niedziela, 2 października 2016

Podsumowanie części ósmej; - Rozdziały 33 – 37

Prorok Ezechiel pełni rolę stróża dla naszego pokolenia

Ta część Księgi Ezechiela odgrywa i myślę, że odegra znaczącą rolę w ożywieniu narodu wybranego. Księga Ezechiela jest ważną dla chrześcijan, bo wiele z niej możemy się nauczyć, poznać upodobania i charakter Pana Boga. Jest to też Księga z ważnym poselstwem do narodów, bardziej do unii narodów, ostrzega przed bezbożnością, a także przed polityczną i religijną wyniosłością. Ostrzega ludzi zaangażowanych w ruchy antysemickie. Lecz przede wszystkim jest to Księga pełna wskazówek dla dzisiejszego Izraela.

Proroctwo Ezechiela należy interpretować w trzech wymiarach. Po pierwsze było to Słowo od Boga dla pokolenia współczesnego Ezechielowi. Po drugie, i to trzeba podkreślić, że jest to proroctwo dla Izraela, które jest Owczarnią Pana, i po trzecie, idąc za zasadą; „wszystko co wcześniej napisano, dla naszego pouczenia napisano”, jest to proroctwo ponad czasowe i powinniśmy go interpretować dla nas chrześcijan, dla naszego pokolenia.

Księga Ezechiela jest wyjątkowa również z takiego powodu, że jest pomostem pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Izraela. Jest obszernym uzupełnieniem proroctwa Izajasza, Ozeasza i Jeremiasza oraz wstępem do proroctwa Daniela, Aggeusza, Zachariasza i Malachiasza.

Ezechiel został wyznaczony przez Boga jako stróż ostrzegający Izraela przed nadchodzącym sądem. „Synu człowieczy: Na stróża domu izraelskiego cię powołałem! Ilekroć usłyszysz słowo z moich ust, ostrzeż ich w moim imieniu.” Ezechiela 3:17; „Otóż ciebie, synu człowieczy, ustanowiłem stróżem ludu Izraela. Gdy usłyszysz słowo z moich ust, ostrzeżesz ich w moim imieniu.” Ezechiela 33:7

Ezechiel jest na tyle wyjątkową postacią ponieważ pełni rolę stróża ponadczasowo. Można powiedzieć, że jest on również obecnie stróżem dla naszego pokolenia.

W rozdziale 33 zauważamy nacisk na wolną wolę człowieka. Wiele zależy od decyzji człowieka, a nawet od decyzji całego narodu. Stąd powtarzające się apele proroka; zawróćcie, nawróćcie się. „Powiedz im: Na moje życie! - wyrocznia Pana Boga. Ja nie pragnę śmierci występnego, ale jedynie tego, aby występny zawrócił ze swej drogi i żył. Zawróćcie, zawróćcie z waszych złych dróg! Czemuż to chcecie zginąć, domu Izraela.

Nam jest dany ten kraj w posiadanie

Trwa debata ludzi z Panem Bogiem na temat czyje postępowanie, czyja teologia jest słuszna. Boża czy ludzka ? Dotyczy to głównie fałszywej pewności siebie, że coś co jest od Boga jest nieutracalne. Świątynia, święte miasto, w świadomości Hebrajczyków były to miejscami nie do zdobycia. Ziemia Obiecana, opływająca w mleko i miód, w ich świadomości nie mogła stać się bezwodną pustynią. W ich przekonaniu sprawiedliwy nie mógł upaść, a bezbożnik nie miał możliwości upamiętnia się i poprawy swojego postępowania. Jerozolima w ruinie, a oni nadal nie zmienili swojego sposobu myślenia.

Mimo, że miasto zostało zdobyte, czytamy; „mieszkańcy tych ruin w ziemi izraelskiej tak mówią: "Abraham był jeden i posiadł ten kraj, a my jesteśmy liczni. Nam jest dany ten kraj w posiadanie". Okręt jest na dnie, a oni nadal są przekonani, że płyną do celu. Kiedyś zadaniem proroka było uzmysłowienie rodakom, że Jerozolima zostanie oblężona i zburzona, że utracą Świątynię, teraz prorok ma im obwieścić, że na tą chwilę, z powodu ich obrzydliwego postępowania, wszystko jest stracone. Są bankrutami, nie mają żadnej własności.


Tymczasem miasto Jeruzalem zostaje zdobyte. W tej części naszych rozważań mamy kulminacyjny moment w Ezechiela 33:21; „W dwunastym roku naszego wygnania, piątego dnia dziesiątego miesiąca przybył do mnie uchodźca z Jeruzalemu z wieścią, że miasto zostało zdobyte.” Dosłownie; „miasto zostało zamordowane”.


Ezechiel był barwną postacią, nie tylko pięknie mówił, często w przypowieściach, ale też odgrywał różne scenki, zaskakiwał, dostarczał rodakom rozrywki. Był na językach u ludzi. Był popularnym dla nich „gwiazdorem” występującym na scenie, kaznodzieją telewizyjnym dostarczającym widzom artystycznych wzruszeń, i nic ponad to. „Oto ty jesteś dla nich jak ten, co śpiewa pieśń miłosną, ma piękny głos i pięknie gra” Słuchacze byli pełni zachwytu. Wołali „Amen” i Alleluja”. I co z tego skoro tylko słuchali jego słów, ale wcale ich nie wykonywali. Słuchali, a do serc swoich przytulali bałwany.

Biada pasterzom Izraela, którzy sami siebie pasą!

W rozdziale 34 mamy ostre słowa skierowane przeciwko pasterzom Izraela. To głównie oni ponoszą odpowiedzialność za tragiczny los Jerozolimy. „Biada pasterzom Izraela, którzy sami siebie pasą! Czyż pasterze nie powinni paść owiec? Pastorzy, kapłani, liderzy i ewangeliści muszą przyjąć ostrzeżenie z tego rozdziału.


Całe przywództwo w kościele opiera się na odpowiedzialności, nie na władzy. Tak więc kiedy przyjmujemy pozycje dawane nam przez nasze kościoły lub organizacje parakościelne, uważajmy, by nie skończyło się to tak, aby korzyści miało nasze własne ego albo było to dla naszych osobistych korzyści.

Pan Bóg przez proroka Ezechiela ostro i zdecydowanie występuje przeciwko pasterzom Izraela. Przeciwko królom, książętom, kapłanom, prorokom i przeciwko ojcom. Obwinia ich za tragiczną sytuację ludu bożego. Wypowiada słowa; Biada wam pasterze.  Czytamy, że despotyczni przywódcy byli tylko zainteresowani realizacją swoich egocentrycznych wizji. Tworzyli kult własnej osoby i kult sukcesu, żądając od owiec ślepego poddaństwa i ofiarności ponad ich możliwości. Tam gdzie egocentryczni pasterze dbają o swoje interesy coś złego dzieje się z owcami.

W 34 rozdziale jest również mowa o kościele rozproszonych owiec. Skutkiem, skrajnie egoistycznej i nieodpowiedzialnej postawy pasterzy było rozproszenie owiec. To oni doprowadzili Izrael, a potem Judę do duchowego bankructwa, ruiny i upadku. To dzięki nim owce trafiły na długie lata do niewoli. Rozpierzchły się…

Dzisiaj mamy mnóstwo owiec żyjących w rozproszeniu. Dzisiaj najliczniejszym kościołem staje się kościół rozproszonych owiec. Ludzie nagminnie odchodzą z kościołów, mamy rzeszę byłych świadków, katolików, baptystów, zielonoświątkowców. Odchodzą i praktycznie nikt ich nie szuka.

Pan Bóg nie pozostawia swoich owiec samym sobie. Obiecuje, że ich zgromadzi, zatroszczy się o nie i będzie dla nich dobrym Pasterzem

Góra Seir jest symbolem antysemityzmu

Rozdział 35 to poselstwo przeciwko górze Seir. Zobaczyliśmy w tym rozdziale zdecydowane stanowisko Pana Boga względem ludzi, narodów które stają przeciwko Izraelowi. Uważam, że ten rozdział jest symboliczną wypowiedzią przeciwko wszystkim ruchom antysemickim. Ostrzeżeniem aby żaden naród, żaden władca, żaden człowiek nie występował przeciwko narodowi wybranemu.

W rozdziale 35 znajduje się jeszcze jedna ważna zasada moralna. Nie dokopuj komuś, kto jest w dołku, nawet jeżeli sobie na to zasłużył. Nie traktuj źle tych, którzy cierpią z powodu Bożego sądu albo z osądzenia przez własny grzech. Niewłaściwe jest przyłączanie się do sądu Boga. Sądzić, karać może tylko Bóg. Musimy iść po linii korygowania zachowań moralnych, nawet wobec tych, których Bóg sądzi albo będzie sądził. Mamy być osądzającymi (przeciwstawiającymi się grzechowi), ale nie dążącymi do sprawiedliwości. Nie, nie powinniśmy odmawiać pomocy potrzebującym, bez względu na to, co Bóg robi w ich życiu”

Uwolnię was od wszystkich waszych nieczystości.

Najbardziej znanym fragmentem z Księgi Ezechiela jest wizja doliny bardzo suchych kości. Jest ona piękną ilustracją do poprzedniego, 36 rozdziału. Niestety często ten fragment wyrywa się z kontekstu sąsiadujących fragmentów Słowa. Tymczasem rozdział 36 i końcówka 37 rozdziału są bardziej ważnymi niż tylko sama  barwna opowieść o widzeniu proroka.

Aby ożywienie narodu było możliwe naród musi przeprowadzić rachunek sumienia,  musi zobaczyć swoje niewłaściwe postępowanie oraz poddać się Bożemu uwolnieniu i oczyszczeniu. Pan Bóg zapowiada „uwolnię was od wszystkich waszych nieczystości"; "i pokropię was czystą wodą i będziecie czyści."

” Wtedy wspomnicie o swoim złym postępowaniu i o swoich czynach, które nie były dobre; i będziecie się brzydzić samych siebie z powodu swoich win i swoich obrzydliwości. Nie ze względu na was Ja działam - mówi Wszechmocny Pan - niech to wam będzie wiadome. Wstydźcie się i rumieńcie się z powodu swojego postępowania, domu izraelski!”

Jakie to były obrzydliwości?

W Księdze Ezechiela padają zarzuty przeciwko czynom i postawom które są dla Pana Boga ohydne i obrzydliwe. Czynami tymi są; bałwochwalstwo, duchowe wszeteczeństwo, uprawianie polityki na własną rękę wbrew woli Bożej, odstępstwo, przewrotność, bezprawie, bezbożność, przemoc fizyczna i psychiczna oraz wyzysk, grabież, a także przelew krwi. Dalej; cudzołóstwo, nieczystość seksualna, nie udzielanie pomocy ludziom w potrzebie, lichwiarstwo, kalanie swojego dobrego imienia, lekceważenie ojca i matki, gnębienie wdów i sierot, całkowita zapaść systemu pomocy społecznej, pogarda dla świętości, nieprzestrzeganie, znieważanie Bożych sabatów, łapówkarstwo, oszczerstwo, kazirodztwo, przemoc seksualna, rozpusta, zapominanie o Bogu oraz zniesławienie imienia Bożego.

Po wypełnieniu się tych wszystkich powyższych warunków Pan Bóg Sam osobiście odbuduje to, co było zburzone. Obsieje to, co było spustoszone. Następnie pomnoży ludzi jak owce. "Jak liczne są stada prowadzone do świątyni, jak liczne są owce w Jerozolimie podczas świąt, tak zrujnowane miasta będą pełne ludzi. I przekonają się, że Ja jestem PANEM". Pozna Pana nie tylko lud wybrany, ale także wszystkie narody. "I przekonają się narody, które pozostały wokół was, że Ja jestem PANEM."

Musicie jednak wiedzieć, że nie ze względu na was tak uczynię

Jest jeszcze jedna ważna myśl. Pan Bóg zwraca się do Izraela; „Musicie jednak wiedzieć, że nie ze względu na was tak uczynię - wyrocznia Pana BOGA.”

Dzisiaj wiele się dzieje w Izraelu i wokół niego. Musimy być bardzo uważni i nie popadać w emocjonalną euforię. Pojawia się pytanie; w jakim miejscu w planie Bożym jest obecne Państwo Izrael? Księga Ezechiela dostarcza nam kilku ważnych wskazówek na ten temat. Jeżeli myślimy, że naród wybrany jest szczególny w oczach Boga, i że Pan Bóg robi coś dobrego ze względu na wyjątkowość Izraela, to jesteśmy w błędzie. To nie Izrael jest wyjątkowy i święty, ale to Pan Bóg i Jego święte imię JHWH jest wyjątkowe. I ten fakt chciałbym mocno podkreślić.

Zbezcześcili moje święte Imię, a ziemię swymi czynami uczynili nieczystą.

„I rozproszyłem ich wśród narodów, i zostali rozsiani po różnych ziemiach; według ich postępowania i ich czynów osądziłem ich, lecz gdy przybyli do narodów, wtedy tam, dokądkolwiek przybyli, znieważali moje święte imię, gdyż mówiono o nich: Oni są ludem Pana, musieli wyjść z jego ziemi. Wtedy żal mi było mojego świętego imienia, które znieważył dom izraelski wśród ludów, do których przybył. Dlatego tak powiedz domowi izraelskiemu: Tak mówi Wszechmocny Pan: Ja działam nie ze względu na was, domu izraelski, lecz ze względu na moje święte imię, które znieważyliście wśród ludów, do których przybyliście. Dlatego uświęcę wielkie moje imię, znieważone wśród narodów, bo znieważyliście je wśród nich; i poznają ludy, że Ja jestem Pan - mówi Wszechmocny Pan - gdy na ich oczach okażę się święty wśród was.”


Pan dopełnił swojej popędliwości, wylał żar swojego gniewu

Izrael swoim złym postępowaniem zasłużył na zapalczywy Gniew Boży. Rozdział 36 Księgi Ezechiela jest krótkim streszczeniem niechlubnej historii Izraela, który pobudził Pana Boga do gniewu, a przez swoje obrzydliwe czyny splugawił ziemię Izraela. Pan Bóg mówi do proroka; "Synu człowieczy, gdy lud Izraela mieszkał w swojej ziemi, splamił ją swoim postępowaniem i swoimi czynami."

W tej części naszego studium, jedno z rozważań poświęciłem tematowi gniewu Bożego, który wylał się na Izraela z powodu jego obrzydliwego postępowania.

W języku hebrajskim przy określeniu Gniewu Bożego użyto słówek charown 'aph 'qin'ah i chemach, co oznacza zwykły gniew, ale także dziką wściekłość, zazdrosną zapalczywość, jad, gorliwą wściekłość czy furię. Biblia KJV używa tutaj frazy ‘my fury’. Dosłowne tłumaczenie wielu biblijnych wierszy wyraża Bożą furię, zazdrosną zapalczywość.

"Pan dopełnił swojej popędliwości 'chemah' , wylał żar 'charown' swojego gniewu 'aph' i wzniecił na Syjonie ogień, który pochłonął jego podwaliny." Lamentacje Jeremiasza 4:11


Dolina bardzo suchych kości

B
ARDZO suche kości. Co to oznacza ? Oznacza to, że te bardzo stare kości, przez długie wieki były martwe. Cała dolina trupów… Pan Bóg mówi; „Oto Ja otworzę wasze groby, wyprowadzę was z grobów, ludu mój, i wprowadzę do ziemi Izraela. Przekonacie się, że Ja jestem PANEM, gdy otworzę wasze groby i wyprowadzę was z grobów, ludu mój. Udzielę wam mojego ducha i ożyjecie. Osadzę was w waszej ziemi i przekonacie się, że skoro Ja, PAN, tak powiedziałem, to również to wykonam - wyrocznia PANA".

Kości ożyły.Teraz prorok jest w pośrodku wielkiej armii. Dolina śmierci zamieniła się w dolinę pełną życia. Pan Bóg mówi tutaj o zmartwychwstaniu. Zmartwychwstaniu duchowym, zmartwychwstaniu narodu wybranego. Pan Bóg zapowiada, że On sam otworzy groby i, że On sam podniesie lud Izraela z grobów.

W moim ręku będą stanowić jedno

W wyjaśnieniu do widzenia doliny pełnej suchych kości, Pan Bóg mówi;  W moim ręku będą stanowić jedno.” To co będzie się działo w przyszłości z Izraelem będzie działo się w Bożych rekach. Pan Bóg niczym garncarz ulepi, sam osobiście, własnymi rękoma odbuduje nowe państwo Izrael. Ja wezmę drewna, ja je ze sobą połączę, zbiorę ich, zgromadzę ich zewsząd i Ja sam wprowadzę ich do ich ziemi.


Dalej Pan Bóg zapowiada; "Ja sam; „uczynię z nich jeden naród w kraju na górach Izraela . Jeden król będzie panował nad nimi wszystkimi. Nie będą więcej dwoma narodami, nie będą już podzieleni na dwa królestwa.”

„Zawrę z nimi przymierze pokoju. Będzie to wieczne przymierze. Osadzę ich i rozmnożę. Umieszczę pośród nich moją świątynię na wieki.” Na wieki…


Pośród nich będzie moje mieszkanie


W 5 Mojżeszowej 32:9,10 czytamy; „Gdyż dziełem Pana jest lud jego, Jakub wyznaczonym mu dziedzictwem. Znalazł go w ziemi pustynnej i w bezludnym zawodzeniu pustyni. Otoczył go, doglądał go, strzegł go jak źrenicy oka”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz