czwartek, 14 stycznia 2016

Ezechiela 14: 1-11

„Przyszli do mnie mężowie ze starszyzny Izraela i zasiedli przede mną. Jahwe przemówił do mnie w te słowa: Synu człowieczy, serce tych mężów przylgnęło do bożków i mają upodobanie w tym, co stanowi okazję ich grzechu. Czyż naprawdę mam dopuścić, ażeby oni u mnie zasięgali rady? Dlatego przemów do nich i powiedz im: Tak mówi Pan, Jahwe: Każdemu mężowi z Domu Izraela, który sercem swoim przylgnie do bożków i będzie miał upodobanie w tym, co stanowi okazję jego grzechu, a przyjdzie do proroka, Ja, Jahwe, będę zmuszony sam mu odpowiedzieć według mnóstwa jego bożków, aby odzyskać Dom Izraela, gdyż odstąpili ode mnie [i poszli] wszyscy za swoimi bożkami. Dlatego powiedz Domowi Izraela: Tak mówi Pan, Jahwe: Nawróćcie się, odstąpcie od waszych bożków i odwróćcie swe oblicza od wszystkich waszych obrzydliwości. Albowiem każdemu mężowi z Domu Izraela lub cudzoziemcowi przebywającemu w Izraelu, który odstąpi ode mnie i sercem swym przylgnie do bożków, będzie miał upodobanie w tym, co stanowi okazję jego grzechu, a przyjdzie do proroka, aby zasięgnąć u niego mej rady, Ja, Jahwe, sam mu odpowiem. Zwrócę moje oblicze na tego męża i uczynię zeń znak i przysłowie. Wygładzę go spośród ludu mojego i poznacie, że Ja jestem Jahwe. Gdy prorok da się uwieść i wygłosi słowo - Ja, Jahwe, dopuściłem, aby mówił ten prorok. Wyciągnę rękę przeciw niemu i usunę go spośród mojego ludu izraelskiego. Poniosą odpowiedzialność za swoją winę; wina proroka będzie taka sama jak wina tego, który zasięgał rady, aby Dom Izraela nie błądził dłużej [beze mnie], nie plamił się więcej wszystkimi swymi przestępstwami. Aby był moim ludem, Ja zaś żebym był ich Bogiem - wyrocznia Pana, Jahwe.” (Biblia Poznańska 1974/75)

"Także przybyli do mnie mężowie ze starszyzny Israela oraz przede mną usiedli. I doszło mnie słowo WIEKUISTEGO, głosząc: Synu człowieka! Ci mężowie przytulili do serca swe bałwany, a podnietę swej winy postawili przed swoje oblicze. Czy, rzeczywiście, miałbym dać się przez nich wybadać ? Dlatego pomów z nimi oraz im oświadcz: Tak mówi Pan, WIEKUISTY: Ktokolwiek z domu Israela przyjął do serca swe bałwany, a podnietę swej winy postawił przed swoje oblicze i przyszedł do proroka – Ja, WIEKUISTY, sam odpowiem temu, co przyszedł z mnóstwem swoich bałwanów; aby ująć dom Israela za serca, które ode Mnie odstąpiły, z powodu wszystkich swoich bałwanów. Oświadcz domowi Israela: Tak mówi Pan, WIEKUISTY: Nawróćcie się! Odstąpcie od waszych bałwanów i odwróćcie wasze oblicze od wszystkich waszych obmierzłości! Bo kto odstąpi ode Mnie z domu Israela i z cudzoziemców, co przebywają w Israelu a przytuli do serca swe bałwany i przed oblicze postawi podnietę swojej winy; oraz przybędzie do proroka, by Mnie przez niego wybadać– Ja, WIEKUISTY, sam mu odpowiem w Mojej postaci. Oto zwrócę Moje oblicze przeciw takiemu człowiekowi, zniweczę go, więc będzie znamieniem i przysłowiem. Wytracę go spośród Mojego ludu, więc poznacie, że Ja jestem WIEKUISTY! Także prorok, gdyby dał się skusić i wypowiedział słowo, to Ja, WIEKUISTY, zmyliłem tego proroka – wyciągnę na niego Moją rękę oraz zgładzę go spośród Mojego israelskiego ludu. Obaj poniosą swoją winę. Jaką będzie kaźń badającego, taką będzie i kaźń proroka. Aby nadal nie odpadał ode Mnie dom Israela oraz nadal nie kazili się wszelkimi swoimi postępkami; lecz byli dla Mnie narodem, a Ja ich Bogiem – mówi Pan, WIEKUISTY.” (Nowa Biblia Gdańska 2011)

Kim jest prorok? Różne są definicje proroka. To ktoś, kto przewiduje przyszłość. To ktoś, kto mówi w imieniu Pana Boga, objawia wolę Bożą. Prorok to także ktoś, kto naucza, strzeże duchowych i moralnych standardów. Podoba mi się definicja zapisana w 1 Sam. 9:9 „Przedtem w Izraelu tak mawiał każdy, gdy się szedł radzić Boga: Chodźcie, a pójdziemy aż do widzącego; bo którego dziś zowią prorokiem, tego przedtem nazywano widzącym.” (BG)

Piękne określenie. Widzący. Prorok to człowiek któremu Bóg otwiera oczy i widzi coś więcej niż inni. Widzi nie tylko to, co będzie w przyszłości, ale widzi szerszy kontekst tego, co dzieje aktualnie. Potrafi postawić trafną diagnozę stanu narodu, wspólnoty. Taką rolę miał widzący Ezechiel.

Ci mężowie przytulili do serca swe bałwany.


Tak werset trzeci, za Cylkowem oddaje Nowa Biblia Gdańska. Jakże bardzo trafne podsumowanie stanu serc starszych Izraela, którzy od czasu do czasu przychodzili do Ezechiela by posłuchać, cóż to ciekawego ma nam do powiedzenia. Starszyzna Izraela lubiła słuchać proroka Ezechiela. Mimo, ze prorok szokował swoimi przedstawieniami, gromił ich obrzydliwe bałwochwalstwo, przychodzili do niego, aby im powiedział co będzie dalej, doradził co robić, jak się odnaleźć i jak żyć z dala od ojczyzny. Pewnie pytali o los Świątyni i Jerozolimy.

W tamtych czasach nie było Facebooka, nie było telewizji, więc ludzie spotykali się aby słuchać innych, często też przyjmowali wędrownych wieszczów i obieżyświatów. W ten sposób spędzali wolny czas, lub pozyskiwali informacje o świecie. Ezechiel był takim telewizorem, przed którym się siada, słucha i nic więcej.

„Lecz dom izraelski nie będzie chciał cię usłuchać, bo oni nie chcą mnie słuchać, gdyż cały dom izraelski ma czoło zuchwałe i serce nieczułe.” Ezech. 3:7; „Idź więc, udaj się do wygnańców, do synów twojego ludu i przemów do nich, i powiedz im: Tak mówi Wszechmocny Pan - czy będą słuchać, czy też nie.” Ezech. 3:11

"Nawróćcie się, odstąpcie od waszych bożków i odwróćcie swe oblicza od wszystkich waszych obrzydliwości."

Prorocy byli również ewangelistami Starego Testamentu. Z Bożego upoważnienia nawoływali ludzi do nawrócenia się. Pan Bóg jest cierpliwy, poprzez proroków, znaki i okoliczności nawołuje człowieka by się opamiętał i nawrócił. Boża cierpliwość kiedyś się kończy, a Pan Bóg zdecydowanie wkracza w życie człowieka i w gwałtowny sposób wylewa swój wezbrany gniew na zbuntowanych, przekornych, zadufanych w sobie i przewrotnych ludzi. Tego starsi Izraela doświadczą za kilka lat, gdy Jerozolima zostanie ostatecznie zburzona. Tę prawidłowość widzimy również w Księdze Objawienia.

Izajasz woła „Nawróćcie się, synowie izraelscy, do tego, od którego tak bardzo się oddaliliście!” Izaj. 31:6, za nim prorok Jeremiasz; „ Nawróćcie się, odstępni synowie - mówi Pan - bo Ja jestem waszym Panem, a zabiorę was po jednym z każdego miasta i po dwóch z każdego rodu, i wprowadzę was na Syjon.” Jer. 3:14; „A mówił: Nawróćcie się, każdy ze swojej złej drogi i swoich złych uczynków, a będziecie mogli mieszkać w ziemi, którą Pan dał wam i waszym ojcom od wieków na wieki.” Jer. 25:5 Ezechiel ponawia Boży apel o nawrócenie w osiemnastym rozdziale; „Dlatego każdego według jego postępowania będę sądził, domu izraelski - mówi Wszechmocny Pan. Nawróćcie się i odwróćcie od wszystkich waszych przestępstw, aby się wam nie stały pobudką do grzechu! (…) Gdyż nie mam upodobania w śmierci śmiertelnika, mówi Wszechmocny Pan. Nawróćcie się więc, a żyć będziecie!” Ezech. 18: 30,32 Kolejni prorocy „mniejsi” piszą; „Weźcie ze sobą słowa skruchy i nawróćcie się do Pana! Mówcie do niego: Odpuść nam wszelką winę i przyjmij naszą prośbę, a my złożymy ci w ofierze owoce naszych warg!” Oz. 14:2; „Wszakże jeszcze teraz mówi Pan: Nawróćcie się do mnie całym swym sercem, w poście, płaczu i narzekaniu! Rozdzierajcie swoje serca, a nie swoje szaty, i nawróćcie się do Pana, swojego Boga, gdyż On jest łaskawy i miłosierny, nierychły do gniewu i pełen litości, i żal mu karania!” Joel. 2: 12, 13; „Lecz powiedz im: Tak mówi Pan Zastępów: Nawróćcie się do mnie - mówi Pan Zastępów - a Ja zwrócę się do was - mówi Pan Zastępów.” Zach. 1:3; „Od dni waszych ojców odstępowaliście od moich przykazań i nie przestrzegaliście ich. Nawróćcie się do mnie, wtedy i Ja zwrócę się ku wam - mówi Pan Zastępów. Lecz wy pytacie: W czym mamy się nawrócić?” Mal. 3:7

Pan Bóg zadaje pytanie. „Czy, rzeczywiście, miałbym dać się przez nich wybadać ?” Czy ja mam doradzać komuś kto chce mnie testować? Kto przytula do serca rzeczy bezwartościowe ? Dzisiaj wielu ludzi traktuje Pana Boga instrumentalnie, jak cudowną maszynkę do spełniania życzeń. Przychodzą do Pana Boga, a swoje serca przytulają do swoich „bałwanów”, postępują i żyją obrzydliwie.  O bałwochwalstwie pisałem więcej w wątku; „Wasze ołtarze będą zburzone”

Dalej czytamy; „Bo każdemu Izraelicie i każdemu cudzoziemcowi przebywającemu w Izraelu, który odstąpi ode Mnie i odda swoje serce bożkom oraz będzie szukał okazji do grzechu, a potem przyjdzie do proroka, żeby u Mnie zasięgnąć rady, Ja, PAN, sam odpowiem. Odwrócę się od tego człowieka i uczynię go znakiem oraz przysłowiem. Zgładzę go spośród mojego ludu i przekonacie się, że Ja jestem PANEM”

Chcę dzisiaj zwrócić naszą uwagę na bardzo ważny wiersz, wiersz dziewiąty. „A jeśli prorok da się zwieść i wygłosi słowo - oznacza to, że Ja, PAN, zwiodłem tego proroka - wówczas podniosę rękę na niego i usunę go spośród mojego ludu izraelskiego.” Omamić skusić i wypowiedział słowo, to Ja, WIEKUISTY, zmyliłem tego proroka."

Jest tutaj mowa o wielkiej odpowiedzialności proroka za wypowiadane słowa, a właściwie za ich nie wypowiadanie. Pewien kaznodzieja niedawno napisał; "Posłuszeństwo Bogu, nieraz przejawia się w powstrzymaniu się od działania i od mówienia”  Teraz Ezechiel ma powstrzymać się od mówienia. Gdy prorok milczy, sam Pan Bóg udziela odpowiedzi. Ale wtedy biada człowiekowi.
 

Pan Bóg często doświadcza proroków testem zwiedzenia. To jest bardzo trudna próba. Proroków i nauczycieli  Słowa można porównać do elitarnego oddziału specjalnego. Ludzie do zadań specjalnych muszą zdać ten trudny egzamin. 

„Niechaj niewielu z was zostaje nauczycielami, bracia moi, gdyż wiecie, że otrzymamy surowszy wyrok.” Jak. 3:1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz