czwartek, 5 maja 2016

Ezechiela 26:15-21

„Tak mówi Pan, Jahwe, Tyrowi: Czyż nie zadrżą wyspy na odgłos twojego upadku, gdy będą jęczeć ranni i będą ginąć mordowani pośród ciebie? Wszyscy książęta [krajów] morskich zejdą ze swych tronów, odłożą swe płaszcze, zdejmą barwne szaty, obloką się w strach, usiądą na ziemi, będą drżeć bez przerwy i przerażą się ciebie. Lament podniosą nad tobą i będą ci mówić: Jakżeś mogło upaść, sławne miasto osiadłe na morzu, któreś było potęgą morską. Ono i jego mieszkańcy budzący grozę u wszystkich, którzy w nim osiedli. Teraz drżą wybrzeża w dniu twego upadku, przerażone są wyspy morskie z powodu twojego kresu. Albowiem tak mówi Pan, Jahwe: Gdy uczynię z ciebie miasto spustoszone, jak miasta, które są niezamieszkałe, gdy spiętrzę nad tobą toń i pokryją cię morskie wody, wówczas sprowadzę cię do tych, którzy zstąpili do grobu, do ludu wieczności. Sprawię, że zamieszkasz w krainie głębokości jak w starożytnych ruinach [z tymi], którzy zeszli do grobu, abyś nie powrócił i nie usadowił się w ziemi żyjących. Uczynię cię postrachem i przestaniesz istnieć, będą cię szukać i nigdy już cię nie odnajdą - wyrocznia Pana, Jahwe." Biblia Poznańska (1974/75)

„W dwudziestym siódmym roku, w pierwszym miesiącu, pierwszego dnia miesiąca, doszło mnie słowo Pana tej treści: Synu człowieczy! Nebukadnesar, król babiloński, zlecił swojemu wojsku trudne zadanie przeciw Tyrowi: Każda głowa wyłysiała i każde ramię odarte ze skóry, lecz ani on, ani jego wojsko nie otrzymało od Tyru zapłaty za trud, jaki przeciwko niemu podjęto. Dlatego tak mówi Wszechmocny Pan: Oto Ja dam Nebukadnesarowi, królowi babilońskiemu, ziemię egipską i zabierze jej bogactwo, i złupi ją, i obrabuje, i to będzie zapłatą dla jego wojska. Jako zapłatę za trud, jaki podjął, dam mu ziemię egipską, gdyż dla mnie pracował - mówi Wszechmocny Pan.” Ks. Ezechiela 29:17-20

W poprzednim rozważaniu zobaczyliśmy pewien problem, pewną nieścisłość co do Nabuchodonozora. Zwrot z Ezechiela 26: 7, "Babilonu Nabuchodonozora", gdyby brać pod uwagę, dosłownie i dokładne wypełnienie się tego proroctwa, to tylko te dwa wyrazy pozornie nie pasują do reszty opisu. Opisu, który przedstawia raczej oblężenie Tyru przez Aleksandra Wielkiego.  Czy Ezechiel dodał je w nadgorliwości ? Może mamy w tym tekście proroczy opis dwóch najazdów ? A może tak jak w moim wyjaśnieniu, że do ostatecznego upadku Tyru przyczynił się w znacznej mierze właśnie Nabuchodonozor... Kwestia godna przemyślenia...

Pewną pomocą w zrozumieniu tej nieścisłości są wiersze z Ezechiela 29:17-20 oraz fragment z proroctwa Jeremiasza, które wypowiedział przeciwko okolicznym narodom m.in. przeciwko Tyrowi.

„Tak rzekł Pan do mnie: Zrób sobie powrozy i jarzmo i włóż je sobie na szyję. I poślij do króla Edomu i do króla Moabu, i do króla Ammonitów, i do króla Tyru, i do króla Sydonu przez posłów, którzy przybyli do Jeruzalemu, do Sedekiasza, króla judzkiego, takie zlecenie do ich panów: Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela, tak powiecie waszym panom: Ja uczyniłem ziemię, człowieka i zwierzęta, które są na powierzchni ziemi, swoją wielką siłą i swoim wyciągniętym ramieniem, i daję ją temu, komu zechcę. Otóż teraz daję te wszystkie ziemie w ręce Nebukadnesara, króla babilońskiego, mojego sługi. Także daję mu zwierzęta polne, aby mu służyły. I będą mu służyć wszystkie narody i jego synowi, i jego wnukowi, aż nadejdzie czas także dla jego kraju; i ujarzmią go liczne narody i wielcy królowie. Ten zaś naród i to królestwo, które by nie służyło Nebukadnesarowi, królowi babilońskiemu, i nie poddało swojego karku pod jarzmo króla babilońskiego, ten lud będę karał mieczem i głodem, i zarazą - mówi Pan - aż wydam ich w jego ręce. Wy więc nie słuchajcie waszych proroków ani waszych wieszczbiarzy, ani waszych marzycieli, ani waszych wieszczków, ani waszych czarowników, którzy mówią wam: Nie będziecie służyli królowi babilońskiemu, gdyż prorokują wam kłamliwie, aby was oddalić od waszej ziemi, bym Ja was odrzucił i zginęlibyście. Lecz ten naród, który podda swój kark pod jarzmo króla babilońskiego i będzie mu służył, pozostawię na jego ziemi - mówi Pan - aby ją uprawiał i mieszkał w niej.” Ks. Jeremiasza 27:2-11

Król Tyru, nie poddał się Nabuchodonozorowi. Pan Bóg „wynagrodził” Nabuchodonozora sukcesami w Egipcie, a Tyr ukarał mieczem Aleksandra Wielkiego. Widzimy tutaj związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy oblężeniem Tyru, (trzynastoletnim) przez Nabuchodonozora a zdobyciem skalistej twierdzy na wyspie przez Aleksandra Wielkiego.

Sprowadzę na ciebie liczne ludy

Na początku tego rozdziału czytaliśmy; „Sprowadzę na ciebie liczne ludy, podobnie jak morze spiętrza swoje fale. Zburzą mury Tyru i rozwalą jego wieże. Wymiotę zeń jego proch i uczynię z niego nagą skałę.” Dzisiaj w Tyrze jest kilka miejsc ze starożytnymi ruinami godnych zwiedzenia. Nawet chciałem umieścić kilka zdjęć. Musimy jednak wiedzieć, że są to ruiny z późniejszego okresu, okresu rzymskiego. Na obszarze dzisiejszego miasta Ṣūr jest niewiele z tego co pozostało po tym Tyrze o którym pisał Ezechiel, a zdobywali je Nabuchodonozor czy Aleksander Wielki. Stare kamienie pamiętające tamte czasy zwietrzały, są schowane bądź pod ziemią, bądź pod powierzchnią wody.

Pan Bóg zapowiedział; „Sprowadzę na ciebie liczne ludy”. Na przestrzeni dziejów Tyr dostał się kolejno pod panowanie: Ptolemeuszy, Seleucydów, Rzymu, Arabów, Krzyżowców, Mameluków oraz Imperium Osmańskiego aż wreszcie utracił swoje znaczenie, jako ośrodek handlu. W latach 1900 – 1940 była tu małe nic nie znaczące miasteczko rybackie liczące około 10 tysięcy mieszkańców. Dzisiejsze Sur, Skała liczy 120 tysięcy mieszkańców i jest piątym co do wielkości miastem w Libanie.

Jak to pogodzić ze słowami; „Uczynię z ciebie nagą skalę, staniesz się miejscem suszenia sieci. Nie odbudują cię więcej, (…) Uczynię z ciebie przedmiot grozy, przestaniesz istnieć. Będą cię szukać i nigdy cię nie znajdą, bo Ja, Jahwe, powiedziałem - wyrocznia Jahwe Pana.” Ezechiela 26:14

Czy wobec tego Tyr czeka jeszcze jedna wojenna zawierucha, która zrówna to miasto z ziemią ? Myślę, że nasze oczy powinny być zwrócone na to co dzieje się w południowym Libanie, na granicy izraelsko – libańskiej.

O, jakżeś

Upadek Tyru zapewne odbił się szerokim echem po ówczesnym świecie. Upadły znane banki, i jedna z największych giełd. Wszystkie akcje spółek handlowych pikowały ostro w dół. „Oto wyspy zadrżą na wieść o twoim upadku, … Ogarnie ich strach, usiądą na ziemi, będą przerażeni i będą bezustannie drżeć z twojego powodu. Lament podniosą nad tobą i będą mówić: «O, jakżeś upadło, miasto osiadłe na morzu, niegdyś tak sławne, któreś władało morzem! Twoi mieszkańcy budzili grozę wśród wszystkich sąsiadów.”

O, jakżeś. Przecież to  nie możliwe, aby tak obwarowany Tyr mógł zostać kiedykolwiek zdobyty. Było już tyle najazdów i nikt nie dał rady pokonać tej Skały. Wydawała się nie do skruszenia. Serca mieszkańców Tyru, z pokolenia na pokolenie stawało się coraz bardziej zatwardziałe, wyniosłe i pewne siebie. „O, jakżeś upadło, miasto osiadłe na morzu, niegdyś tak sławne, któreś władało morzem!”

„Teraz, w dniu twojego upadku, drżą wybrzeża, przerażone są morskie wyspy z powodu twojego końca». Tak bowiem mówi Pan BÓG: Gdy uczynię ciebie miastem spustoszonym jak inne wyludnione miasta, gdy sprawię, że zapanują nad tobą głębiny i przykryją cię wielkie wody, wtedy strącę cię do ludu, który na wieki zszedł do dołu, i sprawię, że zamieszkasz w krainie podziemia, w wieczystych ruinach, wśród tych, którzy zeszli do dołu. I nie powrócisz, by zamieszkać w krainie żyjących. Uczynię cię postrachem. Przestaniesz istnieć. Będą cię szukać, lecz już nigdy cię nie znajdą - wyrocznia Pana BOGA"."

Inne proroctwa dotyczące Tyru.

Prorok Amos, około 200 lat przed Ezechielem.”„Tak mówi Pan: Z powodu trzech zbrodni Tyru i z powodu czterech nie cofnę tego, ponieważ wydali Edomowi wszystkich wygnanych mieszkańców i nie pamiętali o bratnim przymierzu, rzucę ogień na mury Tyru, aby strawił jego pałace.” Amosa 1:9,10

Prorok Izajasz, około 150 lat przed Ezechielem; „Gdy wieść ta dotrze do Egiptu, drżeć będą jak na wieść o Tyrze. Przeprawcie się do Tarszyszu, wyjcie wy, mieszkańcy wybrzeża! Czy to jest wasze, to miasto wesołe, którego początki sięgają prawieków? Którego nogi niosły daleko, aby tam się osiedlać? Któż powziął to postanowienie o Tyrze, który jest ukoronowany, którego kupcy byli książętami, a jego kramarzy szanowano w świecie? Pan Zastępów powziął to postanowienie: poniżyć pychę, zohydzić wszelką wyniosłość wszystkich możnych świata.” Izajasza 23: 1-10

Końcówka tego proroctwa stanowi zagadkę. Na dzisiaj nie wiem jak odczytać to proroctwo. Czego symbolem jest Tyr ? Mam pewne myśli na ten temat, ale dzisiaj nie chcę niczego Wam sugerować w tej kwestii.

„I stanie się w owym dniu, że Tyr będzie zapomniany przez siedemdziesiąt lat - odpowiednio do wieku jednego króla - po upływie siedemdziesięciu lat powiedzie się Tyrowi tak, jak mówi pieśń o nierządnicy: Weź lutnie, obchodź miasto, zapomniana nierządnico! Graj dobrze, śpiewaj dużo, aby sobie przypomniano o tobie! Po upływie siedemdziesięciu lat nawiedzi Pan Tyr, a ten wróci znów do zarobku za swój nierząd i będzie uprawiał nierząd ze wszystkimi królestwami świata na powierzchni ziemi. Lecz jego zyski i jego zarobek za nierząd będą poświęcone Panu, nie będzie się go gromadziło ani chowało, lecz jego zysk przypadnie tym, którzy są w służbie Pana, aby się mogli najeść do syta i okazale się ubrać.” Izajasza 23: 15-18

O jakim okresie 70 lat jest tutaj mowa ? Co to znaczy, że Tyr będzie uprawiał nierząd ze wszystkimi królestwami świata na powierzchni ziemi, i że jego zarobek za nierząd będzie poświęcony Panu i przypadnie tym, którzy są w służbie Pana?

Prorok Jeremiasz, współczesny Ezechielowi. „Tak bowiem rzekł do mnie Pan, Bóg Izraela: Weź z mojej ręki ten kielich wina gniewu i daj z niego pić wszystkim narodom, do których cię wysyłam, aby piły i zataczały się, i szalały przed mieczem, który między nie posyłam. Wziąłem więc kielich z ręki Pana i napoiłem wszystkie narody, do których mnie posłał Pan; Jeruzalem i miasta Judy, i jego królów, i jego książąt, aby uczynić je pustkowiem, spustoszeniem, pośmiewiskiem i przekleństwem, jak to jest dziś. (…) i wszystkich królów Tyru, i wszystkie królestwa świata, które są na powierzchni ziemi (…) I powiedz im: Tak mówi Pan Zastępów, Bóg Izraela: Pijcie, upijcie się i wymiotujcie, i padnijcie, aby już nie powstać przed mieczem, który Ja między was posyłam! Lecz jeśliby nie chcieli wziąć z twojej ręki tego kielicha, aby pić, wtedy powiedz im: Tak mówi Pan Zastępów: Musicie pić! Bo oto od miasta, które jest nazwane moim imieniem, zaczynam zsyłać nieszczęście, a wy mielibyście ujść bezkarnie? Nie ujdziecie bezkarnie, gdyż oto Ja przyzywam miecz na wszystkich mieszkańców ziemi - mówi Pan Zastępów. Jeremiasza 25:15 - 37

Prorok Zachariasz, około 50 lat po zdobyciu Jerozolimy i około 40 lat po najeździe Nabuchodonozora na Tyr. „Wprawdzie Tyr zbudował sobie twierdzę i nagromadził srebra jak piasku, a złota jak błota na ulicach, lecz oto Pan weźmie go w posiadanie i wrzuci jego bastiony do morza, samo zaś miasto strawi ogień.” Zachariasza 9:3,4

Dlaczego lekcja o Tyrze jest taka ważna dla nas. Bo twierdza Tyr, ta twarda Skała, ta zatwardziałość, pycha i wyniosłość może być również w naszych sercach. Może być w naszym kościele. Tak, tak ! Dzisiaj jest wiele dumnych i wyniosłych kościołów. Takim kościołem był kościół laodycejski. Przeczytajcie uważnie Księgę Objawienia, trzeci rozdział. Czy to nie jest opis obwarowanego Tyru we współczesnym świecie cywilizowanego, nowoczesnego chrześcijaństwa?

 


Tyr - 1934 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz