" Ezech. 1:2 

Król Jojakim jest już piąty rok w niewoli, i wraz z nim prawdopodobnie Ezechiel, za nimi długa i trudna podróż po piaskach pustyni i bezdrożach do Babilonu. Pięć lat, to wystarczający czas aby się pogodzić z niewolą, przystosować do nowych warunków życia. Wtedy prorok dostaje słowo od Boga.

Księga Ezechiela jest osadzona w szerokim kontekście historycznym, który można by sprowadzić do kilku wierszy z drugiej Księgi królewskiej, gdzie czytamy;  "Doprawdy, zgodnie ze słowem JHWH Pana spotkało to Judę, aby usunąć ją sprzed oblicza jego za grzechy Manassesa, za to wszystko, co uczynił," 2 Król. 24:3, a następnie w 2 Król. 23:37 czytamy  "A  czynił on ( ojciec Jojakima) to, co złe w oczach JHWH Pana, we wszystkim tak, jak czynili jego praojcowie", i dalej w 2 Król. 24:9,20 "A czynił on (sam Jojakim) to, co złe w oczach JHWH Pana, we wszystkim tak, jak czynił jego ojciec. (...) Z powodu gniewu JHWH Pana bowiem działo się to w Jeruzalemie i w Judzie, aż odrzucił ich od oblicza swego."

O ojcu Jojakima  czytamy jeszcze coś bardzo ważnego w drugiej Księdze Kronik 36:8 "Pozostałe zaś sprawy Jehojakima i OBRZYDLIWOŚCI, jakie popełnił, i co go potem spotkało, jest zapisane w Księdze Królów Izraelskich i Judzkich. Władzę królewską po nim objął jego syn Jehojachin." Chcę już teraz zwrócić uwagę na słowo obrzydliwość, ponieważ słowo to jest kluczowym słowem w Księdze Ezechiela.

Jakie to były obrzydliwości?  Z powyższych fragmentów dowiedzieliśmy się, że Bóg dotknął naród wybrany niewolą z powodu grzechów Manassesa. To jest też bardzo ważna wskazówka dla naszego studium. Musimy koniecznie  przeczytać to co Pismo pisze na temat tego króla Judy. W 2 Kron. 33:1-9 czytamy;

"Manasses miał dwanaście lat, gdy objął władzę królewską, a pięćdziesiąt pięć lat panował w Jeruzalemie. Czynił zaś to, co złe w oczach JHWH Pana, według ohydnych zwyczajów narodów, które JHWH Pan wytępił przed synami izraelskimi. Z powrotem pobudował świątynki na wyżynach, które zburzył Hiskiasz, jego ojciec, wznosił też ołtarze dla Baalów i sporządził aszery, oddawał pokłon całemu zastępowi niebieskiemu i służył mu. Zbudował także ołtarze w świątyni JHWH Pana, o której JHWH Pan powiedział: W Jeruzalemie będzie przebywać imię moje na wieki. Nabudował też ołtarzy dla całego zastępu niebieskiego w obydwu dziedzińcach świątyni JHWH Pana. On nawet swoich synów oddał na spalenie w Dolinie Syna Chinnomowego, oddawał się wróżbiarstwu, czarom i gusłom, ustanowił wywoływaczy duchów i wróżbitów, wiele złego czynił w oczach JHWH Pana, drażniąc go. Postawił też posąg rzeźbiony, który kazał sporządzić, w świątyni Bożej, o której Bóg powiedział do Dawida i do Salomona, jego syna: W tej świątyni i w Jeruzalemie, które wybrałem spośród wszystkich plemion izraelskich, umieszczę imię moje na wieki. I nie dopuszczę, aby noga Izraela ustąpiła z tej ziemi, na której postawiłem ich ojców, jeżeli tylko będą ściśle wykonywać to wszystko, co im przykazałem przez Mojżesza zgodnie z całym zakonem, z przykazaniami i ustawami.  Lecz Manasses zwiódł Judę i mieszkańców Jeruzalemu, tak iż postępowali gorzej niż narody, które JHWH Pan wytępił przed synami izraelskimi."

O Manassesie, a właściwie o skutkach ponad pięćdziesięcioletniego odstępstwa  czytamy jeszcze  u proroka Jeremiasza;

„I rzekł JHWH Pan do mnie: Choćby stanęli przede mną Mojżesz i Samuel, nie miałbym serca dla tego ludu. Wypędź ich sprzed mojego oblicza, niech idą precz!  A gdyby rzekł do ciebie: Dokąd mamy pójść? to odpowiedz im: Tak mówi JHWH Pan: Kto przeznaczony na śmierć - na śmierć! Kto na miecz - na miecz! Kto na głód - na głód! Kto na niewolę - do niewoli!  I wyznaczę dla nich cztery rodzaje kar, mówi JHWH Pan: Miecz do zabijania, psy do rozrywania, ptactwo niebieskie i zwierzęta polne do pożerania i niszczenia.  I podam ich jako odstraszający przykład dla wszystkich królestw ziemi z powodu Manassesa, syna Hiskiasza, króla judzkiego, za to, co uczynił w Jeruzalemie." Jer. 15:1-4

Tradycja żydowska opowiada, że to właśnie sam Manasses zamordował proroka Izajasza. Z powodu Manassesa… Konsekwencje bezbożności Manassesa ponoszą następne pokolenia. W roku 605 czyli 12 lat przed powołaniem Ezechiela na proroka nastąpiła pierwsza deportacja Izraelitów do Babilonu, Nabudochonozor zabiera Daniela, prorok Ezechiel prawdopodobnie ma wtedy około 18 lat. W roku 597 ma miejsce druga deportacja, Nabudochonozor zabiera do niewoli Ezechiela oraz króla Johojakina, a wraz z nim 10.000 ludzi. Ezechiel spędza ok. 5 lat w niewoli babilońskiej, zanim Bóg powoła go na proroka, na stróża narodu izraelskiego. Ezechiel ma lat trzydzieści. Wreszcie w latach 588-586 ma miejsce trzecia fala deportacji. Chaldejczycy palą świątynię, a Jerozolima zostaje zburzona, 50.000 kolejnych hebrajczyków trafia do niewoli. To jest mroczny czas dla Izraela. Sytuacja jest trudna, naród wybrany doświadcza zapowiadanej przez proroków niewoli, ale wcześniej doświadcza czasu wojen, w miastach panował głód, ludzie zjadali własne dzieci.

Księga Ezechiela opisuje nam smutny i tragiczny finał tego wielopokoleniowego odstępstwa. Bóg jest cierpliwy do czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz