poniedziałek, 21 marca 2016

Ezechiela 22: 1-16

"Jahwe przemówił do mnie w te słowa: Synu człowieczy, czy nie powinieneś osądzić, czy nie powinieneś wydać wyroku na miasto krwi? Wyjaw mu wszystkie jego obrzydliwości. Powiedz: Tak mówi Pan, Jahwe: O miasto, które rozlewasz krew u siebie, aby przyszedł na ciebie czas [sądu], i tworzysz sobie bożki, aby się plamić. Zawiniłoś przez krew, którąś rozlało, i stałoś się nieczyste przez twoje bożki, któreś robiło. Przybliżyłoś dni twoje i przyszedł czas twoich lat, dlatego uczynię cię hańbą wśród narodów i pośmiewiskiem wszystkich krajów. Ci, którzy są blisko, i ci, którzy są daleko od ciebie, będą się wyśmiewali z ciebie, [bo] masz zniesławione imię i jesteś ogromnie przewrotne. Oto książęta Izraela, każdy stosownie do swej mocy, znajdują się u ciebie, by krew rozlewali. U ciebie znieważa się ojca i matkę, u ciebie zadaje się gwałt cudzoziemcowi, u ciebie uciska się wdowę i sierotę. Gardzisz tym, co jest dla mnie święte, i znieważasz moje szabaty. U ciebie są mężowie oszczercy, aby rozlewać krew. U ciebie ucztuje się na górach. U ciebie popełnia się haniebne czyny. U ciebie odkrywa się nagość ojca, u ciebie zadaje się gwałt tej, która jest dotknięta miesięczną zmazą. Ten popełnia obrzydliwość z żoną swojego bliźniego, ów czyni nieczystą synową przez haniebny czyn, inny zaś u ciebie zadaje gwałt swej siostrze, córce swego ojca. U ciebie biorą podarki za rozlanie krwi. Pobierasz lichwę i procent i wyzyskujesz swego bliźniego przez przemoc. O mnie zaś zapomniałoś - wyrocznia Pana, Jahwe. Oto klasnę w mą dłoń z powodu twojego zysku, któryś gromadziło, i z powodu twej krwi, którą rozlano u ciebie. Czy wytrzyma twoje serce, czy będą mocne twe dłonie w dniach, w których zacznę działać przeciw tobie? Ja, Jahwe, powiedziałem i wykonam. Rozproszę cię między narody i rozrzucę cię po krajach, i usunę z ciebie twą nieczystość. Splugawiłoś się samo w oczach narodów i poznasz, że Ja jestem Jahwe”” (Biblia Poznańska 1974/75)

W Księdze Ezechiela padają zarzuty przeciwko czynom i postawom które są dla Pana Boga ohydne i obrzydliwe. Czynami tymi są; bałwochwalstwo, duchowe wszeteczeństwo, uprawianie polityki na własną rękę wbrew woli Bożej, odstępstwo, przewrotność, bezprawie, bezbożność, przemoc fizyczna i psychiczna oraz wyzysk, grabież, a także przelew krwi. Dalej cudzołóstwo, nieczystość seksualna, nie udzielanie pomocy ludziom w potrzebie, lichwiarstwo.

 

W tym rozdziale prorok powtarza wiele z powyższych, ale też dochodzą kolejne niegodziwe rzeczy, które również nie podobają się Panu Bogu i są dla Niego ohydne: kalanie swojego dobrego imienia, lekceważenie ojca i matki, gnębienie wdów i sierot, całkowita zapaść systemu pomocy społecznej, pogarda dla świętości, nieprzestrzeganie, znieważanie Bożych sabatów, łapówkarstwo, oszczerstwo, kazirodztwo, przemoc seksualna, rozpusta oraz zapominanie o Bogu.
 

Po raz kolejny Pan Bóg zwraca się do Ezechiela; „Synu człowieczy, oto dokonasz sądu, będziesz sądził krwawe miasto i oznajmisz mu wszystkie jego obrzydliwości.” Czy zauważyliście, że Pan Bóg po raz kolejny kładzie nacisk na ujawnianie rzeczy obrzydliwych. Po co tyle razy pisać o tym samym ? Jest taka potrzeba, by nie chować rzeczy niegodziwych pod dywan, by nie opowiadać, my mamy Świątynię, jesteśmy narodem wybranym, Pan Bóg nas kocha i wszystko jest u nas w należytym porządku. Nie, nie jest w porządku! To właśnie prorok Ezechiel na polecenie Pana Boga chce wyraźnie i dobitnie przekazać mieszkańcom Judy.
 

W poprzednim rozdziale czytaliśmy , że „miecz” jest już gotowy, wydobyty, naostrzony, błyszczący, skierowany przeciwko Jerozolimie. Cylkow pisze; „Wobec bliskiego upadku Jerozolimy, powtarza prorok jeszcze raz wszystkie swoje dotychczasowe oskarżenia, wyłuszczając szczegółowo powody, dla których sąd Boży ominąć jej nie może. Bezprawie, krwiożerczość, chciwość szły w parze z bezbożnością i pogaństwem. Książęta nadużywali swojej władzy, kapłani nie pełnili swojego powołania, prorocy usprawiedliwiali każdą niegodziwość, a lud gnębiony przez możnych, uciskał nawzajem biedniejszych i bardziej bezbronnych.”

W artykule „Szokujące poselstwo pewnego Lewity” napisałem „Manipulowanie biblijną prawdą, lekceważenie jej, zabawianie się nią, obniżanie Bożych standardów zawsze prowadzi do upadku ideologicznego, doktrynalnego i moralnego, a dalej do bratobójczych wojen.” Prowadzi też w kierunku niewoli. Tą zasadę, to prawo duchowe bardzo wyraźnie widzimy, jak działało to w czasach Ezechiela, ale też na własne oczy widzimy, jak to samo prawo funkcjonuje w naszych, ostatecznych czasach.

„A to wiedz, że w dniach ostatecznych nastaną trudne czasy: Ludzie bowiem będą samolubni, chciwi, chełpliwi, pyszni, bluźnierczy, rodzicom nieposłuszni, niewdzięczni, bezbożni, bez serca, nieprzejednani, przewrotni, niepowściągliwi, okrutni, nie miłujący tego, co dobre, zdradzieccy, zuchwali, nadęci, miłujący więcej rozkosze niż Boga, którzy przybierają pozór pobożności, podczas gdy życie ich jest zaprzeczeniem jej mocy;” 2 List do Tymoteusza 3:1-7,

W dzisiejszym fragmencie Pan Bóg podkreśla przelew krwi w Jerozolimie. Ezechiel pisze; „Jerozolimo, miasto, które przelewasz krew u siebie! Oto nadszedł czas na ciebie, Jerozolimo, która czynisz sobie bożki, aby się plamić! Zgrzeszyłaś, rozlewając swoją własną krew.” W Jerozolimie dochodziło do okropnych i niewiarygodnych morderstw. Policja kryminalna nie istniała. Masowo zabijano niewinnych ludzi, często w tle była grabież, gwałt a także polityka. Te zbrodnie, przelew krwi w szczególny sposób wołają o pomstę do nieba.  Czytaliśmy o tym już w Ezechiela 11:6 i 12:19.

„Zabiliście wielu w tym mieście i napełniliście jego ulice zabitymi.” ; „Tak mówi Wszechmocny Pan do mieszkańców Jeruzalemu w ziemi izraelskiej: Swój chleb będą jeść w strachu i swoją wodę będą pić w trwodze, gdyż ich kraj opustoszeje i będzie bez swoich dostatków z powodu bezprawia (hebr. hamas, przemocy) wszystkich jego mieszkańców.”
 

U ciebie gardzi się ojcem i matką

Od wiersza 5 do 11 mamy zapisaną długą listę obrzydliwych przestępstw wobec Prawa Bożego. Z całej listy tych rzeczy chciałbym dzisiaj w sposób szczególny zwrócić uwagę na słowa; „U ciebie gardzi się ojcem i matką,”

Piąte (czwarte) przykazanie zawiera punkt mówiący; „Czcij ojca swego i matkę swoją, aby długo trwały twoje dni w ziemi, którą Pan, Bóg twój, da tobie.” II Mojżeszowa 20:12; W następnym rozdziale 21:17 czytamy; „Kto złorzeczy ojcu swemu albo matce swojej, poniesie śmierć.” Natomiast w V Mojżeszowej 27:16 mamy napisane; „Przeklęty, kto zlekceważy swego ojca i matkę. A cały lud powie: Amen.” Widzimy, że szacunek do rodziców był bardzo ważnym elementem Prawa Bożego. Jednym z objawów odstępstwa jest pogarda i lekceważenie ojca i matki. Apostoł Paweł też o tym pisze; „ A to wiedz, że w dniach ostatecznych nastaną trudne czasy: Ludzie bowiem będą ... rodzicom nieposłuszni.” To samo dotyczy stosunku do cudzoziemców, wdów i do siero
t.

U ciebie zadaje się gwałt cudzoziemcowi

Cudzoziemcy, uchodźcy to temat ostatnio bardzo popularny. Czy dzisiejsi uchodźcy są cudzoziemcami, w biblijnym znaczeniu?  W Starym Testamencie mamy wyraźną różnicę pomiędzy wymagającymi troski i pomocy cudzoziemcami a bezbożnymi obcymi, których nazywano poganami. Ci obcy cudzoziemcy, nawet potomkowie Lota, byli najczęściej wrogami Izraela. Pan Bóg polecił Izraelowi, nic nie będzie was łączyło z sąsiednimi ludami. Pan Bóg ostrzegał przed obcymi. Obcy byli przeważnie bałwochwalcami, a poprzestawanie z nimi doprowadziło do sprzeniewierzenia się Panu Bogu Izraela. Jednocześnie Pan Bóg zaleca opiekę nad cudzoziemcami, taką samą jak o wdowy czy o sieroty. A zatem kim byli cudzoziemcy?

„Nie będziesz gnębił ani uciskał cudzoziemca, bo przecież i wy wszyscy byliście kiedyś cudzoziemcami w Egipcie”. Ks. Wyjścia 22, 20: „Więc i wy miłujcie obcego przybysza, gdyż sami byliście obcymi przybyszami w ziemi egipskiej.” Ks. Powt. Prawa 10:1
9

"A to będzie dla was wieczną ustawą: W miesiącu siódmym dziesiątego dnia tegoż miesiąca ukorzycie się i nie będziecie wykonywać żadnej pracy, zarówno tubylec jak i obcy przybysz, który osiadł wśród was. 
W tym dniu bowiem zostanie dokonane przebłaganie za was," Ks. Kapłańska 16:29,30; "Będzie u was jedno prawo, zarówno dla obcego przybysza jak i dla krajowca, gdyż Ja, Pan, jestem Bogiem waszym." Ks. Kapłańska 24:22

"Nie kalajcie się tym wszystkim, gdyż tym wszystkim kalały się narody, które Ja przed wami wypędzam. Także i ziemia została skalana, przeto ukarałem ją za jej winę i wyrzuciła ziemia swoich mieszkańców. Przestrzegajcie zatem ustaw moich i praw moich i nie czyńcie żadnej z tych wszystkich obrzydliwości, ani tubylec, ani obcy przybysz, mieszkający pośród was. Albowiem wszystkie te obrzydliwości czynili mieszkańcy tej ziemi, którzy tu byli przed wami, i ziemia ta stała się nieczystą, aby was ziemia ta nie wyrzuciła, gdy ją zanieczyszczacie, tak jak wyrzuciła naród, który tu był przed wami." Ks. Kapłańska 18:24-28

C
udzoziemiec o którym czytamy, choćby tutaj w Księdze Ezechiela nie był obcym, był to człowiek „swój” zasymilowany, przyjmujący zwyczaje, przekonania i praktyki religijne mieszkańców kraju, w którym się osiedlił. To byli głównie tak zwani prozelici, ci którzy przyszli. Niektórzy poganie pragnęli służyć Bogu Izraela. Cudzoziemcy w czasach Starego Testamentu byli często niewolnikami lub jeńcami wojennymi. Za czasów Nehemiasza i Ezdrasza deportowano żony cudzoziemki oraz zrodzone z nimi dzieci; „Zobowiążmy się oddalić od nas wszystkie kobiety cudzoziemskie (obcoplemienne) a także wszystkie zrodzone z nich dzieci” Ezdrasza 10:3

Pomimo przyjęcia zasad panujących w Izraelu, sytuacja materialna cudzoziemców, nie była łatwa. Najczęściej nic nie posiadali, byli wykorzystywani i ciemiężeni. To nie podobało się Panu Bogu. Pada zarzut; „U ciebie zadaje się gwałt cudzoziemcowi.” 


O mnie zaś zapomniałoś


W naszym dzisiejszym tekście pada jeszcze jeden bardzo ważny zarzut. Pan Bóg mówi w wersecie dwunastym do miasta Jerozolimy; „O mnie zaś zapomniałoś - wyrocznia Pana” Grzech zaciera, powoli, systematycznie, dzień po dniu pamięć o Panu Bogu. Naród wybrany odwrócił się od Pana Boga plecami, odstawił go na półkę, tak jak się odstawia niepotrzebne naczynie. U proroka Izajasza 17:10 czytamy „Bo zapomniałeś Boga, swojego Zbawiciela, i nie pamiętałeś o skale swojego schronienia.”

Z tego powodu Pan Bóg zapowiada; „Wystąpię przeciwko tobie. Rozproszę cię między narody i rozrzucę cię po krajach. Uczynię ciebie przedmiot zadumy, drwin i będziesz pośmiewiskiem. Usunę spośród ciebie twoją nieczystość, i przekonasz się, że Ja jestem Jahwe".

„Wszyscy przechodnie klaszczą nad tobą w dłonie, gwiżdżą i potrząsają głowami nad córką Jeruzalemską, mówiąc: Czy to ma być to miasto, które nazywają najpiękniejszym, rozkoszą całej ziemi?” Lamentacje Jeremiasza 2:15

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz