czwartek, 15 września 2016

Ezechiela 36:20-25

„Gdy przybyli do narodów, dokąd zawędrowali, zbezcześcili moje święte Imię, gdyż mówiono o nich: Oni są ludem Jahwe, a musieli opuścić Jego kraj. Ale żal mi się zrobiło mojego świętego Imienia, które zbezcześcił Dom Izraela u narodów, tam, dokąd przybył. Dlatego powiedz Domowi Izraela: Tak mówi Pan, Jahwe: Ja nie działałem ze względu na was, Domu Izraela. Ja nie przez wzgląd na was działałem, ale ze względu na moje święte Imię, które zbezcześciliście u narodów, tam, dokąd zawędrowaliście. Uświęcę przeto zbezczeszczone u narodów wielkie Imię moje, które znieważyliście wśród nich. I dowiedzą się narody, że Ja jestem Jahwe - wyrocznia Pana, Jahwe - gdy na ich oczach okażę się w was świętym. Wezmę was z narodów, zgromadzę was ze wszystkich krajów i wprowadzę was do waszej ziemi. Wyleję na was czystą wodę i będziecie czyści. Oczyszczę was ze wszystkich waszych nieczystości i ze wszystkich waszych bożków." Biblia Poznańska

Ale żal mi się zrobiło mojego świętego Imienia

Tytuł, a zarazem myśl przewodnia naszych rozważań nad Księgą Ezechiela to; „I poznacie, że Ja jestem JHWH Pan." Imię Boże. Ono jest wyjątkowe, cenne i święte. Pan Bóg dba o dobre swoje Imię. Gdy zobaczył, że Jego dobre i święte Imię jest zniesławiane, ulitował się nad nim, i dzisiejszy fragment zaczyna się od takiej osobistej refleksji Pana Boga; żal mi się zrobiło mojego świętego Imienia. Inne tłumaczenie oddaje tą myśl; "Zrobiło mi się przykro, że moje święte imię Izraelici zhańbili wśród narodów.”

Dzisiaj wiele się dzieje w Izraelu i wokół niego. Musimy być bardzo uważni i nie popadać w emocjonalną euforię. Pojawia się pytanie; w jakim miejscu w planie Bożym jest obecne Państwo Izrael? Księga Ezechiela dostarcza nam kilku ważnych wskazówek na ten temat. Jeżeli myślimy, że naród wybrany jest szczególny w oczach Boga, i że Pan Bóg robi coś dobrego ze względu na wyjątkowość Izraela, to jesteśmy w błędzie. To nie Izrael jest wyjątkowy i święty, ale to Pan Bóg i Jego święte imię JHWH jest wyjątkowe. I ten fakt dzisiaj chciałbym mocno podkreślić.

W wierszu 22 czytamy; Ja czynię to nie z waszego powodu, Izraelici (ja nie działam, ze względu na was), ale ze względu na moje święte imię.

To ze względu na Swoje imię Pan Bóg zapowiada odmianę losu narodu Izraelskiego. Mamy to bardzo wyraźnie pokazane w dzisiejszym fragmencie: Ja czynię to nie z waszego powodu, Izraelici, ale ze względu na moje święte imię, zbezczeszczone wśród narodów, do których przybyliście. Pan Bóg zapowiada; „Uświęcę moje wielkie imię znieważone i zbezczeszczone przez was wśród narodów.” Dalej w wierszu 32  myśl ta jest powtórzona; „Musicie jednak wiedzieć, że nie ze względu na was tak uczynię - wyrocznia Pana BOGA.”

Jak już wcześniej zauważyliśmy coś złego działo się z narodem wybranym gdy byli w niewoli egipskiej. Pan Bóg owszem wyprowadził ich z tej niewoli, ale nie ze względu na ich wyjątkowość, ale ze względu na swoje imię. Czytamy o tym w Ezechiela 20: 8-11 „Lecz oni byli przekorni wobec mnie i nie chcieli mnie słuchać; nikt nie odrzucił obrzydliwości miłych dla swoich oczu i nie opuścili bałwanów egipskich. Wtedy postanowiłem wylać na nich swoją zapalczywość i dać upust swojemu gniewowi na nich pośród ziemi egipskiej. Brałem jednak wzgląd na moje imię, aby nie zostało zbezczeszczone w oczach narodów, wśród których byli i na oczach których dałem im znać, że wyprowadzę ich z ziemi egipskiej. I wyprowadziłem ich z ziemi egipskiej, i powiodłem ich na pustynię. I dałem im moje przykazania, i objawiłem im moje prawa, które jeżeli człowiek wykonuje, żyje dzięki nim,”

Sto lat przed Ezechielem prorok Izajasz pisał, że przez wzgląd na Boże imię Pan Bóg powstrzymywał swój gniew i oszczędził Izraela, aby go całkowicie nie zniszczyć. Izrael nie jest święty ani wyjątkowy. To Boże Imię jest święte i wyjątkowe. Przez wzgląd na moje imię powstrzymywałem swój gniew i przez wzgląd na moją cześć oszczędzałem cię, aby cię nie zniszczyć. Oto wytapiałem cię sobie jak srebro, próbowałem cię w piecu cierpienia. Przez wzgląd na siebie, przez wzgląd na siebie czynię to, bo jakże zbezczeszczone było moje imię; a przecież mojej chwały nie oddam innemu.”  Izajasza 48:9-11

Pan Bóg zapowiada; "Wezmę was z narodów, zgromadzę was ze wszystkich krajów i wprowadzę was do waszej ziemi. Wyleję na was czystą wodę i będziecie czyści. Oczyszczę was ze wszystkich waszych nieczystości i ze wszystkich waszych bożków." To wszystko o czym teraz czytamy i  będziemy czytać w następnych rozdziałach wykona się przez wzgląd na Boże Imię. Musimy o tym pamiętać. I poznają, że ja jestem JHWH Pan.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz