poniedziałek, 4 stycznia 2016

Ezechiela 13: 1-10

„Jahwe przemówił do mnie w te słowa: Synu człowieczy, prorokuj przeciw wieszczom Izraela, którzy prorokują, i mów do proroków [wieszczących] we własnym imieniu: Słuchajcie słowa Jahwe! Tak mówi Pan, Jahwe: Biada nikczemnym prorokom, którzy idą za własnym natchnieniem, choć nic nie widzieli Izraelu, twoi prorocy są jak lisy w ruinach. Nie wstąpiliście na wyłomy [twierdzy] i nie opasaliście murem Domu Izraela, aby ostał się w czasie boju, w dzień Jahwe. Mają złudne widzenia i wróżby kłamliwe. Głoszą: Wyrocznia Jahwe, a tymczasem Jahwe ich nie posłał i spodziewają się, że potwierdzi [ich] słowo. Czyż nie mieliście złudnych widzeń? Nie głosiliście kłamliwych wróżb? Mówicie: Wyrocznia Jahwe, a Ja nie przemawiałem. Dlatego tak mówi Pan, Jahwe: Ponieważ głosicie rzeczy złudne i widzicie kłamstwo. Ja jestem przeciw wam - wyrocznia Pana, Jahwe. Ręka moja będzie przeciw prorokom, mającym złudne widzenia i wróżącym kłamstwo. Nie będą [należeć] do zgromadzenia mojego ludu i nie zostaną wpisani w poczet Domu Izraela. Poznacie, że Ja jestem Pan, Jahwe, gdyż nie wejdą do ziemi Izraela dlatego, że zwodzą mój lud mówiąc: Pokój, a nie ma pokoju. [Gdy] on buduje ścianę, to oni pokrywają ją tynkiem.” (Biblia Poznańska 1974/75)

„I doszło mnie słowo Wiekuistego, głosząc: Synu człowieczy: Zwiastuj przeciw prorokom Israela, co to prorokują, a oświadcz tym prorokującym z własnego serca: słuchajcie słowa Wiekuistego! Tak rzecze Pan Wiekuisty : Biada tym prorokom nikczemnym, którzy idą za własnym duchem swoim, i za tem czego w istocie nie widzieli! Niby szakale śród ruin są prorocy twoi, Israelu!' Nie stanęliście u wyłomów, aniście naprawili muru około domu Israela, aby się mógł ostać w boju, w dzień Wiekuistego. Widzieli marność i wróżbę kłamliwą, ci którzy głosili: „orzeczenie Wiekuistego!" gdy przecież Wiekuisty ich nie posłał, aktorzy czekali jeszcze na spełnienie się słowa! Alboście nie widzenie marne widzieli i wróżbę kłamliwą wypowiadali, a jednak głosili: „orzeczenie Wiekuistego", gdym Ja nie mówił? Przeto rzecze tak Pan Wiekuisty: Dla tego, żeście głosili marność, a widzieli kłamstwo, dla tego oto Ja przeciw wam ! rzecze Pan Wiekuisty. I legnie ręka Moja na prorokach, widzących marność a wróżących kłamstwo: w zborze ludu Mojego nie stanie ich, a w poczet domu Israela nie będą zapisani, a do ziemi israelskiej nie wnijść im, a tak poznacie żem Ja Pan, Wiekuisty. Przeto, przeto że łudzili lud Mój, głosząc „pokój", gdzie pokoju niema, a gdzie - budował mur, tam go oni tynkiem obsmarowywali.” (Cylkow 1900)

Przeczytajmy jeszcze bardzo ważny dla naszych dzisiejszych rozważań fragment z drugiego listu Piotra 2:1-3 „Lecz byli też fałszywi prorocy między ludem, jak i wśród was będą fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzać będą zgubne nauki i zapierać się Pana, który ich odkupił, sprowadzając na się rychłą zgubę. I wielu pójdzie za ich rozwiązłością, a droga prawdy będzie przez nich pohańbiona. Z chciwości wykorzystywać was będą przez zmyślone opowieści; lecz wyrok potępienia na nich od dawna zapadł i zguba ich nie drzemie.”

 

Fałszywi i samozwańczy prorocy oraz nauczyciele stanowili jedno z największych zagrożeń dla ludu Bożego, narodu wybranego. Obecnie fałszywi prorocy są zagrożeniem dla kościoła, a także całej ludzkości, o czym czytamy w Księdze Objawienia. Jest to na tyle ważny temat, że w Słowie Bożym znajdujemy wiele fragmentów z ostrzeżeniami przed fałszywymi prorokami i prorokiniami.
 

Już w poprzednim rozdziale czytaliśmy zapowiedź Bożego działania przeciwko fałszywym proroctwom; „Bo nie będzie już pośród domu izraelskiego żadnego fałszywego widzenia i żadnej złudnej wróżby.” Ezech. 12:24

W narodzie izraelskim pojawiali się fałszywy prorocy którzy wzbudzali w ludzkich sercach optymizm i fałszywe poczucie bezpieczeństwa, mówili będzie dobrze, jest dobrze, w momencie gdy było źle. Oszukiwali ludzi, mamili ich ułudą dobrobytu, oczarowywali ich. Ich celem było odwrócenie ludzi od upamiętania się i nawrócenia do Pana Boga. Ich egoizm, chytrość, chęć zysku i popularności,  były ważniejsze od prawdy. Dzisiaj w wielu miejscach również słyszymy złudne wróżby płynące zza kazalnic wypowiadanie przez samozwańczych proroków.

Równolegle do proroka Ezechiela przeciwko fałszywym prorokom występował prorok Jeremiasz w Jerozolimie. Przeczytajmy kilka istotnych fragmentów;


„Prorocy prorokują fałszywie, a kapłani nauczają według własnego widzimisię; mój zaś lud kocha się w tym. Lecz co poczniecie, gdy to się skończy?” Jer. 5:31
„Tak mówi Pan Zastępów: Nie słuchajcie słów proroków, którzy wam prorokują, oni was tylko mamią, widzenie swojego serca zwiastują, a nie to, co pochodzi z ust Pana! Ustawicznie mówią do tych, którzy gardzą słowem Pana: Pokój mieć będziecie. A do tych wszystkich, którzy kierują się uporem swojego serca, mówią: Nie przyjdzie na was nic złego.” Jer. 23:16-17
 

„Wy tedy, wszyscy wygnańcy, których wysłałem z Jeruzalemu do Babilonu, słuchajcie słowa Pana! Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela, o Achabie, synu Kolajasza, i o Sedekiaszu, synu Maasejasza, którzy wam prorokowali w moim imieniu kłamliwie: Oto Ja wydam ich w ręce Nebukadnesara, króla babilońskiego, i zabije ich na waszych oczach. I z nich będzie wzięty przykład klątwy dla wszystkich wygnańców z Judy, którzy są w Babilonie, w słowach: Niech z tobą zrobi Pan tak, jak z Sedekiaszem i jak z Achabem, których król babiloński upiekł w ogniu, Ponieważ popełniali bezeceństwo w Izraelu, cudzołożąc z żonami swoich bliźnich i głosząc w moim imieniu słowa kłamliwe, czego im nie poleciłem. A Ja o tym wiem i jestem tego świadkiem - mówi Pan.” Jer. 29:20-23

„Twoi wieszczkowie przepowiadali ci urojone i próżne rzeczy, nie odsłaniali twojej winy, aby odmienić twój los, lecz przepowiadali ci słowa złudne i zwodnicze.” Tren. 2:14

Fałszywi prorocy pojawiali się jako miła alternatywa dla Bożych, niewygodnych, nieprzyjaznych i legalistycznych proroków. Ludzie chcieli słuchać proroctw miłych i łechcących ucho, zapowiadających pokój i dobrobyt. Tak o tej sytuacji piszą prorocy; Izajasz i Amos.


„Gdyż jest to lud przekorny, synowie zakłamani, synowie, którzy nie chcą słuchać zakonu Pana, Którzy mówią do jasnowidzów: Nie miejsce widzeń! a do wieszczów: Nie wieszczcie nam prawdy! Mówcie nam raczej słowa przyjemne, wieszczcie rzeczy złudne! Zejdźcie z drogi, zboczcie ze ścieżki, dajcie nam spokój ze Świętym Izraelskim. Dlatego tak mówi Święty Izraelski: Ponieważ pogardziliście tym słowem i ufacie gwałtowi i przewrotności, i polegacie na niej, Dlatego ta wina stanie się dla was jak rysa grożąca zawaleniem, występująca w wysokim murze, który nagle, w okamgnieniu się rozpada,” Izaj. 30:9-13

„Nadto powoływałem spośród waszych synów proroków, a spośród waszych młodzieńców nazyrejczyków. Czy nie było tak, synowie Izraela? - mówi Pan. Lecz wy poiliście nazyrejczyków winem, a prorokom nakazywaliście: Nie prorokujcie!” Amos. 2:11-12

Twoi prorocy, Izraelu, są jak lisy w ruinach

 

Prorok Ezechiel woła; „Słuchajcie słowa PANA. Tak mówi Pan BÓG. Biada głupim, (nikczemnym i niegodziwym) prorokom, którzy kierują się własnym urojeniem, choć nic nie widzieli.” Dalej czytamy; „Twoi prorocy, Izraelu, są jak lisy w ruinach.”

To bardzo wymowne określenie. Lis symbolizuje złodziejstwo, oszustwo, fałsz, obłudę, niewdzięczność, egoizm, tchórzostwo, żarłoczność, krwiożerczość, pochlebstwa, podstęp, fortel, obłudę, chytrość, przebiegłość, spryt, samochwalstwo, cierpliwość, ostrożność, skrytość.


Lis jest symbolem przebiegłości, krętactwa. O przebiegłym człowieku mówi się, że jest chytry jak lis. Lis jest inteligentny, sprytny i cierpliwy. Umie poruszać się w ludzkim świecie i unikać pułapek. Lis żywi się również padliną. W czasach biblijnych wraz z psami i hienami odgrzebywali groby i jedli ludzkie ciała. Ale nie te cechy tutaj są najważniejsze. Mamy tutaj podkreślone to, że lisy mieszkają w ruinach i w terenach zaniedbanych. To jest bardzo ważna dla nas myśl, bowiem fałszywi prorocy zazwyczaj gnieżdżą się w rozpadających się społecznościach i wspólnotach, żerują na duchowej ruinie ludzi czy wspólnot. Pan Bóg ostrzegał lud izraelski: “Prorocy są jak lisy...” Innymi słowy oznacza to, że nie skupiają swego wzroku i serca jedynie na Bogu, lecz stale kierują je ku chciwości i zaspokojeniu swoich ambicji i pożądliwości, kosztem innych ludzi doprowadzając ich do duchowego upadku i ruiny.
 

O fałszywych prorokach czytamy również w Nowym Testamencie. Ostrzega przed nimi sam Pan Jezus oraz apostołowie. W Księdze Objawienia mamy podaną informację, że nadejdzie czas, gdy cała ludzkość będzie, (a może już jest) pod wpływem fałszywego proroka. „I powstanie wielu fałszywych proroków, i zwiodą wielu, Powstaną bowiem fałszywi mesjasze i fałszywi prorocy i czynić będą wielkie znaki i cuda, aby, o ile można, zwieść i wybranych.” Mat. 24:11, 24

„Umiłowani, nie każdemu duchowi wierzcie, lecz badajcie duchy, czy są z Boga, gdyż wielu fałszywych proroków wyszło na ten świat.” 1 Jan. 4:1
„Lecz byli też fałszywi prorocy między ludem, jak i wśród was będą fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzać będą zgubne nauki i zapierać się Pana, który ich odkupił, sprowadzając na się rychłą zgubę. I wielu pójdzie za ich rozwiązłością, a droga prawdy będzie przez nich pohańbiona. Z chciwości wykorzystywać was będą przez zmyślone opowieści; lecz wyrok potępienia na nich od dawna zapadł i zguba ich nie drzemie.”2 Piotr. 2:1-3

„I pojmane zostało zwierzę, a wraz z nim fałszywy prorok, który przed nim czynił cuda, jakimi zwiódł tych, którzy przyjęli znamię zwierzęcia i oddawali pokłon posągowi jego. Zostali oni obaj wrzuceni żywcem do jeziora ognistego, gorejącego siarką.” Obj. 19:20

Pan Bóg zapowiada karę fałszywym prorokom, Ezechiel pisze; „Skoro głosiliście rzeczy próżne i opowiadaliście kłamstwa, to Ja jestem przeciwko wam - wyrocznia Pana BOGA. Podniosę rękę na proroków mających urojone widzenia i głoszących fałszywe przepowiednie. Nie będą uczestniczyć w zgromadzeniu mojego ludu, nie zostaną wpisani do społeczności ludu Izraela i nie wejdą do ziemi Izraela. Tak przekonacie się, że Ja jestem Panem BOGIEM.”

Prorok Jeremiasz i Zachariasz również ostrzegają przed fałszywymi prorokami i podkreślają powagę sytuacji; „I rzekłem: Ach! Wszechmocny Panie, oto prorocy mówią im: Nie ujrzycie miecza, a głód was nie dotknie, lecz dam wam trwały pokój na tym miejscu. A Pan rzekł do mnie: Fałszywie prorokują prorocy w moim imieniu; nie posłałem ich ani nie dałem im poleceń, ani nie mówiłem do nich. Kłamliwe widzenia, marne wieszczby i wymysły swojego serca wam prorokują. Dlatego tak mówi Pan o prorokach, którzy, chociaż ich nie posłałem, prorokują w moim imieniu i mówią: Miecza i głodu nie będzie w tej ziemi; od miecza i głodu poginą ci prorocy. Ludzie zaś, którym oni prorokują, będą leżeć na ulicach Jeruzalemu, padli od głodu i miecza, a nikt ich nie będzie grzebał - ani ich, ani ich żon, ani ich synów, ani ich córek. Tak wyleję na nich ich złość.” Jer.14:13-16

„ W owym dniu - mówi Pan Zastępów wytępię z kraju imiona bałwanów tak, że nie będzie się ich już wspominało, nadto fałszywych proroków i ducha nieczystości usunę z kraju. A gdy wystąpi jeszcze ktoś jako prorok, wtedy jego ojciec i matka, własni jego rodzice, powiedzą do niego: Nie będziesz żył, gdyż mówiłeś kłamstwo w imieniu Pana. Jego ojciec i jego matka, własni jego rodzice, przebiją go, gdy wystąpi jako prorok. I stanie się w owym dniu, że fałszywi prorocy okryją się hańbą, każdy z powodu swego widzenia, gdy wystąpi jako prorok. I nie będą się przyoblekać we włosiennicę, aby mamić.” Zach. 13:2-4

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz