czwartek, 26 maja 2016

Ezechiela 29: 17-21

„Stało się dwudziestego siódmego roku, w pierwszym [miesiącu] pierwszego [dnia] miesiąca, że Jahwe przemówił do mnie w te słowa: Synu człowieczy, Nebukadnezar, król Babilonu, polecił swemu wojsku przeprowadzić wielką operację [wojskową] przeciw Tyrowi. Każda głowa wyłysiała i każde ramię się przesiliło, ale ani on, ani jego wojsko nie osiągnęli z Tyru korzyści za trud, jaki podjęli przeciw niemu. Dlatego tak mówi Pan, Jahwe: Oto Ja daję Nebukadnezarowi, królowi Babilonu, kraj egipski. Zabierze jego bogactwa, ściągnie z niego łup i dokona na nim grabieży. [Egipt] będzie wynagrodzeniem dla jego wojska. Jako zapłatę, na którą pracował, dałem mu kraj egipski, bo dla mnie pracowali - wyrocznia Pana, Jahwe. W owym dniu sprawię, że wyrośnie róg Domu Izraela. Tobie zaś pozwolę otworzyć usta pośród nich i poznają, że Ja jestem Jahwe." Biblia Poznańska (1974/75)

Zauważyliśmy, że cechą charakterystyczną Księgi Ezechiela jest dokładne podawanie dat wypowiadanych mów proroczych. W tym jest coś wyjątkowego i ważnego dla nas. Pan Bóg chce abyśmy zwrócili uwagę na historię tego regionu. Ta historia była bardzo barwna i dynamiczna. Z jednej strony było wielkie mocarstwo Egipt, ze swoją barwną religią i kulturą, faraonowie będący bogami, piramidy, monumentalne posagi i świątynie. Z drugiej strony pojawiły się nowe imperia, Asyria i Babilon. Podzielony Izrael, a później Juda była w środku ścierania się ze sobą tych dwóch potęg.

Dzisiejszy fragment przenosi nas o około 15 lat do przodu. Piętnaście lat od upadku Jerozolimy, od początku niewoli babilońskiej i od tragicznej w skutkach emigracji części Judejczyków do Egiptu, o czym pisał prorok Jeremiasz w rozdziałach 42 – 44. Zakończyło się też oblężenie Tyru. Zakończone połowicznym sukcesem wojsk babilońskich, zdobyciem i zburzeniem Tyru na lądzie. Król Tyru, całe bogactwo przeniósł do twierdzy na wyspie i tam się skutecznie obronił się przed Nabuchodonozorem.

Dlatego Ezechiel pisze; „Choć jego żołnierze musieli dźwigać takie ciężary, że otarli sobie skórę na ramionach i zdarli włosy z głowy, to jednak ani on, ani jego wojsko nie otrzymali zapłaty z Tyru za trud podjęty przeciwko niemu.”

W zamian Pan Bóg obiecuje Nabuchodonozorowi ziemię egipską. „Zagarnie on jej bogactwa, złupi ją i ograbi. To będzie zapłatą dla jego wojska. Jako zapłatę za jego trud dałem mu ziemię egipską, bo dla Mnie pracował - wyrocznia Pan BOGA.”

W owym dniu sprawię, że wyrośnie róg Domu Izraela

Bardzo interesujący jest dzisiaj wiersz dwudziesty pierwszy w którym czytamy; „W tym dniu sprawię, że wzrośnie moc ludu izraelskiego. Tobie zaś otworzę usta i będziesz mówił wśród nich. I przekonają się, że Ja jestem PANEM".

W latach 571 – 568 r p.n.e. Cyrenejczycy pokonali pod Menuph Egipcjan pod wodzą Apriesa, następnie wybuchł bunt w armii egipskiej, na skutek którego faraon Hofra (Apries) zostaje pozbawiony władzy w Egipcie i pojmany przez Amazisa ( Ahmose II), Nabuchodonozor najeżdża Egipt.

W Księdze proroka Jeremiasza czytamy; "Tak mówi Pan: Oto wydam faraona Hofrę, króla egipskiego, w ręce jego wrogów i w ręce tych, którzy czyhają na jego życie, tak jak wydałem Sedekiasza, króla judzkiego, w ręce Nebukadnesara, króla babilońskiego, który jest jego wrogiem i czyha na jego życie." Jer. 44:30

Czytamy, że w tym czasie, wzrośnie moc ludu izraelskiego, "wyrośnie róg Domu Izraela". Mamy 570 rok p.n.e., do końca niewoli babilońskiej pozostaje od tego czasu około 36 lat. Gdzieś tam w Babilonie rodzi się i wychowuje pokolenie ludzi, którzy wrócą do Jerozolimy i odbudują ją, oraz świątynię. Ezdrasz, Nehemiasz, Zorobabel. Róg jest symbolem władzy i mocy. Ten "róg" rośnie właśnie gdzieś nad rzekami Babilonu. W słowach; "w owym dniu", jest również retoryka eschatologiczna. Niektórzy bibliści wskazują tutaj na osobę Mesjasza i czas Tysiącletniego Królestwa.

Tobie zaś otworzę usta i będziesz mówił wśród nich

W tym fragmencie mamy jeszcze jedną ważną informację dotyczącą Ezechiela; "Tobie zaś otworzę usta i będziesz mówił wśród nich." Cylkow oddaje to w nieco inny sposób; "a tobie dam swobodę mowy."

W Ezechiela 3:24-27 czytaliśmy; „I wstąpił we mnie Duch, i postawił mnie na nogi, i przemówił do mnie tymi słowy: Idź i zamknij się w swoim domu. Oto, synu człowieczy, włożą na ciebie pęta i zwiążą cię nimi tak, że nie będziesz mógł wyjść do nich. I sprawię, że twój język przylgnie do twojego podniebienia i zaniemówisz, i nie będziesz mógł ich karcić - gdyż to dom przekory. Lecz gdy do ciebie przemówię, otworzę twoje usta i wtedy im powiesz: Tak mówi Wszechmocny Pan: Kto chce słuchać, niech słucha, a kto nie chce słuchać, niech nie słucha - gdyż to dom przekory.”

Natomiast w Ezechiela 33:21-22,24 czytamy; "W dwunastym roku naszego wygnania, piątego dnia dziesiątego miesiąca przybył do mnie uchodźca z Jeruzalemu z wieścią, że miasto zostało zdobyte. A wieczorem w przededniu przybycia uchodźcy była nade mną ręka Pana i (Pan) otworzył moje usta, zanim ów przybył do umie następnego dnia rano; tak więc otworzył moje usta i już nie byłem niemy.”

Mamy tutaj sugestię, że prorok był niemową przez bardzo długi okres czasu, porozumiewał się jedynie za pomocą znaków, pantomimy, oraz przez pismo. Kiedy skończył się ten okres, czy po zdobyciu przez Nabuchodonozora Jerozolimy czy 15 lat później ? Czy był niemową przez cały ten długi okres, czy były to okresy w których przestał mówić ? Na dzień dzisiejszy nie mam odpowiedzi na to pytanie.

Myślę, że owo zaniemówienie proroka może być tylko symbolem, że poselstwo proroka nie było słyszalne przez ludzi. Słuchali, a nie rozumieli. Mowy proroka zyskały częściowy posłuch dopiero w dniu zdobycia i upadku Jerozolimy. Piętnaście lat później poselstwo Ezechiela było już o wiele bardziej słyszalne i rozumiane.

 

1 komentarz:

  1. dzisiaj odstepczym kosciolem jest KrK,bo zmienil dekalog biblijny na ludzki/papieski/zamieniajac 7 dzien tygidnia na pierwszy/niedziele/
    sobota jest wyrazem sprawiedliwosci przez wiare sam Bog w 7 dzien odpoczywa.

    OdpowiedzUsuń