poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Ezechiela 23: 35-49

„Dlatego tak mówi Pan, Jahwe: Ponieważ zapomniałaś o mnie i rzuciłaś mię poza swe plecy, znoś więc ty także swe haniebne czyny i swoje cudzołóstwa. Jahwe powiedział mi: Synu człowieczy, czy nie powinieneś wydać wyroku na Oholę i Oholibę? Wyjaw im ich obrzydliwości, bo nie dochowały wierności, krew jest na ich rękach, cudzołożyły ze swymi bożkami. Także swych synów, których mi zrodziły, przeprowadzały [przez ogień] jako żertwę ofiarną ich [bożków]. I jeszcze to mi czyniły: W owym dniu skalały moje sanktuarium i znieważyły moje szabaty. Gdy zamordowały swych synów dla swoich bożków, w owym dniu weszły do mego sanktuarium, aby je zbezcześcić: tak oto uczyniły wewnątrz mojej Świątyni. Nadto posyłały do mężów, którzy przychodzili z daleka, gdyż poseł był do nich wysłany. I oto przybywali ci, dla których się myłaś, barwiłaś swe oczy i stroiłaś się w klejnoty. Siadałaś na wspaniałym łożu. Przed nim był przygotowany stół, na którym stawiałaś moje kadzidło i moją oliwę. Wrzawa rozbawionego tłumu panowała u niej z powodu mnóstwa ludzi. Do [tych] mężów sprowadzono [innych] zewsząd z pustyni. Kładli oni naramienniki na swe ramiona i ozdobny diadem na swe głowy. Powiedziałem: W ten sposób łamała wierność i cudzołożyła jak nierządnice. Przychodzili do niej, jak przychodzi się do nierządnicy. Tak przychodzili do Oholi i do Oholiby, kobiet rozpustnych. Sprawiedliwi mężowie będą je sądzili według ustaw przeciw cudzołożnicom i wyroków na tych, którzy krew rozlewają, bo są one nierządnicami i krew jest na ich rękach. Albowiem tak mówi Pan, Jahwe: Zwoła się przeciw nim zgromadzenie i zostaną wydane na strach i na łup. Zgromadzenie obrzuci je kamieniami i rozsiekają je mieczami. Wymordują ich synów i córki, a domy ich ogniem spalą. Sprawię, że w kraju ustaną haniebne czyny. Wszystkie kobiety otrzymają przestrogę i nie będą naśladowały waszej rozwiązłości. Spadną na was wasze haniebne czyny i będziecie dźwigać grzechy [mające źródło we czci] waszych bożków. I poznacie, że Ja jestem Pan, Jahwe." (Biblia Poznańska1974/75)

Skoro zapomniałaś o Mnie i odwróciłaś się ode Mnie

Pan Bóg
podsumowuje odstępstwo Izraela i Judy i stawia jeden podstawowy zarzut; „Skoro zapomniałaś o Mnie i odwróciłaś się ode Mnie, poniesiesz skutki swojej niegodziwości i nierządu". To nie jest jedyne miejsce w którym jest mowa o tym, że naród wybrany odstawił Pana Boga jak się odstawia na półkę niepotrzebne naczynie i odwrócił się od niego plecami. To jest wręcz nieprawdopodobne, a jednak taka totalna ignorancja Pana Boga miała miejsce. Czytamy o tym w innych miejscach u proroka Jeremiasza i Ezechiela.

„Któż się zmiłuje nad tobą, Jeruzalemie? Kto cię będzie żałował? Kto się zatrzyma, aby się zapytać, jak ci się powodzi? Ty mnie odrzuciłaś, mówi Pan, tyłem się do mnie odwróciłaś. Wyciągnąłem więc moją rękę przeciwko tobie i zniszczyłem cię, mam dość pobłażania.” Jer. 15:5-6

„Zaiste, to miasto pobudzało mnie od czasu, gdy je zbudowano, aż po dzień dzisiejszy, do gniewu i do złości, tak że muszę je usunąć sprzed swojego oblicza, Z powodu wszelkiej złości synów Izraela i synów Judy, którą popełniali, drażniąc mnie, oni, ich królowie, książęta, kapłani i prorocy, zarówno mężowie judzcy jak i mieszkańcy Jeruzalemu, I odwrócili się do mnie tyłem, a nie twarzą, a chociaż uczyłem ich nieustannie i gorliwie, nie słuchali i nie dali się pouczyć, I ustawiali swoje obrzydliwości w domu, który jest nazwany moim imieniem, ażeby go splamić.” Jer. 32:31-34

„Wtedy ci z was, którzy ocaleją, będą mnie wspominać wśród narodów, do których zostali uprowadzeni, i skruszę wszeteczne ich serce, które odwróciło się ode umie, i oślepię ich oczy, które zalotnie spoglądały na ich bałwany; i poczują wstręt do samych siebie z powodu złych czynów, które popełnili przez wszystkie swoje obrzydliwości.” Ezech. 6:9

„I zaprowadził mnie na wewnętrzny dziedziniec świątyni Pana. A oto u wejścia do przybytku Pana, między przedsionkiem a ołtarzem, było około dwudziestu pięciu mężów; ci, tyłem zwróceni do przybytku Pana, a twarzą ku wschodowi, zwróceni ku wschodowi oddawali pokłon słońcu.” Ezech. 8:16

Uświadomisz im ich obrzydliwości

Następnie Pan Bóg daje, po raz kolejny, polecenie Ezechielowi; „uświadomisz im ich obrzydliwości.” To nie jest łatwe zadanie, łatwa i przyjemna służba. Służba uświadamiania ludziom ich obrzydliwości jakie popełniają względem Pana Boga. Już wcześniej o tym czytaliśmy. Jest rzeczą ważną by przyjrzeć się swoim czynom, szczególnie tym złym, uznać je za złe i przyznać się do tego wobec innych. Skoro ta myśl powtarza się kilkakrotnie, musimy ją potraktować jako kluczową w Księdze Ezechiela.

"Aby opowiadali wśród narodów, do których przyjdą, o wszystkich swoich obrzydliwościach" Ez. 12:16; "Synu człowieczy! Oznajmij Jeruzalemowi jego obrzydliwości," Ez. 16:2; "Synu człowieczy, czy nie powinieneś [ich] sądzić? Daj im poznać obrzydliwości ich ojców." Ez. 20:4; "Synu człowieczy, czy nie powinieneś osądzić, czy nie powinieneś wydać wyroku na miasto krwi? Wyjaw mu wszystkie jego obrzydliwości."
Ez. 22:2

Jakie to były obrzydliwości? 
Czytamy; że Izrael i Juda, te dwie cudzołożne siostry ”cudzołożyły i krew jest na ich rękach. Cudzołożyły ze swoimi bożkami. Nawet swoich synów, których Mi zrodziły, składały im w ofierze.” I dalej, że "plamiły Bożą świątynię i znieważały szabaty, które były Bożą własnością. Zabijały własnych synów na ofiarę dla bożków i tego samego dnia wchodziły do mojej świątyni, aby ją hańbić. Tak właśnie robiły w moim domu.”

Ponad to Pan Bóg wypomina wszeteczeństwo polityczne; „wysłały poselstwo po mężczyzn mieszkających daleko, aby przybyli. To dla nich się kąpałaś, malowałaś oczy i zakładałaś ozdoby.  Układałaś się na wytwornym łożu przy zastawionym stole, na którym kładłaś moje kadzidło i moją oliwę.  Potem rozlegała się wrzawa beztroskiego tłumu. Wśród tego mnóstwa ludzi byli pijacy sprowadzani z pustyni. Wkładali oni sobie bransolety na ręce i ozdobne diademy na głowy.

W Jerozolimie przelewano krew, dokonywano mordów i grabieży, uciskano słabszych i biedniejszych. W tym mieście działy się potworne rzeczy. Zabijano w nim własnych synów na ofiarę dla bożków i tego samego dnia wchodzono do świątyni i wołano, wszystko jest w należytym porządku. Co za przewrotność i obłuda!


"Oto wy polegacie na słowach zwodniczych, które nie pomogą.  Jak to? Kradniecie, mordujecie, cudzołożycie i krzywoprzysięgacie, składacie ofiary Baalowi i chodzicie za cudzymi bogami, których nie znacie,  a potem przychodzicie i stajecie przed moim obliczem w tym domu, który jest nazwany moim imieniem, i mówicie: Jesteśmy ocaleni - aby dalej popełniać te wszystkie obrzydliwości!" Ks. Jeremiasza 7:6-12,

Rozlegała się wrzawa beztroskiego tłumu

Pan Bóg mówi dalej;  przy tej całej twojej rozpuście używałaś; „moje kadzidło i moją oliwę.” Święte miejsca i rzeczy używane do ohydnych i nieczystych praktyk. Obywatele Judy pomieszali święte z nieświętym. Wykorzystywali rzeczy święte, bogactwo złożone w skarbcu świątynnym aby przypodobać się Asyryjczykom, Egipcjanom i Babilończykom.  W wierszu 42 czytamy, że temu wszystkiemu towarzyszył, przyglądał się, wznosił aplauz,  rozbawiony i beztroski tłum. rozlegała się wrzawa beztroskiego tłumu.Biblia Warszawsko-Praska poszerza tą myśl o słowa; "głośno bawili się mężczyźni, całe rzesze różnych pijaków, których posprowadzano z pustyni." Czy widzicie w tle tych wszystkich obrzydliwości,w tle tej tragicznej mieszaniny, ten rozbawiony, beztroski pijany tłum ludzi którzy wszystko lubią i wszystko akceptują. Którzy wierzą że każde bóstwo jest bogiem, a każda religijna droga prowadzi do boga. Krzyczą, o co chodzi przecież jest tolerancja!

O tłumie czytamy również w Księdze Objawienia i też w temacie związanym z duchowym wszeteczeństwem tłumów z Wielką Nierządnica. A więc historia z Księgi Ezechiela powtórzy się, może nawet powtarza w naszych czasach.

"I mówi do mnie: Wody, które widziałeś, nad którymi rozsiadła się wszetecznica, to ludy i tłumy, i narody, i języki. A dziesięć rogów, które widziałeś, i zwierzę, ci znienawidzą wszetecznicę i spustoszą ją, i ogołocą, i ciało jej jeść będą, i spalą ją w ogniu."  Objawienie 17: 15,16

Tłum ma zdolności hipnotyczne, potrafi skutecznie zaczarować ludzi. Dlatego jak wielkiego znaczenia nabierają słowa z Exodus 23:2 w tłumaczeniu Biblii tzw. edycji św. Pawła; „Nie idź za tłumem, gdy ten opowiada się za złem.”  


Usunę z kraju niegodziwość

„Ktokolwiek cudzołoży z żoną bliźniego, będzie ukarany śmiercią i cudzołożnik, i cudzołożnica.” 3 Mojż. 20:10;  „Jeśli usłyszysz w jednym z miast, które Pan, Bóg twój, daje ci na mieszkanie, że wyszli spośród ciebie ludzie przewrotni i uwodzą mieszkańców swego miasta mówiąc: Chodźmy, służmy obcym bogom!, których nie znacie - przeprowadzisz dochodzenia, zbadasz, spytasz, czy to prawda. Jeśli okaże się prawdą, że taką obrzydliwość popełniono pośród ciebie, mieszkańców tego miasta wybijesz ostrzem miecza, a samo miasto razem ze zwierzętami obłożysz klątwą. Cały swój łup zgromadzisz na środku placu i spalisz ogniem - miasto i cały łup jako ofiarę ku czci Pana, Boga twego. Zostanie ono wiecznym zwaliskiem, już go nie odbudujesz.” 5 Mojż. 13: 13

Za duchowe i polityczne cudzołóstwo, zgodnie z Zakonem czeka mieszkańców Judei i Jerozolimy kara śmierci. Miecz jest już wyciągnięty z pochwy. Za bałwochwalstwo czeka również kara śmierci i ogień. To wszystko lada moment czeka Jerozolimę. Być może od  słów proroctwa zapisanych w tym rozdziale do zburzenia Jerozolimy pozostał niecały rok. Nabuchodonozor, jest tuż, tuż.

"Wtedy powiedziałem o tej, która była już zniszczona nierządem: Teraz i ona będzie się oddawać cudzołóstwu.  Przychodzili do niej jak do nierządnicy. Tak współżyli z Oholą i Oholibą, rozpustnymi kobietami.  Osądzą je ludzie sprawiedliwi według prawa o cudzołożnicach i według prawa o przelewających krew, gdyż są one cudzołożnicami i krew jest na ich rękach.  Tak bowiem mówi Pan BÓG: Niech zbierze się przeciwko nim zgromadzenie, aby zostały wydane na straszliwą karę. Zgromadzenie ukamienuje je i rozsieka mieczami. Wymordują ich synów i córki, a ich domy spalą.  Usunę z kraju niegodziwość. Będzie to przestroga dla wszystkich kobiet, aby nie naśladowały waszej niegodziwości.  Spadną na was skutki waszych niegodziwości i odpowiecie za swoje grzechy bałwochwalstwa. Wtedy przekonacie się, że Ja jestem Panem BOGIEM."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz