sobota, 16 kwietnia 2016

Ezechiela 24:1-14

"W dziewiątym roku, dziesiątego miesiąca, w dziesiątym [dniu] miesiąca Jahwe powiedział do mnie te słowa: Synu człowieczy, zapisz sobie datę dzisiejszą, ten właśnie dzień. Bo tego dnia król babiloński przystąpił do oblężenia Jerozolimy. Powiedz przypowieść Domowi buntowniczemu. Oznajmij im: Tak mówi Pan, Jahwe: Postaw kocioł, postaw, i wlej także wody do niego. Włóż do niego kawałki [mięsa], wszystkie lepsze części, udziec i łopatkę. Napełnij [go] wybranymi kośćmi. Weź, co jest najlepszego z trzody. I ułóż także drzewo pod nim. Niech zagotują się jego kawałki [mięsa] i ugotują się w nim również jego kości. Tak bowiem mówi Pan, Jahwe: Biada miastu krwi, kotłowi, na którym jest rdza, i rdza zeń nie zeszła. Kawałek po kawałku wyjmuj z niego, nie padł [bowiem] nań los. Bo wewnątrz niego znajduje się krew. Skropiono nią nagą skałę, a nie rozlano jej na ziemi, żeby ją przykrył pył, aby wzbudzić [we mnie] gniew dla dokonania zemsty. Zostawiłem jego krew na nagiej skale, żeby nie była przykryta. Dlatego tak mówi Pan, Jahwe: Biada miastu krwi. Ja również każę ułożyć wielki stos. Nagromadź drzewa, rozpal ogień, gotuj mięso, mieszaj war, [aż] sprażą się kości. Zatrzymaj pusty [kocioł] na żarze, aby się rozpalił i spiż się jego rozżarzył, żeby się stopiła w nim jego nieczystość, a jego rdza zniszczała. Daremnie się trudził. Liczna rdza nie zejdzie zeń w ogniu. Ponieważ splamiłaś się haniebnymi czynami - mimo iż chciałem cię oczyścić, nie chciałaś zmyć swej nieczystości - nie oczyścisz się więcej, aż uśmierzę na tobie mój gniew. Ja, Jahwe, powiedziałem - przyjdzie, uczynię to, nie przepuszczę, nie zlituję się, nie będę żałował. Osądzę cię według twojego postępowania i według twoich czynów - wyrocznia Pana, Jahwe.” Biblia Poznańska (1974/75)
 
Zapisz sobie dzisiejszą datę
 

Powoli dochodzimy do punktu kulminacyjnego. Miecz został wyciągnięty, pod Jerozolimą podłożono już ogień. Król babiloński przystąpił do oblężenia Jerozolimy. To jest tak ważne wydarzenie, że Pan Bóg polecił Ezechielowi zapisać sobie tą datę.

Tym punkt kulminacyjnym jest zdobycie Jerozolimy. O tym wydarzeniu przeczytamy dopiero w Ezechiela 33:21. „W dwunastym roku, piątego dnia dziesiątego miesiąca od naszego uprowadzenia, przybył do mnie zbieg z Jerozolimy i oznajmił: „Miasto zostało zdobyte"."

Jest rzeczą ważną na którą chciałem zwrócić uwagę, że między rozdziałem 24 a 33, prorok zmienia temat swojego poselstwa. W tym czasie, gdy prorok pisze na różne tematy, trwa oblężenie Jerozolimy. Dlaczego taka przerwa ? Muszę to przemyśleć i postaram się odpowiedzieć na to pytanie nieco później.

Król babiloński przystąpił do oblężenia Jerozolimy, a mieszkańcy Jerozolimy nadal myślą, że ich miasto jest nie do zdobycia. Przecież tu jest Świątynia, dom Pana. Pan Bóg jest po naszej stronie. Pomoże nam, obroni nas. Fałszywi prorocy nadal utwierdzają ludzi w fałszywym poczuciu bezpieczeństwa. Czytaliśmy o tym w rozdziale 11: 3-7, a dzisiaj mamy kontynuację tej myśli.

„To miasto jest kotłem, a my jesteśmy mięsem». Dlatego prorokuj przeciwko nim, prorokuj, synu człowieczy". Wtedy owładnął mną duch PANA i nakazał mi: „Głoś! Tak mówi PAN: Ludu izraelski, mówicie w ten sposób, lecz Ja wiem, co was nurtuje. Zabiliście w tym mieście wielu i napełniliście jego ulice pomordowanymi. Dlatego tak mówi Pan BÓG: Wasi pomordowani, których pozostawiliście w nim - oni są mięsem, ono zaś jest kotłem, ale wyprowadzę was z niego.”

Biada krwawemu miastu!

Czy zauważyliście, że rozdział jedenasty i dwudziesty czwarty  łączy jeszcze jeden temat, a mianowicie przelew niewinnej krwi w Jerozolimie. „Biada krwawemu miastu, zardzewiałemu kotłowi, z którego nie schodzi rdza. Wyjmuj z niego kawałek po kawałku. Jego los jest przesądzony, bo wewnątrz niego jest krew. Krew rozlana na litej skale nie może wsiąknąć w ziemię i proch jej nie przykryje. Aby rozpalić się gniewem i dokonać pomsty, pozostawiłem tę krew na litej skale, gdzie nie będzie przykryta.
 

O przelewie niewinnej krwi w Jerozolimie napisałem więcej w rozważaniu pt. Zabiliście w tym mieście wielu..., zachęcam do jego przeczytania.

Krew, zwłaszcza niewinnie przelana wołała do Pana Boga o pomstę i o sprawiedliwość. Krew jest pośmiertnym pomnikiem, miejscem pamięci po zmarłych, pośmiertnym świadectwem prtzesladowanych uczniów Jezusa. Pan Bóg uczy nas w Słowie jakiegoś respektu i powagi co do krwi, nawet do krwi zwierząt. Z tego powodu Pan Bóg zabronił jeść mięso z krwią. "Lecz nie będziecie jedli mięsa z duszą jego, to jest z krwią jego." 1 Moj. 9:4

„Każdy, kto z synów izraelskich i z obcych przybyszów mieszkających pośród nich, upoluje zwierzę albo ptaka, które wolno jeść, niech wypuści jego krew i przykryje ją ziemią.” 3 Moj. 17:13

„I rzekł: Cóżeś to uczynił? Głos krwi brata twego (głośno) woła do mnie z ziemi.”1 Moj. 4:10

„Nie bezcześćcie ziemi, w której mieszkacie! Krew bowiem bezcześci ziemię, a ziemi nie można oczyścić od krwi, która na niej została przelana, inaczej jak tylko krwią tego, który ją przelewa. I nie zanieczyszczajcie ziemi, w której mieszkacie, wpośród której i Ja mieszkam; gdyż Ja, Pan, mieszkam wśród synów izraelskich.” 4 Moj. 35:33-34

„Bo oto Pan wyjdzie ze swojego miejsca, aby ukarać mieszkańców ziemi za ich winę; wtedy ziemia odsłoni krew na niej przelaną i już nie będzie ukrywała swoich zabitych.” Izaj. 26:21 


"A gdy zdjął piątą pieczęć, widziałem poniżej ołtarza dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, które złożyli. I wołały donośnym głosem: Kiedyż, Panie święty i prawdziwy, rozpoczniesz sąd i pomścisz krew naszą na mieszkańcach ziemi?" Obj. 6:9-10

„Dlatego tak mówi Pan BÓG: Biada krwawemu miastu! Ja również ułożę wielki stos. Nazbieraj drewna, rozpal ogień, gotuj mięso zmieszane z przyprawą, aż kości się spalą. Zostaw na palenisku pusty kocioł, aby się rozgrzał. Niech jego miedź się rozżarzy, aby stopiła się w nim jego nieczystość i znikła rdza.”

Chciałem cię oczyścić, ale ty nie pozwoliłaś się obmyć z twojej nieczystości.

Zawartość kotła to mieszkańcy Jerozolimy i rdza, nieczystości. Tą rdzą są wszystkie obrzydliwości jakie można było znaleźć w Jerozolimie. Polityka zagraniczna Judy, obyczaje, życie duchowe i kulturalne było zardzewiałe, nieczyste. Symbolem tej nieczystości były rdza w kotle i krew w mięsie.

Pan Bóg chciał oczyścić zawartość garnka, „kawałek po kawałku”. Posyłał proroków, dopuścił do wcześniejszej deportacji. Potem przy pomocy ognia chciał wypalić wszystkie nieczystości. Ale „jakże trudno tego dokonać! Nawet w ogniu nie zniknie mnóstwo jego rdzy.” Pan Bóg w niedługim czasie dopuści, że Jerozolima zostanie opróżniona z mieszkańców, a miasto zostanie wypalone.

„Twoją nieczystością jest rozpusta. Chciałem cię oczyścić, ale ty nie pozwoliłaś się obmyć z twojej nieczystości. Dlatego nie będziesz czysta, dopóki nie uśmierzę mojego gniewu. Ja, PAN, tak powiedziałem, i to nastąpi. Dokonam tego i nie zaniecham, nie przebaczę, nie będę żałował. Osądzę cię stosownie do twojego postępowania i stosownie do twoich czynów - wyrocznia Pana BOGA".

W proroctwie Malachiasza czytamy o tym, że Bóg w przyszłości pośle anioła, który przygotuje drogę przed Panem. Przygotowanie będzie polegać na wypalaniu w wielkopiecowym ogniu.


"Oto Ja posyłam mojego anioła, aby mi przygotował drogę przede mną. Potem nagle przyjdzie do swej świątyni Pan, którego oczekujecie, to jest anioł przymierza, którego pragniecie. Zaiste, on przyjdzie - mówi Pan Zastępów. Lecz kto będzie mógł znieść dzień jego przyjścia i kto się ostoi, gdy się ukaże? Gdyż jest on jak ogień odlewacza, jak ług foluszników. Usiądzie, aby wytapiać i czyścić srebro. Będzie czyścił synów Lewiego i będzie ich płukał jak złoto i srebro. Potem będą mogli składać Panu ofiary w sprawiedliwości.  I miła będzie Panu ofiara Judy i Jeruzalemu jak za dni dawnych, jak w latach minionych. Wtedy przyjdę do was na sąd i rychło wystąpię jako oskarżyciel czarowników, cudzołożników i krzywoprzysięzców, tych, którzy uciskają najemnika, wdowę i sierotę, gnębią obcego przybysza, a mnie się nie boją - mówi Pan Zastępów. Zaiste Ja, Pan, nie zmieniam się, lecz i wy nie przestaliście być synami Jakuba. Od dni waszych ojców odstępowaliście od moich przykazań i nie przestrzegaliście ich. Nawróćcie się do mnie, wtedy i Ja zwrócę się ku wam - mówi Pan Zastępów." Malachiasz 3:1-7

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz