piątek, 11 marca 2016

Ezechiela 21:1-4

21: 1-4 "Pan skierował do mnie te słowa: Synu człowieczy, obróć się na południe i skieruj swą mowę ku południowi, i prorokuj przeciw lasowi krainy południowej. Powiedz lasowi południa: Słuchaj słowa Pańskiego! Tak mówi Pan Bóg: Oto podłożę pod ciebie ogień, który strawi każde zielone i każde suche drzewo. Gorejący ten płomień będzie nieugaszony i spłoną w nim wszystkie istoty począwszy od południa aż do północy. I każdy żyjący zobaczy, że to Ja, Pan, go zapaliłem, a nie zostanie ugaszony. " Biblia Tysiąclecia, wyd IV (1983)

20:45-49 „I stało się słowo Pańskie do mnie, mówiąc: Synu człowieczy! obróć twarz twoję ku stronie południowej, a krop jako rosą na południe, i prorokuj przeciwko losowi pola południowego, A rzecz lasowi południowemu: Słuchaj słowa Pańskiego: Tak mówi panujący Pan: Oto Ja rozniecę w tobie ogień, który pożre w tobie wszelkie drzewo zielone, i wszelkie drzewo suche; nie będzie ugaszony płomień pałający, i zgoreją w nim wszystkie twarze od południa aż do północy. I ujrzy wszelkie ciało, żem go Ja Pan zapalił; nie będzie ugaszony." Biblia Gdańska (1632)

21:1-4 „Dane mi było słowo Jhwh, brzmiące; Synu człowieczy, zwróć twoją twarz w stronę południa. Przepowiadaj południowi. Przepowiadaj lasowi pola południa. Prorokuj lasowi południa,; Słuchaj słowa Jhwh! Tak rzekł Pan Jhwh; Oto Ja rozpalę w tobie ogień. Strawi w tobie wszelkie drzewo zielone i wszelkie drzewo uschłe. Nie zagaśnie palący płomień. Będzie spalona nim cała przestrzeń od południa aż do północy. Każde ciało zobaczy, że Ja Jhwh, podpaliłem go. Nie zgaśnie.” Biblia Pallotinum. (2013)

Dzisiejszy fragment, w niektórych Bibliach np. w Wulgacie, w King James Version czy w Biblii Tysiąclecia, wyd. V z 1999 jest dopisany jako końcówka poprzedniego 20 rozdziału, w innych jest to wstęp do mowy o mieczu jaką mamy zapisaną w 21 rozdziale. O połączeniu ognia i miecza czytaliśmy już w piątym rozdziale. Prorok obciął sobie włosy, podzielił je na trzy części. Uczynił to na głównej ulicy miasta, aby wszyscy widzieli i rozpowiadali. Jedną część spalił w ogniu, jedną trzecią pociął na drobne kawałki i rozrzucił wokół siebie i ogniska, a ostatnią trzecią część rzucił na wiatr.

Przypowieść o płonącym lesie to mowa o sądzie ognia który jest zapowiedzią sądu miecza. Umiejscowienie tego wstępu na początku 21 rozdziału jest wg mnie bardziej zasadne. 

Jest jeszcze jedna kwestia, którą musimy sobie wyjaśnić. W tłumaczeniach tego fragmentu pojawia się nazwa Negeb. Jest to nieuprawniona sugestia, wskazująca, że chodzi o jakiś konkretny las na południe od Jerozolimy, las na pustyni Negeb. Tymczasem za czasów Ezechiela, Negeb było pustynią. Obecnie na terenie Negebu rośnie, na powierzchni 30 km2 las Yatir, jednak jest to  las sztucznie posadzony przez człowieka w 1964 roku. Las Yatir można pooglądać na stronie: Yatir Forest - Israel's Largest Desert Forest, ale to nie jest ten las.

A zatem o jaki las i o jaki ogień tutaj chodzi ? Dużą pomocą w odpowiedzi na te pytania służą fragmenty z księgi proroka Jeremiasza.

Albowiem Bóg nasz jest ogniem trawiącym.

Ogień, to nieujarzmiony żywioł, szybko się rozprzestrzenia, nie zna granic i jest sprawiedliwy. Pali zarówno bogate drzewa zielone, piękne jak te suche, biedne, bezużyteczne. Widziałem pożar lasu, małego lasu. Tutaj jest mowa o wielkim lesie i o wielkim pożarze. Pożar lasu, potęga ognia robi zawsze ogromne wrażenie, zagrożone są miejscowości i życie ludzi, swąd jest uciążliwy na przestrzeni wielu kilometrów. Skutki pożaru lasów są odczuwalne przez lata. Po tętniącym życiem lesie pozostaje tylko pustynia, wypalona, spieczona ziemia. Pan Bóg planuje, „aby miasta judzkie zamienić w pustynię, w legowisko szakali.” Jeremiasza 10:22

"Podnieście płacz i narzekanie na górach, a na niwach stepu pieśń żałobną, gdyż są wypalone tak, iż nikt tamtędy nie przechodzi i nie słychać tam porykiwania stad, nie ma ptactwa niebieskiego ani bydła, uciekły, zbiegły!  I obrócę Jeruzalem w gruzy, w legowisko szakali, a miasta judzkie zamienię w pustynię, gdzie nikt nie mieszka.  Który mąż tak jest mądry, aby to zrozumieć, i do kogo przemówiły usta Pana, aby to oznajmił, dlatego ginie ten kraj, jest wypalony jak pustynia, tak iż nikt tamtędy nie przechodzi?" Jeremiasza 9:9-11

"A do domu króla judzkiego powiedz: Słuchajcie słowa Pana, domu Dawida! Tak mówi Pan: Sądźcie w każdy poranek sprawiedliwie i ratujcie uciśnionego z ręki gnębiciela, aby mój gniew nie wybuchnął jak ogień i nie spłonął tak, że nikt nie mógłby go ugasić z powodu waszych złych uczynków! Oto Ja staję przeciwko tobie, mieszkanko doliny, skało nad równiną - mówi Pan - was, którzy mówicie: Kto na nas uderzy i kto wedrze się do naszych mieszkań? Nawiedzę karą według plonu waszych czynów - mówi Pan - i rozciągnę ogień w jej lesie, który pożre wszystko dokoła." Jeremiasza 21:11 -14

Prorok Izajasz wtrąca  ważną dla nas myśl, według Izajasza ogniem jest gniew Pana, gniew wylany na bezprawie Izraela, na bałwochwalstwo i na te wszystkie obrzydliwe dla Pana Boga rzeczy, o których czytamy u proroka Ezechiela.  "Gdyż bezprawie rozgorzało jak ogień, pożera cierń i oset i zapala gęstwinę leśną, tak że ta się unosi w słupach dymu.  Z powodu gniewu Pana Zastępów wypalona jest ziemia, a lud stał się pastwą ognia, nikt nie lituje się nad swoim bratem.  I porywają to, co z prawej strony, ale nadal są głodni, pożerają to, co z lewej strony, lecz nie są syci. Każdy pożera ciało swojego bliźniego. Manasses Efraima, a Efraim Manassesa, a obaj razem Judę. Mimo to nie ustaje jego gniew, a jego ręka jeszcze jest wyciągnięta. Izajasza" 9:18-20

Ziemią południową w tym fragmencie jest południowe Księstwo Judy, za kilka lat od tego objawienia, wojska babilońskie dosłownie rozniecą ogień,  spalą miasta, w tym Jeruzalem i dom Pana. Ten ogień rozprzestrzeni się ku północy na całe terytorium Izraela. Dom Izraela zostanie pusty, niczym wypalona, jałowa pustynia. W kontekście dzisiejszego fragmentu jak ważnym ostrzeżeniem są słowa z listu do Hebrajczyków.

"Baczcie, abyście nie odtrącili tego, który mówi; jeśli bowiem tamci, odtrąciwszy tego, który na ziemi przemawiał, nie uszli kary, to tym bardziej my, jeżeli się odwrócimy od tego, który przemawia z nieba.  Ten, którego głos wtenczas wstrząsnął ziemią, zapowiedział teraz, mówiąc: Jeszcze raz wstrząsnę nie tylko ziemią, ale i niebem.  Słowa: "Jeszcze raz" wskazują, że rzeczy podlegające wstrząsowi ulegną przemianie, ponieważ są stworzone, aby ostały się te, którymi wstrząsnąć nie można. Przeto okażmy się wdzięcznymi, my, którzy otrzymujemy królestwo niewzruszone, i oddawajmy cześć Bogu tak, jak mu to miłe: z nabożnym szacunkiem i bojaźnią.  Albowiem Bóg nasz jest ogniem trawiącym." Hebrajczyków 12:25-29 

 Jeszcze raz wstrząsnę nie tylko ziemią, ale i niebem....




  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz