poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Duchowe i polityczne wszeteczeństwo w Księdze proroka Ozeasza

Ohola (Izrael); „kalała się z WSZYSTKIMI, których tylko zapragnęła, cudzołożąc ze WSZYSTKIMI ich bożkami." We wcześniejszych rozważaniach zwróciłem uwagę, że losy dwóch wielkich proroków, Jeremiasza i Ezechiela są ze sobą ściśle powiązane. Ezechiel działa na wygnaniu w Babilonie, a Jeremiasz w tym samym czasie w Jerozolimie. Jednakowo są ignorowani przez słuchaczy. Ludzie wolą słuchać fałszywych proroków i trwać w fałszywym poczuciu bezpieczeństwa, niż słuchać "zrzędliwych i sfrustrowanych" Bożych proroków.

W naszych rozważaniach, do tych dwóch proroków musimy dołączyć jeszcze jednego proroka, a mianowicie Ozeasza. Dlaczego ? Co takiego łączy Ezechiela z Ozeaszem ?  


Ozeasz prorokował tuż przed klęską Izraela, upadkiem Samarii i niewolą asyryjską. Prorok Ezechiel prorokuje tuż przed klęską Judy, upadkiem Jerozolimy i niewolą babilońską. Obaj piszą o zdradzie i wszetecznych związkach polityczno duchowych „umiłowanej żony” Bożej jaką był Izrael i Juda.


„Mój lud radzi się swojego drewna, a jego kij daje mu wyrocznię, gdyż duch wszeteczeństwa ich omamił, a cudzołożąc odstąpili od swojego Boga” Ozeasza 4:12

”Izrael jest skalany. Ich uczynki nie pozwalają im zawrócić do swojego Boga, gdyż duch wszeteczeństwa jest w ich sercu, tak że nie znają Pana” Ozeasza 5:3,4

„Lecz Ja jestem dla Efraima (Izrael) jak mól, a dla domu Judy jak próchnica. Gdy Efraim zauważył swoją chorobę, a Juda swoją ropiejącą ranę, udał się Efraim do Asyrii, a Juda do wielkiego króla; lecz on nie może was uleczyć ani zagoić waszej rany.” Ozeasza 5:13-14,

„I Efraim (Izrael) stał się jak gołąb głupi i nierozumny: Wzywali Egipt i udawali się do Asyrii. Gdy tak chodzą, rozciągam nad nimi swoją sieć, ściągam ich w dół jak ptactwo niebieskie, łapię ich, gdy słyszę ich stado. Biada im, że uciekli od mnie! Grozi im zguba, gdyż odstąpili ode mnie. A przecież to Ja ich wyzwoliłem; lecz oni rozsiewali o mnie kłamstwa.” Ozeasza 7: 11-13

„Zginął Izrael, jest teraz wśród ludów jak naczynie, na które nie ma popytu. Bo wybrali się do Asyrii - jak dziki osioł, który biega samotnie - do Egiptu, aby składać podarki miłosne. Ozeasza 8: 8

„Efraim otoczył mnie kłamstwem, a dom Izraela fałszem; także Juda oddalił się od Boga, lecz wobec nierządników świątynnych jest wierny. Efraim pasie wiatr, goni nieustannie za wschodnim wiatrem, pomnaża kłamstwo i gwałt; zawiera przymierze z Asyrią, a Egiptowi dostarcza oliwy.” Ozeasza 12:1,2

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz