sobota, 3 grudnia 2016

Ezechiela 45:1-12

"Gdy będziecie dzielić kraj w dziedzictwo, wyłączcie z kraju dla Jahwe daninę świętą, długości dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] (ok. 13 km) i szerokości dwudziestu tysięcy [łokci] (ok. 10,5 km) . Będzie ona święta w całej swej rozciągłości dokoła. Z tego kwadrat, pięćset [łokci] na pięćset wokoło, będzie [przeznaczony] na sanktuarium. Dokoła niego będzie przestrzeń wolna na pięćdziesiąt łokci. Z owego wydzielonego obszaru odmierzysz [pas ziemi] długości dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] (ok. 13 km) i szerokości dziesięciu tysięcy [łokci] (ok 5,3 km). Na nim będzie sanktuarium, miejsce Najświętsze. Ta część święta kraju będzie [należeć] do kapłanów, sług sanktuarium, którzy pełnią służbę [dla] Jahwe. Obszar ten jest przeznaczony dla nich na domy i jako miejsce Święte na sanktuarium. [Pas ziemi] o długości dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] (ok.13 km) i szerokości dziesięciu tysięcy (ok.5,3 km) będzie [należał] do lewitów, sług Świątyni. Będzie on stanowił ich własność wraz z miastami do zamieszkania. Na własność miasta przeznaczycie obszar pięciu tysięcy [łokci] (ok. 2,4 km) szerokości i dwadzieścia pięć tysięcy długości (ok. 13 km) wzdłuż świętej daniny. Będzie on [własnością] całego Domu Izraela.  Do księcia [będzie należał obszar] z jednej i z drugiej strony świętej daniny i obszaru miasta, naprzeciw świętej daniny i naprzeciw obszaru miasta od strony zachodniej ku zachodowi i od strony wschodniej ku wschodowi. Długość będzie ta sama, co każdego działu [poszczególnych pokoleń], od granicy morza aż po granicę wschodnią  kraju. Będzie to jego posiadłość w Izraelu. Książęta moi nie będą więcej uciskali ludu mojego. Kraj pozostawią pokoleniom Domu Izraela.  Tak mówi Pan, Jahwe: Dosyć wam, książęta Izraela. Zaniechajcie gwałtu i grabieży. Trzymajcie się prawa i sprawiedliwości. Uwolnijcie mój lud od waszego zdzierstwa - wyrocznia Pana, Jahwe. Miejcie sprawiedliwą wagę, sprawiedliwą efę i sprawiedliwy bat.  Efa i bat będą miały tę samą objętość. Bat dziesiątą część [miary zwanej] chomer i efa dziesiątą część chomera. Ich objętość ma być ustalona według chomera.  Sykl będzie miał dwadzieścia gerah: pięć syklów ma być pięć syklów. Dziesięć syklów ma być dziesięć syklów. Pięćdziesiąt syklów (?) stanowić będzie dla was minę."  Biblia Poznańska

Ziemia Święta

W
centrum jest Świątynia z Miejscem Najświętszym w którym mieszka Chwała Boża. Świątynia została zbudowana na placu o wymiarach 260 x 260 m i jest oddzielona od tego co nieczyste, świeckie i pospolite murem oraz 25 metrowym „pasem granicznym”. Jest o nim mowa w wierszu drugim. Im bliżej Pana Boga tym bardziej mamy do czynienia ze świętością i czystością.

Po opisie Nowej Świątyni mamy teraz opis nowego podziału ziemi. Ten podział rozpoczyna się od daru, świętej daniny dla Pana. Jest nią pas ziemi o wymiarach ok. 13 x 21 km. To jest Ziemia Święta. „Ten dział będzie święty po wszystkich granicach swoich w około."

Ziemia Święta będzie podzielona na dwie części o wymiarach ok. 13 x 5,3 km każda. Jedna z nich będzie należeć do kapłanów, ale nie na zasadzie dziedzictwa. Na tym terenie będą zbudowane domy (osady) dla kapłanów. W tej części będzie się znajdować Świątynia – 
Mieszkanie Pana.

Drugi
obszar będzie należał do Lewitów. Na tym terenie zostaną pobudowane miasta, w których zamieszka obsługa Świątyni. Wiersz piąty różni się w tłumaczeniach. W Biblii Gdańskiej, u Wujka i w KJV czytamy o jakiś dwudziestu pomieszczeniach, komórkach, halach, salach. „Na ich własność także dwadzieścia hal”. Tekst jest niejasny. Być może chodzi o dwadzieścia pomieszczeń na terenie Świątyni, które mają być przypisane dla Lewitów.

Po osiedleniu się w Ziemi Obiecanej Lewici mieli do dyspozycji 48 miast w tym 6 jako miasta schronienia. "Miasta zaś, które dacie Lewitom, stanowić będą sześć miast schronienia, do których pozwolicie schronić się zabójcy. Oprócz nich dacie im czterdzieści dwa miasta.  Wszystkich miast, które dacie Lewitom, będzie czterdzieści osiem; miasta wraz z ich pastwiskami."  Księgą Liczb  35:6,7

Obszar należący do Miasta
 

Trzeci obszar o którym czytamy w wierszu szóstym, o wymiarach ok. 13 x 5 km. To jest obszar należący do Miasta. O Mieście czytamy w 48 rozdziale. Będzie położone w środku tego obszaru na powierzchni ok. 5 x 5 km.

"A miasto ma być w samym środku.  Wymiary jego są takie: północna strona cztery tysiące pięćset łokci, (ok. 2,3 x 2,3 km) strona południowa cztery tysiące pięćset łokci, strona wschodnia cztery tysiące pięćset łokci, a strona zachodnia cztery tysiące pięćset łokci." Ezechiela 48:15,16

W wierszu siódmym mamy mowę o zachodniej i wschodniej granicy nowej ziemi; „od granicy zachodniej do granicy wschodniej kraju.” BG, BW. Inne tłumaczenia ten fragment tłumaczą nieco inaczej, sugerując, ze zachodnią granicą nowych ziem Izraela będzie morze; „od granicy morza aż po granicę wschodnią”. BP i BT.

Obszar należący do księcia
Uwolnijcie mój lud od waszego zdzierstwa
 

Dobra księcia (nie króla !) będą położona po obu stronach Ziemi Świętej i posiadłości należącej do Miasta, poza obszarem świętym i własnością miasta w kierunku zachodnim i wschodnim.

W dalszej części tekst odnosi się do czasów z sprzed zburzenia Jerozolimy. W wcześniejszych rozdziałach Księgi Ezechiela oraz w innych proroctwach czytamy, że władcy uciskali i wyzyskiwali lud, że oszukiwano ludzi stosując nierzetelne miary i wagi. Teraz w nowym kraju mają funkcjonować nowe, sprawiedliwe zasady, tak aby władcy już nigdy nie uciskali ludu.

Symbolem wyzysku biednych przez książęta Izraela jest historia Nabota, któremu król Achab z żoną Izebel podstępem zabrali winnicę, a jego samego ukamienowali. Czytamy o tym w 1 Królewskiej 21 :1-16.

"Słuchaj słowa Pana, królu judzki, który zasiadasz na tronie Dawida, ty i twoi słudzy, którzy wchodzicie przez te bramy! Tak mówi Pan: Stosujcie prawo i sprawiedliwość, i ratujcie uciśnionego z ręki gnębiciela, obcego przybysza ani sieroty ani wdowy nie uciskajcie, nie zadawajcie gwałtu i nie przelewajcie krwi niewinnej na tym miejscu!" Jeremiasza 22:2,3

"Oto władcy izraelscy - każdy ma swój sposób na to, aby rozlewać krew. U ciebie znieważa się ojca i matkę, u ciebie krzywdzi się cudzoziemca, u ciebie uciska się sierotę i wdowę. Ezechiela 22:6,7

"Synu człowieczy, mów do niej: Ty jesteś ziemią nie skropioną i nie zroszoną deszczem w dniu gniewu,  której książęta to ryczące, drapieżne lwy. Pożerają ludzi, zabierają mienie i dostatek, pomnażają w niej liczbę jej wdów.  (...)  Jej wodzowie to wilki drapieżne, przelewają krew, niszczą życie ludzkie, aby osiągnąć zysk. Ezechiela 22: 24-27

"Zbierzcie się na górze Samarii i zobaczcie, jak wielkie zamieszanie i jaki ucisk w niej panują!  Nie umieją postępować uczciwie - mówi Pan - w swoich pałacach gromadzą skarby ze zdzierstwa i grabieży." Amosa 3:9,10

"Biada tym, którzy przemieniają prawo w piołun, a sprawiedliwość rzucają na ziemię! On tworzy Plejady i Oriona, mrok przemienia w poranek, a po dniu zsyła ciemną noc; wzywa wody morskie i rozlewa je po powierzchni ziemi - Pan imię jego.  On zsyła zgubę na mocarza i zagładę sprowadza na twierdzę. Nienawidzą obrońcy prawa w bramie i mają wstręt do tego, który mówi prawdę.  Ponieważ pobieracie dzierżawne od biednego i bierzecie od niego daninę zboża, to chociaż budujecie domy z ciosanego kamienia, nie będziecie w nich mieszkać, a chociaż zasadziliście rozkoszne winnice, wina z nich pić nie będziecie.  Bo wiem, że liczne są wasze zbrodnie i wielkie wasze grzechy. Gnębicie niewinnego, bierzecie łapówki, a prawo ubogich obalacie w bramie." Amosa 5: 7-12


Dalej czytamy:

"Miejcie sprawiedliwą wagę, sprawiedliwą efę i sprawiedliwy bat.  Efa i bat będą miały tę samą objętość. Bat dziesiątą część [miary zwanej] chomer i efa dziesiątą część chomera. Ich objętość ma być ustalona według chomera.  Sykl będzie miał dwadzieścia gerah: pięć syklów ma być pięć syklów. Dziesięć syklów ma być dziesięć syklów. Pięćdziesiąt syklów stanowić będzie dla was minę.


Miejcie sprawiedliwą wagę

Tak mówi Pan, Jahwe: Dosyć wam, książęta Izraela. Zaniechajcie gwałtu i grabieży. Trzymajcie się prawa i sprawiedliwości. Uwolnijcie mój lud od waszego zdzierstwa - wyrocznia Pana, Jahwe.” Ezechiela 45:9

Na liście  rzeczy obrzydliwych które są ohydne dla Pana Boga mamy wyzysk, zdzierstwo, grabież oraz chciwość. W Księdze Przysłów 20:10 czytamy; ”Dwojakie odważniki i dwojaka miara - obydwa są ohydą dla Pana.”

Już w Prawie nadanym za czasów Mojzesza czytamy, żeby ludzie nie krzywdzili siebie nawzajem przez zafałszowane miary. „Nie czyńcie nikomu krzywdy w sądzie ani co się tyczy miary, ani wagi, ani objętości. Będziecie mieli wagi rzetelne, odważniki rzetelne, efę rzetelną, hin rzetelny; Ja, Pan, jestem Bogiem waszym, który was wyprowadziłem z ziemi egipskiej.” Kapłańska 19: 35,36

"Waga fałszywa jest ohydą dla Pana, lecz pełne odważniki podobają mu się." Przysłów 11: 1

„Śpiewaczki świątyni będą zawodzić w owym dniu - mówi Wszechmogący Pan. Będzie mnóstwo trupów, wszędzie porzuconych. Cicho! Słuchajcie tego wy, którzy depczecie ubogiego i tępicie biednych kraju, mówiąc: Kiedyż minie nów, abyśmy mogli kupczyć zbożem, i sabat, abyśmy mogli ziarno wystawić na sprzedaż, pomniejszyć efę, a powiększyć odważniki, przechylić oszukańczo wagę, nabywać nędzarzy za pieniądze, a ubogich za parę sandałów i sprzedawać poślad zboża?” Amosa 8:3-6,

„Słuchaj! Pan woła na miasto - a rozsądnie jest bać się twojego imienia - słuchajcie, plemiona i zgromadzenie miasta! Czy mogę zapomnieć o domu bezbożnego, który gromadzi skarby przez zbrodnie, i o przeklętej, skąpej mierze? Czy mam go uniewinnić mimo fałszywej wagi i mimo worka z oszukańczymi odważnikami? Bogacze miasta są pełni bezprawia, jego mieszkańcy mówią kłamstwo i mają oszukańczy język w swoich ustach.” Micheasza 6:9-12,

Również w Nowym Testamencie mamy kilka napomnień dotyczących chciwości. Warto przy okazji naszych dzisiejszych rozważań zacytować dwa fragmenty z listów Apostoła Pawła;

"A rozpusta i wszelka nieczystość lub chciwość niech nawet nie będą wymieniane wśród was, jak przystoi świętym,” Efezjan 5:3

„O tym, co w górze, myślcie, nie o tym, co na ziemi. Umarliście bowiem, a życie wasze jest ukryte wraz z Chrystusem w Bogu; gdy się Chrystus, który jest życiem naszym, okaże, wtedy się i wy okażecie razem z nim w chwale. Umartwiajcie tedy to, co w waszych członkach jest ziemskiego: wszeteczeństwo, nieczystość, namiętność, złą pożądliwość i chciwość, która jest bałwochwalstwem, z powodu których przychodzi gniew Boży. Niegdyś i wy postępowaliście podobnie, kiedy im się oddawaliście;” List do Kolosan 3:2-7

Zarówno efa jak i bat zawierały ok. 35-45 litrów i miały mieć dokładnie tą samą miarę. Dzisiaj trudno dokładnie przeliczyć na litry lub na kilogramy tamte starożytne miary, być może dlatego, że odkopywane  przez archeologów odważniki i miary materiałów sypkich różnią się od siebie i sykl syklowi nie jest równy.  Bat nie mógł mieć 21,9 litra. Te z kolei miały być dokładnie 1/10 chomera  Chomer (kor; korzec) to  220 litrów. To były miary objętości. Podobnie rzecz się ma w przypadku ciężarów. Sykl, 11,4 g powinien ważyć tyle samo co 20 gerach. Pięć sykli miało oznaczać dokładnie pięć sykli, a dziesięć, dziesięć sykli. Pięćdziesiąt syklów stanowić będzie dla was dokładnie minę (570 g). Policzcie to sobie dokładnie; "Jedna mina będzie wynosiła dwadzieścia pięć syklów plus dwadzieścia syklów, plus piętnaście syklów."

Biblia Poznańska i Warszawska niepotrzebnie  zastosowały skrót w przeliczaniu sykli na minę, a tłumacze wyliczyli 50 sykli na minę. Wg tych Biblii czytamy; "a wasza mina ma wynosić pięćdziesiąt sykli. Natomiast w Biblii Tysiąclecia mamy; "minę ma stanowić dwadzieścia syklów, dwadzieścia pięć syklów i piętnaście syklów". Czyli 60 sykli na minę. Tak ma najnowsza polska Biblia EIB oraz KJV.  Biblia Gdańska tłumaczy; "a dwadzieścia syklów, dwadzieścia pięć syklów, a piętnaście syklów grzywną wam będzie." Cylkow; "po dwadzieścia szekli, po dwadzieścia pięć szekli, po piętnaście szekli." Ideą tego wiersza było sprowokowanie czytelnika do dokładnych obliczeń (w Mezopotamii  mina dzieliła się na 60 sykli). 20 + 25 + 15 ma się zawsze równać 1 mina...

Nie wolno oszukiwać ludzi na wadze, czy na objętości. W ten sposób wyrządzacie sobie na wzajem krzywdę i to jest dla mnie obrzydliwe, mówi Pan.

 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz