piątek, 16 września 2016

Ezechiela 36:26-38

"Dam wam nowe serce i nowego ducha złożę w wasze wnętrze. Wyjmę serce kamienne z waszego ciała, a dam wam serce cielesne. Ducha mojego złożę w wasze wnętrze i sprawię, że będziecie postępowali według moich praw i strzegli moich przykazań i że będziecie je pełnili. Zamieszkacie w kraju, który dałem waszym ojcom. Staniecie się moim ludem, Ja zaś będę waszym Bogiem. Wybawię was od wszystkich waszych nieczystości. Zbiorę zboże, rozmnożę je i nie ześlę na was głodu. Sprawię, że będą obfitować owoce drzew i plony ziemi, żebyście nie byli więcej narażeni na zniewagę u narodów z powodu głodu. Przypomnicie sobie wasze złe postępowanie i wasze czyny, które nie były dobre, i brzydzić się będziecie wobec samych siebie z powodu waszych przewinień i waszych obrzydliwości. Nie ze względu na was ja działam - wyrocznia Pana, Jahwe - niech wam to będzie wiadomo. Wstydźcie się i rumieńcie się z powodu waszego postępowania, Domu Izraela. Tak mówi Pan, Jahwe: W dniu, w którym was oczyszczę ze wszystkich waszych win, sprawię, że miasta będą zamieszkałe i ruiny zostaną odbudowane. Spustoszony kraj będzie uprawiony, zamiast być pustkowiem w oczach każdego przechodnia. Będą mówić: Ten sam kraj [niegdyś] spustoszony stał się [teraz] podobny do ogrodu Edenu. Zburzone, spustoszone i rozwalone miasta są już ufortyfikowane i zamieszkałe. I poznają ludy, które ostały się wokół was, że Ja jestem Jahwe. Odbudowałem to, co było rozwalone, obsadziłem to, co było spustoszone. Ja, Jahwe, powiedziałem i wykonam. Tak mówi Pan, Jahwe: W tym jeszcze pozwolę się uprosić przez Dom Izraela, aby mu to czynić. Sprawię, że ludzie będą tak liczni jak trzoda, jak trzoda ofiarna, jak trzoda Jerozolimy w czasie jej świąt. Tak będą napełnione tłumem ludzi zburzone [niegdyś] miasta. I poznają, że Ja jestem Jahwe."

Staniecie się moim ludem...
W jakim miejscu w planie Bożym jest obecne Państwo Izrael?


Kiedy czytamy tego typu proroctwa (Ezechiela 36 - 37) zadajemy sobie pytanie; w jakim miejscu, w planie Bożym jest obecne Państwo Izrael? Księga Ezechiela dostarcza nam kilku ważnych wskazówek na ten temat. Ezechiel jest zdecydowanie pro izraelski.

W Księdze Ezechiela czytamy, że to nie Izrael jest wyjątkowy i święty, ale to Pan Bóg i Jego święte imię JHWH jest wyjątkowe. Ewentualna wyjątkowość Izraela wynika z faktu, że to Pan Bóg jest wyjątkowy i suwerenny. Izrael był wybrany by być naczyniem objawiającym świętość Pana Boga i wielkość Bożego imienia. Izrael miał być świadectwem, znakiem dla narodów. To poprzez Izrael ludzkość miała i ma poznać w przyszłości wielkość i świętość Pana Boga, że On jest JHWH Panem.

W 5 Mojżeszowej 32:9,10 czytamy; „Gdyż dziełem Pana jest lud jego, Jakub wyznaczonym mu dziedzictwem. Znalazł go w ziemi pustynnej i w bezludnym zawodzeniu pustyni. Otoczył go, doglądał go, strzegł go jak źrenicy oka”

Około 50 lat od zburzenia Jerozolimy za proroka Ezechiela prorokował Zacheusz. Jego proroctwo jest bardzo ważnym proroctwem dotyczącym przyszłości Izraela. Prorok ten napisał, że Pan Bóg „Żywi żarliwą miłość do Jeruzalemu i do Syjonu” oraz „Chrońcie się na Syjonie, którzy jeszcze mieszkacie u córki babilońskiej, gdyż tak mówi Pan Zastępów, którego chwała mnie posłała, o narodach, które was złupiły, że kto was dotyka, dotyka źrenicy mojego oka” Zachariasza 1:14; 2: 11,12.

Zastanawiam się nad wyborem Izraela jako ludu Bożego. W Księdze Ezechiela spotykamy Izraela w przerażającym miejscu. Naród który tkwi w wielkim odstępstwie, czyniący obrzydliwe i ohydne rzeczy, hańbiący i plugawiący świętość i imię Pana Boga. Mimo to Pan Bóg nazywa Izrael swoją niewierną żonę, źrenicą swojego oka i swoim ludem. Musimy o tym pamiętać.

Aby odpowiedzieć na pytanie; W jakim miejscu w planie Bożym jest obecne Państwo Izrael? Przeprowadźmy test na podstawie 36 rozdziału Ezechiela.

Czy Pan Bóg dał Izraelowi nowe serce i nowego ducha ? Nie

Czy góry Izraela są obsiewane i uprawiane ? Tak

Czy miasta są zamieszkane a ruiny odbudowane ? Tak

Czy w Izraelu mamy wzrost populacji ? Tak, liczba ludności systematycznie wzrasta.

Czy Izraelowi powodzi się lepiej niż poprzednio ? Tak, PKB systematycznie wzrasta.

Czy Izrael jest głodny? Nie

Czy w związku z tym Izraelici poznali, że Pan Bóg jest ich Panem JHWH ? Nie

Czy Izrael nie słyszy obelg narodów i zniewag ? Nie

Czy narody zobaczyły na Izraelu świętość Pana Boga ? Nie

Czy wypełniły się słowa; „Zabiorę was spomiędzy narodów, zgromadzę was ze wszystkich krajów i wprowadzę do waszej ziemi.” ? Tak, to jest proces, który nadal trwa.

Czy wypełniły się słowa; „Pokropię was czystą wodą, aby was oczyścić. Oczyszczę was ze wszystkich waszych nieczystości i ze wszystkich waszych bożków.” Trudno powiedzieć. To też jest prawdopodobnie proces, ale jeszcze nie skończony.

Czy obecnie Izrael postępuje według przykazań i praw Bożych i czy wykonuje je ? Nie

Czy Izrael wstydzi się "wszystkich swoich nieczystości" ? Nie

Czy wypełniły się słowa; "Będą mówić: Ten kraj, niegdyś spustoszony, stał się jak ogród Edenu. Miasta zrujnowane, spustoszone i zburzone są teraz umocnione i zamieszkane." Tak

Na podstawie tego testu, wyraźnie widzimy, że obecnie coś ważnego dzieje się z ludem Bożym, że część proroctwa Ezechiela wypełnia się za naszego pokolenia. Nasze oczy i myśli, a zwłaszcza modlitwy i błogosławieństwo powinno być zwrócone w kierunku Jeruzalem.

Uwolnię was od wszystkich waszych nieczystości.

To jest rozdział zawierający piękne obietnice dla Izraela. Pan Bóg obiecuje swojemu ludowi czas prosperity; "Zamieszkacie w kraju, który dałem waszym przodkom. Będziecie moim ludem, a Ja będę waszym Bogiem". Obiecuje również, zresztą po raz drugi u Ezechiela (Ezechiela 11:18-20), że da Izraelowi nowe życie; "Dam wam nowe serce i nowego ducha ześlę do waszego wnętrza. Wyjmę z waszej piersi serce kamienne, a dam wam serce z ciała. Poślę do waszego wnętrza mojego Ducha i sprawię, że będziecie postępowali według moich nakazów i zachowywali moje prawo. Będziecie go przestrzegali."

Kiedy to nastąpi ?

W Ezechiela 11:17,18 czytamy; "Tak mówi Wszechmocny Pan: Zbiorę was spośród ludów i zgromadzę was z krajów, po których was rozproszyłem, i dam wam ziemię izraelską. A gdy wrócą tam i usuną z niej wszystkie jej ohydy i wszystkie jej obrzydliwości, WTEDY Ja dam im nowe serce i nowego ducha włożę do ich wnętrza;"

Kiedy? Kiedy ludzie usuną z ziemi Izraela wszystkie ohydy i wszystkie jej obrzydliwości. Kiedy Pan Bóg sam osobiście uwolni lud swój od wszystkich nieczystości i ze wszystkich bożków. Kiedy pokropi ten lud czystą wodą, i będą czyści.

Jest jeszcze jeden ważny warunek "Przypomnicie sobie wasze złe postępowanie i wasze czyny, które nie był y dobre. Będziecie się brzydzić samych siebie z powodu waszych grzechów i waszych obrzydliwości." Idea rachunku sumienia, analizy własnego postepowania jest mocno podkreślona przez proroka Ezechiela w jego proroctwie.

W Ezechiela 23:36 czytamy; "Przedstawisz im, uświadomisz im ich obrzydliwości." Jest rzeczą ważną by przyjrzeć się swoim czynom, szczególnie tym złym, uznać je za złe i przyznać się do tego nawet wobec innych. Skoro ta myśl powtarza się kilkakrotnie, musimy ją potraktować jako kluczową w Księdze Ezechiela.

"Aby opowiadali wśród narodów, do których przyjdą, o wszystkich swoich obrzydliwościach" Ez. 12:16; "Synu człowieczy! Oznajmij Jeruzalemowi jego obrzydliwości," Ez. 16:2; "Synu człowieczy, czy nie powinieneś [ich] sądzić? Daj im poznać obrzydliwości ich ojców." Ez. 20:4; "Synu człowieczy, czy nie powinieneś osądzić, czy nie powinieneś wydać wyroku na miasto krwi? Wyjaw mu wszystkie jego obrzydliwości." Ez. 22:2

Jakie to były obrzydliwości?

W Księdze Ezechiela padają zarzuty przeciwko czynom i postawom które są dla Pana Boga ohydne i obrzydliwe. Czynami tymi są; bałwochwalstwo, duchowe wszeteczeństwo, uprawianie polityki na własną rękę wbrew woli Bożej, odstępstwo, przewrotność, bezprawie, bezbożność, przemoc fizyczna i psychiczna oraz wyzysk, grabież, a także przelew krwi. Dalej; cudzołóstwo, nieczystość seksualna, nie udzielanie pomocy ludziom w potrzebie, lichwiarstwo, kalanie swojego dobrego imienia, lekceważenie ojca i matki, gnębienie wdów i sierot, całkowita zapaść systemu pomocy społecznej, pogarda dla świętości, nieprzestrzeganie, znieważanie Bożych sabatów, łapówkarstwo, oszczerstwo, kazirodztwo, przemoc seksualna, rozpusta, zapominanie o Bogu oraz zniesławienie imienia Bożego.

Po wypełnieniu się tych wszystkich powyższych warunków Pan Bóg Sam osobiście odbuduje to, co było zburzone. Obsieje to, co było spustoszone. Następnie pomnoży ludzi jak owce. "Jak liczne są stada prowadzone do świątyni, jak liczne są owce w Jerozolimie podczas świąt, tak zrujnowane miasta będą pełne ludzi. I przekonają się, że Ja jestem PANEM". Pozna Pana nie tylko lud wybrany, ale także wszystkie narody. "I przekonają się narody, które pozostały wokół was, że Ja jestem PANEM."

Musicie jednak wiedzieć, że nie ze względu na was tak uczynię - wyrocznia Pana BOG
A

„L
ecz Ja powstrzymałem moją rękę, a uczyniłem tak przez wzgląd na moje imię, aby nie zostało zbezczeszczone w oczach narodów, na oczach których wyprowadziłem ich.... I poznacie, że Ja jestem Pan, gdy postąpię z wami przez wzgląd na moje imię, nie według waszego złego postępowania i według waszych przewrotnych czynów, domu izraelski – mówi Wszechmocny Pan” (Ezechiel 20:22,44)

Jeszcze tego będzie u mnie szukał dom Izraelski

Je
szcze chciałbym zwrócić uwagę na wiersz Ezechiela 36:37. W Biblii Warszawskiej jest on oddany w następujący sposób; „Oto jeszcze dam się uprosić domowi izraelskiemu, aby im uczynić.” W Biblii Poznańskiej; „W tym jeszcze pozwolę się uprosić przez Dom Izraela, aby mu to czynić.” Natomiast w Biblii Gdańskiej czytamy;  „Jeszcze tego będzie u mnie szukał dom Izraelski, abym to im uczynił” Czy Izraelici mają uprosić Pana czy szukać czegoś szukać u Niego ? W Biblii angielskiej KJV mamy użyte słowo ‘inquire’ ( pytać, badać, dowiadywać się, dociekać) od hebrajskiego ‘darach’ (dowiadywać się, pytać, poszukiwać.)


Uważam, że słowo poszukiwać, dowiadywać się jest bardziej stosowne w kontekście innych fragmentów Słowa, w których Pan Bóg przez proroków zachęca swój lud wybrany do szukania Go całym sercem.

„A gdy mnie będziecie szukać, znajdziecie mnie. Gdy mnie będziecie szukać całym swoim sercem”.  Jeremiasza 29:13; „Szukajcie Pana, dopóki można Go znaleźć, wzywajcie go, dopóki jest blisko!.” Izajasza 55:6

Byłem przystępny dla tych, którzy o mnie nie pytali, dałem się znaleźć tym, którzy mnie nie szukali. Oto jestem, oto jestem, mówiłem do narodu, który nie był nazwany moim imieniem.”  Izajasza 65:1

„Dobry jest Pan dla tego, kto mu ufa, dla duszy, która go szuka.” Lamentacje Jeremiasza 3:25

Za czasów proroków Ezechiela, Izajasza czy Ozeasza naród Izraela nie szukał Pana, trwał swoim uporze, nie dowiadywał się, nie wypytywał, co w całej tej tragicznej sytuacji On ma do powiedzenia. „A choć pycha Izraela świadczy przeciwko niemu, jednak nie nawrócili się do Pana, swojego Boga, ani w tym wszystkim go nie szukali.”  Ozeasza 7:10 Czy dzisiejszy Izrael szuka Pana, w takim znaczeniu dopytywania się, szukania całym sercem ? Myślę, że nie. Widzę jednak, że świadomość konieczności zaangażowanego poszukiwania Boga budzi się w pojedynczych jednostkach.

 



http://www.greenprophet.com/2015/03/judean-desert-goes-spectacularly-green-in-wake-of-winter-storms-photos/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz