niedziela, 6 marca 2016

Ezechiela 20:34-44

Mocną ręką, wyciągniętym ramieniem i karzącym gniewem wyprowadzę was spośród narodów, zgromadzę was z krajów, po których zostaliście rozproszeni.  Zawiodę was na pustynię narodów i tam pozwę was do sądu twarzą w twarz. Jak wiodłem spór z ojcami waszymi na pustyni kraju egipskiego, tak będę się prawował z wami - wyrocznia Pana, Jahwe.  Sprawię, że przejdziecie pod rózgą i odliczę was.  Wykluczę spośród was buntowników i tych, którzy się mi sprzeciwiają. Wyprowadzę ich z kraju, [gdzie] przebywali, ale do ziemi Izraela nie wejdą, i poznacie, że Ja jestem Jahwe.  Wam zaś, Domu Izraela, tak mówi Pan, Jahwe: Niech każdy odrzuci bożki - czy nie usłuchacie mię - nie bezcześćcie więcej mojego świętego Imienia przez wasze podarki i wasze bożki,  bo na mojej świętej górze, na wysokiej górze Izraela - wyrocznia Pana, Jahwe - tam będzie mi służył cały Dom Izraela, wszyscy [razem] w kraju. Tam przyjmę ich przychylnie, tam szukał będę waszych danin i ofiar z pierwocin ze wszystkimi waszymi świętymi darami.  W woni ofiary przebłagalnej będę wam łaskawy, gdy wyprowadzę was spośród narodów i zbiorę was z krajów, w których zostaliście rozproszeni, i okażę się w was święty przed oczyma narodów.  I dowiecie się, że Ja jestem Jahwe, gdy przywiodę was do ziemi Izraela, do kraju, który przysiągłem dać ojcom waszym.  Tam przypomnicie sobie wasze postępowanie i wszystkie wasze czyny, przez któreście się skalali, i obrzydzicie sobie siebie samych za wszystkie wasze złe czyny, któreście popełnili.  I dowiecie się, że Ja jestem Jahwe, gdy tak z wami postąpię przez wzgląd na moje Imię, a nie według waszego złego postępowania i waszych haniebnych czynów, Domu Izraela - wyrocznia Pana, Jahwe." (Biblia Poznańska 1974/75)

Izrael. Niewielkie państwo na Bliskim Wschodzie. Dzisiejszy fragment zwraca naszą uwagę na to Państwo. Musimy wiedzieć, że proroctwa zapisane w Starym Testamencie zawierają wiele informacji na temat dawnych i obecnych losów Izraela. Obecnie toczy się, w środowisku chrześcijan ożywiona dyskusja na temat tego w którym miejscu planu Bożego znajduje się obecnie Izrael. Izrael musi się upamiętać i nawrócić. Musi uznać Pana Jezusa za swojego Mesjasza i Zbawiciela. Dzisiejszy Izrael musi porzucić bałwochwalstwo i te wszystkie obrzydliwe rzeczy o jakich pisał prorok Ezechiel, a które nadal dzieją się w Izraelu.

W Izraelu przeważająca ilość Żydów to ludzie wyznający naukę Talmudu i Kabały. Tora jest niewystarczająca. Dwadzieścia procent Żydów określa się jako świeccy (hebr. hilonim), wielu z nich to ateiści. Stosunki homoseksualne są w Izraelu legalne od 1988 roku. Wiek osób legalnie dopuszczających się kontaktów hetero- i homoseksualnych jest równy i wynosi 16 lat. Izrael jest najbardziej tolerancyjnym krajem, leżącym na Bliskim Wschodzie, a Tel Aviv nazywany jest stolicą gejów na Bliskim Wschodzie

Izrael ma jedno z najbardziej liberalnych praw aborcyjnych świata. Rząd Izraela zatwierdził w 2014 roku dotacje na usługi medyczne. Między innymi znalazły się tu darmowe aborcje dla kobiet między 20. a 33. rokiem życia, niezależnie od okoliczności, które skłaniają je do zabicia dziecka. Izraelskie Ministerstwo Zdrowia przeznaczyło na ten cel 4,6 miliona dolarów. Dzięki temu udało się przeprowadzić około 6,300 aborcji tym kobietom, które nie byłoby stać na taki wydatek.

Wróćmy do naszego  tekstu. Pan Bóg mówi, że z powodu; nieprzestrzegania sabatów (idei odpoczynku), bałwochwalstwa, buntu i przekory, integracji z poganami oraz z powodu wiarołomstwa, „przysiągłem im na pustyni, że ich rozproszę między narodami i rozrzucę po różnych krajach. Nie przestrzegali bowiem moich praw, wzgardzili moimi nakazami, znieważali moje szabaty i wznosili oczy ku bożkom swoich przodków.”
 

Pan sprowadzi cię z powrotem do Egiptu

Jednak kilka wierszy dalej czytamy o Bożej obietnicy, o idei ponownego zgromadzenia ludu Bożego, ale zanim to nastąpi Pan Bóg zapowiada; „Wyprowadzę was spośród narodów, zgromadzę was z krajów waszego rozproszenia mocną ręką i wzniesionym ramieniem, dając upust gniewowi.” Pan Bóg zapowiada, że w pewnym momencie „zaprowadzi ich na pustynię narodów i tam będzie ich sądził twarzą w twarz”.

Podobną myśl czytamy u proroka Ozeasza; „I pomszczę się na niej ( na Izraelu) za dni Baalów, którym spalała (Izrael, żona Boża) ofiary, i strojąc się w swoje obrączki i klejnoty, chodziła za swoimi kochankami, lecz o mnie zapomniała - mówi Pan. Dlatego teraz Ja zwabię ją i zaprowadzę na pustynię, i przemówię do jej serca.”

Izrael jest otoczony pustyniami. Wyjście na pustynię, nawet w celach turystycznych wiąże się z kłopotami. Trasa którą podążali deportowani Judejczycy do Babilonu wiodła przez pustynię. Dwa pokolenia potomków Abrahama spędziło swoje życie na pustyni, w momencie gdy Ziemia Obiecana była tuż tuż. Pustynia jest symbolem bardzo trudnych warunków do egzystencji. Pan Bóg zapowiada, że wyprowadzi lud z Ziemi Obiecanej na pustynię, aby jako Sędzia stanąć z tym ludem twarzą w twarz. Wiele okresów w historii było taką pustynią dla Izraela, takim miejscem, przykrym miejscem spotkania tego narodu z Bogiem.

W Księdze Powtórzonego Prawa 28:58 – 68 czytamy; „Jeżeli nie będziesz pilnie spełniał wszystkich słów tego zakonu, zapisanych w tej księdze, w bojaźni przed chwalebnym i strasznym imieniem Pana, Boga twego, to Pan niezwykłymi ciosami ugodzi ciebie i twoje potomstwo, ciosami potężnymi i długotrwałymi, chorobami złymi i długotrwałymi,  i sprowadzi z powrotem na ciebie wszelkie zarazy egipskie, których się tak bałeś, i one przylgną do ciebie. Także wszelką chorobę i wszelką plagę, która nie jest zapisana w księdze tego zakonu, sprowadzi Pan na ciebie, aż będziesz zniszczony, pozostanie tylko nieliczna garstka z was, którzy byliście liczni jak gwiazdy na niebie, dlatego że nie słuchałeś głosu Pana, Boga twego. A jak Pan radował się, wyświadczając wam dobro i rozmnażając was, tak radować się będzie, gubiąc was i tępiąc, i zostaniecie wytępieni z ziemi, do której idziesz, aby ją objąć w posiadanie. I rozproszy cię Pan pomiędzy wszystkie ludy od krańca po kraniec ziemi, i będziesz tam służył innym bogom, których nie znałeś ani ty, ani twoi ojcowie, bogom z drewna i kamienia. Ale i u tych narodów nie będziesz miał wytchnienia i nie będzie odpoczynku dla stopy twojej nogi, lecz Pan da ci tam serce zatrwożone, oczy przygasłe i duszę zbolałą. Życie twoje będzie ustawicznie zagrożone i lękać się będziesz nocą i dniem, i nie będziesz pewny swego życia. Rano będziesz mówił: Oby już był wieczór, a wieczorem będziesz mówił: Oby już było rano, z powodu trwogi twego serca, która cię ogarnie, i na widok tego, co będziesz oglądał twymi oczyma. Pan sprowadzi cię z powrotem do Egiptu na okrętach, drogą, o której ci powiedziałem, że już jej nigdy nie zobaczysz, i zostaniecie tam wystawieni na sprzedaż twoim nieprzyjaciołom jako niewolnicy i niewolnice, lecz nie będzie kupującego. To są słowa przymierza.”

Pan dalej ciągnie swoją mowę końcową i zapowiada długie lata tułaczki po pustyni ludów. „Rozkażę wam przejść pod laską pasterską i przeliczę was. Odłączę od was buntowników i tych, którzy występują przeciwko Mnie. Wyprowadzę ich z kraju, w którym przebywali, ale do ziemi Izraela nie wejdą. I przekonacie się, że Ja jestem PANEM.”

Naród Izraela potrzebuje upamiętania się i nawrócenia. To jest jedno z ważnych poselstw Księgi Ezechiela. Dzisiaj chrześcijańscy przywódcy spotykają się z liderami judaizmu, z rabinami i poklepują ich po plecach, mówiąc fałszywe proroctwa „Bóg wam błogosławi”. Jezus nie jest drogą dla was. Macie ojca Abrahama i w nim Bóg wam błogosławi, bo to należy się wam. Tymczasem Ten naród potrzebuje zdecydowanego napomnienia ze strony chrześcijan. Dzisiejszy Izrael musi usłyszeć te same słowa jakie Pan Jezus wypowiedział do Nikodema. Musicie się na nowo narodzić.

„Do was, ludu izraelski, tak mówi Pan BÓG: Chodźcie! Niech każdy odrzuci swoje bożki! Czy nie usłuchacie Mnie? Już więcej nie będziecie hańbić mojego świętego imienia waszymi darami i bożkami, bo na mojej świętej górze, na wysokiej górze Izraela - wyrocznia Pana BOGA - będzie Mi służył cały lud izraelski, wszyscy, którzy są w kraju. Tam okażę wam łaskawość. Tam przyjmę wasze ofiary, wasze pierwociny i wszystkie wasze święte dary. Z radością przyjmę was jako miłą woń, gdy wyprowadzę was spośród narodów i zgromadzę was z krajów waszego rozproszenia. Przez was pokażę swoją świętość innym na rodom. Przekonacie się, że Ja jestem PANEM, gdy wprowadzę was do kraju Izraela, do ziemi, którą obiecałem waszym przodkom. Tam przypomnicie sobie wasze postępowanie i wszystkie wasze haniebne czyny. Będziecie się brzydzić wszystkimi waszymi złymi czynami. I przekonacie się, że Ja jestem PANEM! Dokonam tego z wami ze względu na moje imię, a nie z powodu waszego przewrotnego postępowania i niegodziwych czynów, ludu izraelski - wyrocznia Pana BOGA."

O próbach zgromadzenia Izraela wypowiedział się sam Pan Jezus, w Ew. Mateusza 23:37-39 czytamy; „Jeruzalem, Jeruzalem, które zabijasz proroków i kamienujesz tych, którzy do ciebie byli posłani, ileż to razy chciałem zgromadzić dzieci twoje, jak kokosz zgromadza pisklęta swoje pod skrzydła, a nie chcieliście! Oto wam dom wasz pusty zostanie. Albowiem powiadam wam: Nie ujrzycie mnie odtąd, aż powiecie: Błogosławiony, który przychodzi w imieniu Pańskim.”

Pan Bóg wyraźnie informuje nas, że przyjdzie czas zgromadzenia tego narodu. Bardzo ciekawe myśli mamy zapisane u proroka Izajasza; „I stanie się w dniach ostatecznych, że góra ze świątynią Pana będzie stać mocno jako najwyższa z gór i będzie wyniesiona ponad pagórki, a tłumnie będą do niej zdążać wszystkie narody. I pójdzie wiele ludów, mówiąc: Pójdźmy w pielgrzymce na górę Pana, do świątyni Boga Jakuba, i będzie nas uczył dróg swoich, abyśmy mogli chodzić jego ścieżkami, gdyż z Syjonu wyjdzie zakon, a słowo Pana z Jeruzalemu. Izajasza 2:2-4; „Oto Ja stworzę nowe niebo i nową ziemię i nie będzie się wspominało rzeczy dawnych, i nie przyjdą one na myśl nikomu. A raczej będą się radować i weselić po wszystkie czasy z tego, co ja stworzę, bo oto Ja stworzę z Jeruzalemu wesele, a z jego ludu radość! I będę się radował z Jeruzalemu i weselił z mojego ludu, i już nigdy nie usłyszy się w nim głosu płaczu i głosu skargi.” Izajasza 65:17-19 Zastanawiam się, czy zgromadzenie Izraela, to o którym czytamy w proroctwach, będzie miało miejsce na tej naszej starej ziemi, czy już na nowej. Ten fragment z Izajasza warto zapamiętać.

„I zabiorę was spośród narodów, i zgromadzę was ze wszystkich ziem; i sprowadzę was do waszej ziemi, i pokropię was czystą wodą, i będziecie czyści od wszystkich waszych nieczystości i od wszystkich waszych bałwanów oczyszczę was. I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała serce kamienne, a dam wam serce mięsiste. Mojego ducha dam do waszego wnętrza i uczynię, że będziecie postępować według moich przykazań, moich praw będziecie przestrzegać i wykonywać je. I będziecie mieszkać w ziemi, którą dałem waszym ojcom; i będziecie moim ludem, a Ja będę waszym Bogiem” Ks. Ezechiela 36:24-28

„Potem powiedz im: Tak mówi Wszechmocny Pan: Oto Ja zbiorę synów izraelskich spośród narodów, do których przybyli, i zgromadzę ich zewsząd, i przyprowadzę ich do ich ziemi. I uczynię z nich jeden naród w tej ziemi na górach izraelskich, i jeden król będzie panował nad nimi wszystkimi, i już nie będą dwoma narodami, i już się nie rozdzielą na dwa królestwa. I już się nie skalają swoimi bałwanami i swoimi obrzydliwościami, i żadnymi swoimi występkami. Wybawię ich z wszystkich ich odstępstw, przez które zgrzeszyli, i oczyszczę ich; i będą moim ludem, a Ja będę ich Bogiem. A sługa mój, Dawid, będzie ich królem; wszyscy oni będą mieć jednego pasterza; będą postępować według moich praw, będą przestrzegać moich przykazań i wykonywać je. I będą mieszkać w ziemi, którą dałem mojemu słudze Jakubowi, w której mieszkali ich ojcowie; będą w niej mieszkać zarówno oni, jak i ich synowie i wnuki po wszystkie czasy, a sługa mój, Dawid, będzie ich księciem na wieki. I zawrę z nimi przymierze pokoju, będzie to przymierze wieczne z nimi. Okażę im łaskę, rozmnożę ich i postawię swoją świątynię wśród nich na wieki. I będę wśród nich mieszkał; będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I poznają narody, że Ja jestem Pan, który uświęcam Izraela, gdy moja świątynia będzie wśród nich na wieki.” Ks. Ezechiela 37:21-28

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz