niedziela, 11 września 2016

Ezechiela 36:1-15

"Ty zaś, synu człowieczy, prorokuj górom Izraela i powiedz: Góry Izraela, słuchajcie słowa Jahwe.  Tak mówi Pan, Jahwe: Ponieważ nieprzyjaciel mówił przeciwko wam: Ach, starożytne wzgórza stały się naszą posiadłością,  dlatego prorokuj i mów: Tak mówi Pan, Jahwe: Właśnie dlatego, że was spustoszono i zewsząd czyniono zasadzki, abyście były posiadłością reszty ludów; że wzięto was na języki [i stałyście się przedmiotem] obmów ludzkich,  dlatego, góry Izraela, słuchajcie słowa Pana, Jahwe: Tak mówi Pan, Jahwe, górom, pagórkom, potokom i dolinom, zrujnowanym pustkowiom, opuszczonym miastom, które były łupem i pośmiewiskiem dla reszty ludów, jakie są wokoło.  Tak przeto mówi Pan, Jahwe: Zaprawdę, w ogniu mej żarliwości wyrzekłem przeciw reszcie ludów i przeciw całemu Edomowi, którzy z pełną radością w sercu i z pogardą w duszy zagarnęli sobie mój kraj w posiadanie, aby jego pastwiska stały się łupem.  Dlatego prorokuj o ziemi Izraela i powiedz górom, pagórkom, potokom i dolinom: Tak mówi Pan, Jahwe: Oto Ja w mojej żarliwości i w mym gniewie powiedziałem, ponieważ znosiliście zniewagę narodów.  Tak przeto mówi Pan, Jahwe: Przysięgam. Zaprawdę, te narody, które są wokół was, one poniosą swą hańbę.  Wy zaś, góry Izraela, będziecie wypuszczały swe gałązki i wydawały wasze owoce dla mojego ludu izraelskiego, bo [jego synowie] są blisko, aby przyjść.  Oto bowiem Ja jestem wam przychylny i zwracam się ku wam, będziecie uprawiane i będziecie obsiane.  Powiększę w was liczbę ludzi, cały Dom Izraela razem, miasta będą zamieszkałe i ruiny zostaną zabudowane.  Powiększę w was liczbę ludzi i zwierząt; będą liczni i płodni. Zaludnię was, jak za waszych dawnych czasów, będę wam czynił więcej dobrego niż na początku i poznacie, że Ja jestem Jahwe.  Sprawię, że ludzie będą po was chodzili, lud mój izraelski. Posiądę cię i będziesz dla nich dziedzictwem, i nie będziesz ich więcej pozbawiać potomstwa.  Tak mówi Pan, Jahwe: Ponieważ mówią ci, że pożerasz ludzi i swój lud pozbawiasz dzieci,  dlatego nie będziesz dłużej pożerać ludzi i nie będziesz już więcej twojego ludu pozbawiać potomstwa - wyrocznia Pana, Jahwe.  Sprawię, że nie będziesz już dłużej słuchać urągań narodów i nie będziesz już znosić zniewagi ludów. Ludu twojego nie będziesz więcej pozbawiać potomstwa - wyrocznia Pana, Jahwe." Biblia Poznańska

Po jednej stronie mamy górę Seir, po drugiej stronie jest góra Syjon. Dwie góry, położone w niedalekiej odległości od siebie. W Piśmie Świętym niektóre ważne myśli podawane są przy pomocy kontrastów. Oblubienica i Wielka wszetecznica, Babilon i Nowe Jeruzalem. W Pięcioksięgu czytamy o górze błogosławieństw Garizim i o górze przekleństw Ebal. W poprzednim rozdziale czytaliśmy o tym, że Pan Bóg nakazał Ezechielowi wypowiadać się przeciwko górze Seir, w tym rozdziale mamy pełną obietnic mowę skierowaną do gór Izraela.

„Wy zaś, góry Izraela, zazielenicie się, przyniesiecie owoce mojemu ludowi, Izraelowi, bo wkrótce on tu wróci. Oto jestem i zwracam się do was: będziecie uprawiane i obsiewane. Sprawię, że mnóstwo ludzi tam zamieszka, cały lud Izraela. Miasta będą zamieszkane, ruiny zostaną odbudowane

Stan poniżenia Izraela nie będzie trwał wiecznie

P
oprzedni rozdział mówił o Edomitach, którzy mimo pokrewieństwa byli zaciekłymi wrogami Izraela. Po upadku Jerozolimy  zagarnęli część terytorium Izraela, przejęli rynki i biznesy oraz drwili sobie z klęski Izraela, a także z Pana Boga. "Którzy z pełną radością w sercu i z pogardą w duszy zagarnęli sobie mój kraj w posiadanie, aby jego pastwiska stały się łupem." W poprzednim rozważaniu napisałem, ze góra Seir jest symbolem ruchów antysemickich.

W dzisiejszym fragmencie czytamy; „Wróg szydził z was: «Oto prastare wzgórza stały się naszą własnością!». Prorokuj więc i mów: Tak mówi Pan BÓG: Pustoszono was i zewsząd na was napadano, abyście się stały własnością reszty narodów. Ludzie obmawiali was i zniesławiali. Dlatego, góry Izraela, słuchajcie słowa Pana BOGA: Tak mówi Pan BÓG górom, pagórkom, potokom i dolinom, spustoszonym ruinom, opuszczonym miastom, które stały się łupem i pośmiewiskiem dla reszty sąsiednich narodów,” Boże dziedzictwo dla Izraela jest wieczne i nie może na trwale stać się własnością kogokolwiek.

Po zburzeniu Jerozolimy i Świątyni sytuacja narodu jest beznadziejna. Państwo Izrael praktycznie nie istnieje. Lud wybrany jest w niewoli. Jednak  stan poniżenia Izraela nie będzie trwał wiecznie.

Proroctwa Starego Testamentu pełne są zapowiedzi odnowy wiecznego przymierza z Izraelem i odmiany jego losu. W naszym dzisiejszym rozdziale Księgi Ezechiela jest o tym mowa. Również czytamy o tym w następnym rozdziale o dolinie suchych kości.  Jest wiele innych fragmentów mówiących o odnowie, odbudowie, oczyszczeniu, uleczeniu, utwierdzeniu oraz o dziedzictwie i przymierzu wiecznym Pana Boga z potomkami Abrahama.. Większość tych fragmentów mówi o trwałej i wiecznej stabilizacji sytuacji narodu wybranego. Na dzisiaj nie jest to czas odnowy przymierza, bojaźni Bożej czy zmiany serc z kamiennych na mięsiste. Na wypełnienie się tych proroctw musimy poczekać.

W Ezechiela 11:23 czytamy, że Chwała Boża odeszła ze świątyni i z Jerozolimy, ale nie odeszła z Izraela. Zatrzymała się na górze Oliwnej i wierzę, że jest tam do dnia dzisiejszego. Będzie tam do powrotu Pana Jezusa na ziemię, do czasu gdy będzie mogła wejść do nowej świątyni wg wizji Ezechiela o czym czytamy w Ezechiela 43:2 Izrael, Jerozolima i góra Oliwna to szczególne miejsca na które powinniśmy patrzeć z należytą powagą. Przeczytajmy kilka ważnych, dla naszych dzisiejszych rozważań, proroctw dotyczących odbudowy i odnowy Izraela.

1. PRZYMIERZE WIECZNE

”I ZAWRĘ z nimi przymierze pokoju, będzie to PRZYMIERZE WIECZNE z nimi. Okażę im łaskę, rozmnożę ich i postawię swoją świątynię wśród nich NA WIEKI.
I będę wśród nich mieszkał; będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I poznają narody, że Ja jestem Pan, który uświęcam Izraela, gdy moja świątynia będzie wśród nich na wieki." Ezechiela 37:26-28

„bo Ja, Pan, który miłuję prawo i nienawidzę zbrodniczego łupiestwa, dam im słuszną nagrodę i ZAWRĘ z nimi WIECZNE PRZYMIERZE.” Izajasza 61:8

2. ODMIENIĘ LOS, ODNOWIĘ I OCZYSZCZĘ

„I poznają narody, że dom izraelski z powodu winy swojej poszedł do niewoli za to, że stali mi się niewierni, i zakryłem moje oblicze przed nimi, i wydałem ich w ręce ich wrogów, i wszyscy padli od miecza. Według ich nieczystości i ich występków postąpiłem z nimi i zakryłem moje oblicze przed nimi. Dlatego tak mówi Wszechmocny Pan: Teraz ODMIENIĘ LOS Jakuba, zmiłuję się nad całym domem izraelskim i zadbam gorliwie o święte moje imię. I zapomną o swojej hańbie i wszelkim swoim odstępstwie, którego się dopuścili wobec mnie, gdy bezpiecznie mieszkać będą na swojej ziemi i nikt ich nie będzie straszył. Gdy sprowadzę ich spośród narodów i zgromadzę ich z ziem ich wrogów, wtedy okażę się na nich świętym na oczach wielu narodów.” Ks. Ezechiela 39:23-27

„Wszakże każdy , kto będzie wzywał imienia Pana, będzie wybawiony; gdyż na górze Syjon i w Jeruzalemie będzie wybawienie - jak rzekł Pan - a wśród pozostałych przy życiu będą ci, których powoła Pan. Bo oto w owych dniach i w owym czasie, GDY ODMIENIĘ LOS Judy i Jeruzalemu, zgromadzę wszystkie narody i sprowadzę je do Doliny Józafata, i tam się z nimi rozprawię z powodu mojego ludu i mojego dziedzictwa, Izraela, ponieważ rozproszyli je między ludy pogańskie i podzielili mój kraj.” Ks. Joela 3:5-7,

„Oto idą dni, mówi Pan, w których oracz będzie przynaglał żniwiarza, a tłoczący winogrona siewcę ziarna; i góry będą ociekały moszczem, a wszystkie pagórki nim opływały. I ODMIENIĘ LOS mojego ludu izraelskiego, tak że odbudują spustoszone miasta i osiedlą się w nich. Nasadzą winnice i będą pić ich wino, założą ogrody i będą jeść ich owoce. Zaszczepię ich na ich ziemi; i nikt ich już nie wyrwie z ich ziemi, którą im dałem - mówi Pan, twój Bóg.” Amosa 9:13-15

„Oto Ja sprawię, że zabliźnią się ich rany i uleczę je; ULECZĘ ICH i obdarzę ich trwałym pokojem i bezpieczeństwem. I ODMIENIĘ los Judy i los Izraela, i ODBUDUJĘ ich jak niegdyś, i OCZYSZCZĘ ich z wszelkiej ich winy, którą zgrzeszyli przeciwko mnie i odstąpili ode mnie.” Jeremiasza 33:6-8

”Tak mówi Wszechmocny Pan: Gdy OCZYSZCZĘ WAS ze wszystkich waszych win, zaludnię miasta i ruiny będą ODBUDOWANE, a spustoszony kraj będzie uprawiany zamiast być pustkowiem na oczach wszystkich przechodniów, i będą mówić: Ten kraj, niegdyś spustoszony, stał się podobny do ogrodu Eden; a miasta, które legły w gruzach i były spustoszone i zburzone, są teraz obwarowane i zamieszkane. 
I poznają narody, które wokoło nas pozostały, że Ja, Pan, ODBUDOWAŁEM, co było zburzone, zasadziłem to, co było spustoszone; Ja, Pan, powiedziałem to i uczynię ” Ezechiela 36:31-36"I ODNOWIĘ moje przymierze z tobą, i poznasz, że Ja jestem Pan,  abyś pamiętała i wstydziła się, i już nigdy nie otworzyła ust ze wstydu, gdy ci przebaczę wszystko, co uczyniłaś - mówi Wszechmocny Pan." Ezechiela 16:1-63

"Któż da z Syonu wybawienie Izraelowi? Gdy Bóg PRZYWRÓCI Z WIĘZIENIA lud swój, rozraduje się Jakób, rozweseli się Izrael." Psalm 53:6 BG; "Kto przyniesie z Syjonu zbawienie Izraelowi? Gdy Bóg ODMIENI LOS swego narodu, Jakub się uraduje, Izrael się ucieszy.  Psalm 14:8 BT

3. DZIEDZICTWO WIECZNE

”I sprowadzę na was (góry izraelskie) ludzi, mój lud izraelski, wezmą was w posiadanie i będziecie ich DZIEDZICZNĄ WŁASNOŚCIĄ, i już nigdy nie uczynicie ich bezdzietnymi.” Ezechiela 36:12

„I rzekł Jakób do Józefa: Bóg wszechmogący ukazał mi się w Luzie, w ziemi Chananejskiej, i błogosławił mi. A mówił do mnie: Oto, ja rozrodzę cię, i rozmnożę cię, i wywiodę z ciebie wielki naród; a dam ziemię tę nasieniu twemu po tobie w DZIEDZICTWO WIECZNE. Przetoż teraz dwaj synowie twoi, którzyć się urodzili w ziemi Egipskiej, pierwej niżem ja tu do ciebie przyszedł do Egiptu, moi są, Efraim i Manases; jako Ruben i Symeon moi będą. Ale dzieci twoje, które po tych spłodzisz, twoje będą; imieniem braci swojej będą zwani w osiadłościach swych. Ks. Rodzaju 48:1-7 Biblia Gdańska

„I utwierdzę przymierze moje między mną, i między tobą, i między nasieniem twojem po tobie, w narodziech ich umową wieczną; żebym ci był Bogiem i nasieniu twemu po tobie.  Dam też tobie, i nasieniu twemu po tobie ziemię, w której teraz jesteś gościem; wszystkę ziemię Chananejską w OSIADŁOŚĆ WIECZNĄ, i będę Bogiem ich Ks. Rodzaju 17:7-9 BG

W chwili gdy Ezechiel w 36 rozdziale prorokuje nadzieję i odmianę losu górom Izraela, tak naprawdę mamy krajobraz bo bitwie, góry te są zniszczone, opustoszałe i przypominają pola po przejściu szarańczy.  Pan Bóg przez proroków, przez proroka Joela zapowiada, że wynagrodzi Izraelowi szkody lat, których plony pożarła szarańcza. To jest piękna obietnica dotycząca Izraela.

"A wy, dzieci Syjonu, wykrzykujcie radośnie i weselcie się w Panu, swoim Bogu, gdyż da wam obfity deszcz jesienny i ześle wam, jak dawniej deszcz, deszcz jesienny i wiosenny.  I klepiska będą pełne zboża, a prasy opływać będą moszczem i oliwą.  I wynagrodzę wam szkody lat, których plony pożarła szarańcza, konik polny, larwa i gąsienica, moje wielkie wojsko, które na was wyprawiłem. Wtedy będziecie jeść obficie i nasycicie się, i wysławiać będziecie imię Pana, swojego Boga, który dokonał u was cudów, i mój lud nigdy nie zazna wstydu.  I poznacie, że Ja jestem wśród Izraela i że Ja, Pan, jestem waszym Bogiem i nie ma innego; i lud mój nigdy nie zazna wstydu."  Ks. Joela 2:1-27

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz