wtorek, 15 września 2015

A ręka Pana spoczęła tam na nim...

Bezpośrednią ingerencję Boga w losy pojedynczego człowieka lub całych narodów Biblia porównuje do wyciągniętej ręki. Takich porównań mamy w Biblii około 200. Bóg błogosławi, powołuje ale też karze i wychowuje. W Księdze Ezechiela czytamy, że ręka Pana JHWH spoczęła na nim i to był wyjątkowy moment powołania go na proroka. Potem prorok widzi rękę ze zwojem, Waga widzeń i sytuacja narodu wybranego była tak dla niego przytłaczająca, że pisze on; „ręka Pana mocno mi ciążyła. (3:14)” Pan Bóg informuje nas, że jego ręka jest mocna. (20:34) Oczywiście rozumiemy, że jest to tylko porównanie. Bóg nie ma ciała, nie ma cielesnej ręki, ale Jego działania przypominają działania ludzi za pomocą ręki. Ręką się błogosławi, podaje się rękę na ratunek, poklepuje się przyjaciela po plecach, obejmuje ukochana osobę. Ręką można kogoś ukarać, dotkliwie pobić a nawet zabić. Musimy pamiętać, że i obecnie ręka Boża nie jest bezczynna. Bóg jest suwerenny i nadal według Swojej woli ingeruje w losy ludzi, rodzin i narodów. Ręka Pana nadal jest wyciągnięta….

"Aby poznały wszystkie ludy ziemi, że ręka Pana jest mocna, i abyście się bali Pana, Boga waszego, po wszystkie dni.” Jozuego 4:24

W Ezechiela 6:14 czytamy; "Wyciągnę swoją rękę przeciwko nim i uczynię kraj straszliwym pustkowiem, od pustyni aż do Rybli, wszędzie, gdzie mieszkają i poznają, ze Ja jestem Pan."

Ta niebiańska ręka, czytamy w Ezechiela 8:1,3 chwyciła Ezechiela za włosy i w widzeniach przeniosła go z Babilonu do Jerozolimy.

"Gdy w szóstym roku, w szóstym miesiącu, piątego dnia tego miesiąca, siedziałem w swoim domu, a starsi judzcy siedzieli przede mną, spoczęła tam na mnie ręka Wszechmocnego Pana, … I wyciągnął coś w kształcie ręki, i chwycił mnie za włosy na głowie. A duch uniósł mnie w górę między ziemię a niebo, i zaprowadził mnie w widzeniach Bożych do Jeruzalemu, do wejścia bramy wewnętrznej, zwróconej ku północy, gdzie znajdował się znienawidzony posąg, pobudzający do nienawiści." Ezechiela 8:1,3

Następnie w Ezechiela 33:22 czytamy o tym jak ręka Pana dotyka ust proroka, aby przemówił po jakimś czasie kiedy był niemową. "A wieczorem w przededniu przybycia uchodźcy była nade mną ręka Pana i (Pan) otworzył moje usta, zanim ów przybył do umie następnego dnia rano; tak więc otworzył moje usta i już nie byłem niemy."

W znanym nam powszechnie widzeniu w Dolinie Suchych Kości prorok jest prowadzony ku dolinie przy udziale Bożej ręki. "Spoczęła na mnie ręka Pana; i wyprowadził mnie w swoim duchu, i postawił mnie w środku doliny, która była pełna kości." Ezechiela 37:1 


Podobnie jest w opisie widzenia świątyni, czytamy tam o tym, że ręka Pana przeniosła proroka przed bramę świątyni; "W dwudziestym piątym roku naszego wygnania, w pierwszym miesiącu, dziesiątego dnia tego miesiąca, w czternastym roku po zdobyciu miasta, w tym właśnie dniu spoczęła na mnie ręka Pana i przeniósł mnie tam, W widzeniach Bożych przeniósł mnie do ziemi izraelskiej i postawił mnie na bardzo wysokiej górze; a na niej naprzeciwko mnie było coś, jakby zbudowane miasto. Przeniósł mnie tam, a oto był tam mąż, który wyglądał tak, jakby był ze spiżu; miał on w ręku lniany sznur i pręt mierniczy, a stał w bramie." Ezechiela 40:1-3

W Ezechiela 10:7,8 czytamy o ręce cheruba; "A wtedy jeden cherub wyciągnął swoją rękę spomiędzy cherubów do ognia, który był między cherubami, nabrał i włożył do garści męża odzianego w lnianą szatę, a ten przyjął i wyszedł. A u cherubów, pod ich skrzydłami, ukazał się kształt ludzkiej ręki." Bóg wyciąga swoją rękę by powołać Ezechiela na proroka, ale też zapowiada wyciągniecie Swojej reki przeciwko fałszywym prorokom. „Wyciągnę swoją rękę przeciwko prorokom, którzy mają fałszywe widzenia i prorokują kłamliwie; w zgromadzeniu mojego ludu nie będą. Wpisani nie będą w poczet domu izraelskiego i do ziemi izraelskiej nie wejdą - i poznacie, że Ja jestem Wszechmocny Pan." Ezechiela 13:9

Ręka Boża może być skierowana przeciwko pojedynczemu człowiekowi, ale też przeciwko narodom. Czytamy o tym w Ezechiela 14:13; "Synu człowieczy! Jeżeli jaki kraj zgrzeszy przeciwko mnie, dopuszczając się niewierności i Ja wyciągnę swoją rękę przeciwko niemu, i uszczuplę jego zapasy chleba, i ześlę na niego głód, i wytracę z niego ludzi i bydło,"

Z Ezechiela 20:22 dowiadujemy się, że czasami Bóg dzięki Jego cierpliwości i przez wzgląd na Jego imię powstrzymuje rękę. "Lecz Ja powstrzymałem moją rękę, a uczyniłem tak przez wzgląd na moje imię, aby nie zostało zbezczeszczone w oczach narodów, na oczach których wyprowadziłem ich." Następnie w Ezechiela 20:33 Bóg zapowiada Swoje rządy prowadzone twardą ręką. "Jakom żyw - mówi Wszechmocny Pan zaiste będę królował nad wami, ręką mocną i ramieniem wyciągniętym, i wylewem zapalczywości" Podobna myśl jest w Księdze Objawienia gdzie jest mowa o rządach Chrystusa prowadzonych „laską żelazną”.

Od rozdziału 25 mamy zapowiedź wyciągnięcia ręki Bożej przeciwko narodom. "Dlatego oto wyciągnę moją rękę przeciwko tobie (do Amonitów) i wydam cię narodom na łup, wytępię cię spośród ludów i wygubię cię spośród ziem; zniszczę cię, i poznasz, że Ja jestem Pan." Ezechiela 25:7; "Dlatego tak mówi Wszechmocny Pan: Wyciągnę rękę przeciw Edomowi, wytępię z niego lud i bydło i obrócę go w ruinę; od Temanu aż do Dedanu padną od miecza." Ezechiela 25:13; "Przeto tak mówi Wszechmocny Pan: Oto Ja wyciągnę rękę przeciw Filistyńczykom, wytępię Kreteńczyków i wygubię resztkę na brzegu morza," Ezechiela 25:16; "(Do księcia Tyru) Umrzesz śmiercią nieobrzezanych z ręki cudzoziemców, bo Ja to powiedziałem - mówi Wszechmocny Pan." Ezechiela 28:10; "I powiedz jej: Tak mówi Wszechmocny Pan: Oto Ja jestem przeciwko tobie, góro Seir, wyciągnę rękę przeciwko tobie i obrócę cię w straszliwe pustkowie." Ezechiela 35:3; "I tak objawię moją chwałę wśród narodów; wszystkie narody będą oglądać mój sąd, którego dokonam, i moją rękę, którą położę na nich." Ezechiela 39:21

W Ezechiela 36:7 czytamy jak Bóg podnosząc Swoją rękę składa przysięgę; "Dlatego tak mówi Wszechmocny Pan: Podnoszę rękę na znak przysięgi: Zaiste, narody, które są dokoła was, znosić będą swoje obelgi."

Pod koniec Bóg zwraca się do duchowieństwa, do Lewitów. Przypomina o wielkiej odpowiedzialności jaką mają usługujący kiedyś w świątyni, czy dzisiaj we wspólnotach. "Ponieważ służyli mu przed ich bałwanami i stali się dla domu izraelskiego powodem potknięcia się, dlatego podniosłem moją rękę przeciwko nim, mówi Wszechmocny Pan. Poniosą karę za swoją winę." Ezechiela 44:12

Pan Bóg zapowiedział; „ jeżeli nie będziecie słuchać głosu Pana i będziecie sprzeciwiać się słowu Pana, ręka Pana będzie przeciwko wam i przeciwko królowi waszemu, aby was zgubić." 1 Samuela 12:15 Widzimy jak ta przepowiednia spełnia się za czasów Ezechiela. Dzisiaj ręka Boża może być wyciągnięta przeciwko nam, może być twarda i bardzo nam ciążyć. Ale też może być dobrotliwa jak dla Nehemiasza, może nas błogosławić i być nam ku pomocy. W Dziejach Apostolskich 11:21 czytamy, że ręka Pana była z nimi. "I ręka Pańska była z nimi, wielka też była liczba tych, którzy uwierzyli i nawrócili się do Pana." Współczesnemu kościołowi, nam dzisiaj potrzebna jest wyciągnięta ręka Pana nad nami. Ręka Pana nie jest za krótka.

"Oto ręka Pana nie jest tak krótka, aby nie mogła pomóc, a jego ucho nie jest tak przytępione, aby nie słyszeć." Izajasza 59:1





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz