W poprzednim rozważaniu zobaczyliśmy jak Pan Bóg odrzucił pewne izraelskie porzekadło i dał wyraźnie do zrozumienia, że każdy człowiek jest indywidualnie odpowiedzialny za swoje grzechy, choć czasami ponosimy konsekwencje złego postępowania swoich rodziców. Dlatego napisałem o dwóch rodzajach odpowiedzialności pokoleniowej; cielesnej i duchowej. W dalszej części osiemnastego rozdziału mamy podaną charakterystykę człowieka sprawiedliwego;
Człowiek sprawiedliwy to ten, który zachowuje prawo i sprawiedliwość
- nie ucztuje na wzniesieniach kultowych, nie zwraca oczu ku bożkom ludu izraelskiego, Ozeasz 4:13
- nie hańbi żony swojego bliźniego, III Mojż. 20:10, V Mojż. 22:22
- nie współżyje z żoną w czasie jej nieczystości, III Mojż. 18:19; 20:10
- nikogo nie uciska,
- zwraca dłużnikowi jego zastaw, nie pożycza na lichwę, nie pobiera procentu, II Mojż. 22:25,26; V Mojż. 24:12,13; V Mojż. 15:1-11;
- nie kradnie,
- dzieli się chlebem z głodnym, V Mojż. 15:10,11; Amos 2:7,8
- nagiego przyodziewa,
- nie przykłada swej ręki do nieprawości, Cylkow: Od krzywdy cofa rękę swoją,
- daje sprawiedliwy wyrok w sporach między ludźmi, jest uczciwy i bezstronny w swoich opiniach,
- postępuje według Bożych nakazów, przestrzega Jego praw,
- dochowuje wierności.
Pan Bóg składa człowiekowi sprawiedliwemu obietnicę, wyrocznię, że taki człowiek, człowiek sprawiedliwy na pewno będzie żył (żył wiecznie). Natomiast każdy niesprawiedliwy bezbożnik, przestępca, rozbójnik, rozlewający krew niewinną, każdy kto czyni wszystkie nieprawe i ohydne w oczach Bożych rzeczy, poniesie śmierć. Użyte tutaj słowa życie i śmierć dotyczą bardziej sfery duchowej niż fizycznej.
Odwrotnością cech człowieka sprawiedliwego jest lista czynów nieprawych. „Dopuszcza się JEDNEGO z tych wykroczeń.” Na tej liście nie ma grzechów lekkich i ciężkich. Wszystkie one są tak samo ważne. W Księdze Ezechiela padają zarzuty przeciwko czynom i postawom które są dla Pana Boga ohydne i obrzydliwe. Czynami tymi są; bałwochwalstwo, duchowe wszeteczeństwo, uprawianie polityki na własną rękę wbrew woli Bożej, odstępstwo, przewrotność, bezprawie, bezbożność, przemoc fizyczna i psychiczna oraz wyzysk, grabież, a także przelew krwi. Duchowe wszeteczeństwo, uprawianie polityki na własną rękę, wbrew woli Bożej. W tym rozdziale dochodzą kolejne niegodziwe rzeczy, które nie podobają się Panu Bogu i są dla Niego ohydne: cudzołóstwo, nieczystość seksualna, nie udzielanie pomocy ludziom w potrzebie, lichwiarstwo.
Biblista H. Turkanik zauważa związek „łańcucha” odpowiedzialności z Księgi Ezechiela z historią władców Judy. To jest interesująca myśl. Sprawiedliwy Hiskiasz nie jest odpowiedzialny za najbardziej bezbożnego wśród bezbożnych syna jakim był Manasses, a ten z kolei nie miał negatywnego wpływu, nie obciążał dziedzicznie swojego wnuka, wielkiego reformatora Judy, jakim był król Jozjasz. Ten fragment obala też, głównie w sferze duchowej, polskie znane powiedzenie; „Jaki ojciec taki syn”.
„Lecz jeśli jego syn będzie przestępcą, który przelewa krew i dopuszcza się jednego z tych wykroczeń, choć ojciec nie uczynił żadnej z tych rzeczy - na pewno nie będzie żył. Jeśli popełnia te obrzydliwe czyny, (wszystkie te obrzydliwości BP), na pewno umrze i swoją krwią odpowie za wszystko.”
„Gdyby jednak miał syna, który widział wszystkie grzechy popełnione przez swojego ojca i chociaż je zobaczył, nic podobnego nie uczynił - taki człowiek nie umrze z powodu winy swojego ojca. Na pewno będzie żył. Jego ojciec natomiast, ponieważ stosował przemoc, kradł i czynił to, co pośród jego ludu nie było dobre, umrze z powodu własnej winy.”
Wspomniany we fragmencie zakaz współżycia z kobietą w czasie miesiączki jest nie tyle nieczystością seksualną, co troską o higienę i zdrowie. Ginekolodzy twierdzą, że w czasie okresu rośnie ryzyko infekcji. Podczas menstruacji organizm kobiety wydziela złuszczone tkanki macicy, jej szyjka jest podrażniona, a pochwa bardziej wrażliwa na otarcia. I w tym czasie łatwo można przenieść na pochwę chorobotwórcze drobnoustroje. A krew miesiączkowa jest dobrym podłożem do rozwoju wirusów i bakterii, więc w tym czasie łatwiej zarazić się chorobami przenoszonymi drogą płciową. A do tego podczas okresu maleje ogólna odporność organizmu, organizm kobiety jest osłabiony i bardziej podatny na wszelkiego rodzaju infekcje.
Kolejna ważna sprawa. Czytamy „Ponieważ popełniał wszystkie te obrzydliwości, na pewno umrze.” Trzeba podkreślić fakt, że nieudzielanie pomocy ludziom w potrzebie, wyzysk i niewłaściwy stosunek do ludzi biednych i ubogich jest równie obrzydliwy dla Pana Boga co kradzież czy morderstwo, (przelew krwi).
Dalej Pan Bóg mówi; „Zapytacie: Dlaczego syn nie odpowiada za winy ojca? Bo jeśli syn przestrzegał prawa i postępował sprawiedliwie, zachowywał wszystkie moje nakazy i wypełniał je, to na pewno będzie żył.”
Umrze tylko ten człowiek, (ta dusza) która grzeszy. Syn nie odpowiada za winy ojca i ojciec nie odpowiada za winy syna. Prawego spotka nagroda za jego sprawiedliwość, a bezbożnego dosięgnie kara za jego niegodziwość. To jest zasada która dotyczy, i mnie, i Ciebie drogi czytelniku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz