sobota, 24 września 2016

Ezechiela 37:1-15

"Ręka Jahwe spoczęła na mnie. Jahwe wyprowadził mię w duchu i postawił mię w środku równiny. Ona zaś była pełna kości. Oprowadził mię obok nich wszędzie dokoła. Oto było ich bardzo wiele na obszarze doliny i były bardzo suche. Zapytał więc: Synu człowieczy, czy te kości mogą ożyć? Odpowiedziałem: Panie mój, Jahwe, Ty wiesz. Rozkazał mi tedy: Prorokuj nad tymi kośćmi i powiedz im: Kości wyschłe, słuchajcie słowa Jahwe. Tak mówi Pan, Jahwe, tym oto kościom: Oto Ja sprawię, że wstąpi w was duch i ożyjecie. Nałożę na was ścięgna i sprawię, że obrośniecie ciałem. Oblokę was w skórę i tchnę w was ducha [życia]. Ożyjecie i poznacie, że Ja jestem Jahwe. Zacząłem tedy prorokować, tak jak mi zostało polecone. I powstał szum, gdy prorokowałem. Oto stało się poruszenie, kości zbliżyły się, kość do kości. Widziałem, a oto pojawiły się na nich ścięgna, wyrosło ciało i skóra je powlekła z wierzchu, ale nie było w nich ducha. I polecił mi: Prorokuj do ducha, prorokuj, synu człowieczy, i powiedz duchowi: Tak mówi Pan, Jahwe: Przybądź duchu z czterech wiatrów i tchnij na tych pomordowanych, aby ożyli. prorokowałem tedy tak, jak mi polecił. I wstąpił w nie duch, i ożyły. Stanęły na swoich nogach jak bardzo, bardzo wielkie wojsko. Rzekł do mnie: Synu człowieczy, te kości to cały Dom Izraela. Oto oni mówią: Wyschły nasze kości, przepadła nasza nadzieja, jesteśmy zgubieni! Dlatego prorokuj i mów im: Tak mówi Pan, Jahwe: Oto Ja otworzę wasze groby i wywiodę was z grobów waszych, ludu mój, i wprowadzę was do ziemi Izraela. Poznacie, że Ja jestem Jahwe, gdy otworzę wasze groby i wyprowadzę was z grobów waszych, ludu mój. Dam wam mojego ducha i ożyjecie. Osadzę was w waszej ziemi i poznacie, że Ja, Jahwe, powiedziałem i wykonam - wyrocznia Jahwe.” Biblia Poznańska

Ten piękny fragment Słowa jest ulubionym miejscem dla kaznodziei, którzy uprawiają ciekawe wycieczki alegoryczne. Widzenie o Dolinie Bardzo Suchych Kości jest dla wielu dobrym fragmentem ku zachęcaniu i ku napominaniu, ilustracją na potrzebę duchowego ożywienia w wyschłej społeczności, ale musimy pamiętać, że ten fragment osadzony w kontekście 36 i 38 rozdziału dotyczy narodu Izraelskiego.


Dolina BARDZO suchych kości


Mamy tutaj zaledwie kilka wierszy, kilka zdań które opisują bardzo dynamiczne widzenie. Próbuję wyobrazić sobie to co widział i przeżył prorok Ezechiel, którego Pan Bóg postawił pośrodku równiny wypełnionej niezliczoną ilością ludzkich kości, a były one BARDZO suche. Następnie Pan Bóg oprowadza proroka pomiędzy kośćmi i wokół nich. Nie wiemy ile to zajęło czasu. Nie wiemy co prorok przeżywał, co myślał w tym czasie.

Pan Bóg pyta proroka; „Czy te kości mogą ożyć?” Podoba mi się, pełna pokory odpowiedź. „Panie ty wiesz”. Prorok „nie przemawia z wiarą”, nie mówi, "pewnie, że ożyją, przecież dla wierzącego nie ma nic niemożliwego." Nie mówi; "Panie ty wszystko możesz, nawet ożywić te kości." Prosta odpowiedź proroka, a jaka w niej głębia. „Panie ty wszystko wiesz.”

Następnie Pan Bóg mówi; „Wygłoś do tych kości proroctwo i powiedz im: Wyschnięte kości, słuchajcie słowa PANA.” Oczyma wyobraźni widzę człowieka, który kieruje mowę do mnóstwa suchych kości. W poprzednim rozdziale prorok przemawia do kamieni, do gór izraelskich. Teraz przemawia do kości. Góry i kości. Ciekawe połączenie.

Przeczytajmy fragment z Ezechiela 6:5-7; „I pokładę trupy synów izraelskich u stóp ich bałwanów - i porozrzucam wasze kości dokoła waszych ołtarzy. Wszędzie, gdzie mieszkacie, będą miasta spustoszone i świątynki na wzgórzach opustoszeją, tak że wasze ołtarze będą spustoszone i zniszczone, wasze bałwany będą rozbite i znikną, wasze ołtarze kadzidlane rozbite w kawałki, a wasze roboty unicestwione, a zabici będą leżeć wśród was - i poznacie, że Ja jestem Pan.”  To do tych kości teraz prorokuje Ezechiel. Zostały one poddane procesowi wysuszania, doświadczyły ognia, ucisku wojny, biedy, niewoli i holokaustu, teraz jest czas e kości połączyć ze sobą, dać im nowe ciała i nowego ducha.

„Oto Ja ześlę na was ducha i ożyjecie. Dam wam ścięgna, okryję was ciałem, oblokę was skórą i udzielę wam ducha. Ożyjecie i przekonacie się, że Ja jestem PANEM". Pamiętajmy, że wszystko co dzieje się w proroctwie Ezechiela służy poznaniu Pana. "Poznacie, że Ja jestem JHWH wasz Pan."

Prorok Ezechiel ma ten wielki zaszczyt i przywilej aktywnie uczestniczyć w ożywianiu kości i tak wspomina; „Wygłosiłem więc proroctwo zgodnie z nakazem. A gdy prorokowałem, powstał szum i szelest. Kości zaczęły się zbliżać jedna do drugiej. Patrzyłem, a oto pojawiły się na nich ścięgna, oblekły się ciałem i z wierzchu pokryła je skóra.” Jak wielką moc ma Słowo. Słowo uczestniczyło w procesie stworzenia. Bóg rzekł i stała się światłość, teraz wypowiedziane prorocze Słowo uczestniczy w zmartwychwstaniu Izraela.

W czasach ostatecznych Pan Bóg w sposób szczególny użyje Księgi Ezechiela

Czy zauważyliście, że od czasu upadku Jerozolimy i od czasu ostrej wypowiedzi przeciwko pasterzom Izraela, do końca Księgi, Ezechiel mało kiedy, chyba tylko raz, spotyka się z ludźmi z którymi mieszka i głównie prorokuje do rzeczy martwych, do góry Seir, do gór Izraela i do trupów. Następnie prorokuje do Goga i Magoga.

Ta część Księgi Ezechiela odgrywa i odegra dużą rolę w ożywieniu narodu wybranego. To jest ważna Księga dla chrześcijan, bo wiele z niej możemy się nauczyć, poznać upodobania i charakter Pana Boga. Jest to też Księga z ważnym poselstwem do narodów, bardziej do unii narodów, ostrzega przed bezbożnością, a także przed polityczną i religijną wyniosłością. Ostrzega ludzi zaangażowanych w ruchy antysemickie. Lecz przede wszystkim jest to Księga pełna wskazówek dla dzisiejszego Izraela.

W widzeniu Pan Bóg używa proroka w procesie ożywienia kości. Prorok pośredniczy pomiędzy Bogiem a kośćmi, a nawet pomiędzy Nim a duchem ożywczym. Dostrzegam tu taką myśl, że w czasach ostatecznych Pan Bóg w sposób szczególny użyje Księgi Ezechiela, aby przemówić do Izraela i ożywić go.

Zastanawia mnie jaką rolę proroctwo Ezechiela odgrywa w dzisiejszych czasach. Czy proroctwo Ezechiela aktywnie uczestniczy lub będzie uczestniczyć w procesie odnowy Izraela? Myślę, że to jest, tak jak Księga Objawienia bardzo istotne proroctwo dla naszego pokolenia, zarówno dla chrześcijan jak i dla Żydów. Jestem bardzo ciekawy jak współcześni Żydzi, zarówno mesjanistyczni, jak i nie, odbierają tę Księgę ?

Gdy prorok kieruje słowa w kierunku kości, nagle pojawia się szum, łoskot, hałas, wielka wrzawa. Martwa natura ożywa. Kość zbliża się do kości. Pojawiają się ścięgna.  Na tym etapie nie jest to przyjemny widok. Ciała pokrywa skóra. Teraz prorok widzi sterty martwych, nagich ciał.

Ale jeszcze nie było w nich życia.

Dalej Pan Bóg wydaje polecenie Ezechielowi; „Prorokuj do ducha. Wygłoś proroctwo, synu człowieczy, i powiedz duchowi: Tak mówi Pan BÓG: Przybądź duchu z czterech stron (wiatrów) i tchnij na tych zabitych, aby ożyli".

„I wstąpił w nich duch.” W języku hebrajskim mamy tu użyte „ruwah” co oznacza ducha, oddech, tchnienie, powietrze. Cylkow sugeruje „dech żywota” Kiedy prorok prorokuje zgodnie z nakazem Pana Boga, ciała ożywają i staja na nogach. Bardzo liczne wojsko, armia. Czytamy, że byli to ludzie pomordowani, zabici, być może te kości należały do pokonanej armii Izraela ? Mowa o armii, prawdopodobnie nie jest tutaj przypadkowa, szczególnie w kontekście następnego rozdziału o najeździe Goga i Magoga.

Otworzę groby, podniosę was i wprowadzę

Teraz prorok jest w pośrodku wielkiej armii. Kości ożyły. Dolina śmierci zamieniła się w dolinę pełną życia. Pan Bóg mówi tutaj o zmartwychwstaniu. Zmartwychwstaniu duchowym, zmartwychwstaniu narodu wybranego. Pan Bóg zapowiada, że On sam otworzy groby i, że On sam podniesie lud Izraela z grobów.

Czy kości mogły słyszeć proroka? Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na wiersz jedenasty. Bardzo ciekawie oddaje go Biblia Wujka; „I rzekł do mnie: Synu człowieczy, kości te wszystkie sąć dom Izraelski: oni mówią: Wyschły kości nasze, i zginęła nadzieja nasza, i jesteśmy odcięci.”

Dzisiaj wiele osób uważa, że Izrael został odcięty, że te kości są już tak stare, tak bardzo suche, ze nie ma dla nich nadziei na życie.  W liście do Rzymian w jedenastym rozdziale Paweł pisze; „ Czy Bóg odrzucił swój lud? Bynajmniej. Czy potknęli się aby upaść ? Bynajmniej.”

BARDZO suche kości. Co to oznacza ? Oznacza to, że te bardzo stare kości, przez długie wieki były martwe. Cała dolina trupów… Pan Bóg mówi; „Oto Ja otworzę wasze groby, wyprowadzę was z grobów, ludu mój, i wprowadzę do ziemi Izraela. Przekonacie się, że Ja jestem PANEM, gdy otworzę wasze groby i wyprowadzę was z grobów, ludu mój. Udzielę wam mojego ducha i ożyjecie. Osadzę was w waszej ziemi i przekonacie się, że skoro Ja, PAN, tak powiedziałem, to również to wykonam - wyrocznia PANA".

„Gdyż ty jesteś świętym ludem Pana, Boga twego. Ciebie wybrał Pan, Bóg twój, spośród wszystkich ludów na ziemi, abyś był jego wyłączną własnością. Nie dlatego, że jesteście liczniejsi niż wszystkie inne ludy, przylgnął Pan do was i was wybrał, gdyż jesteście najmniej liczni ze wszystkich ludów. Lecz w miłości swej ku wam i dlatego że dochowuje przysięgi, którą złożył waszym ojcom, wyprowadził was Pan możną ręką i wybawił cię z domu niewoli, z ręki faraona, króla egipskiego.” Księga Powtórzonego Prawa 7: 6-8

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz