czwartek, 27 października 2016

Ezechiela 40: 6-37

Brama wschodnia

"Podszedł ku bramie, która była zwrócona w kierunku wschodnim. Wszedł po schodach i zmierzył próg bramy: miał jedną trzcinę szerokości.  Każda nisza (wnęka) miała jedną trzcinę długości i jedną trzcinę szerokości. [Filar] między niszami miał pięć łokci. Próg bramy za przedsionkiem bramy [od strony] wewnętrznej wynosił jedną trzcinę.  Zmierzył przedsionek bramy i miał osiem łokci, a jego filary dwa łokcie. Przedsionek bramy [znajdował się po stronie] wewnętrznej. Brama Wschodnia miała trzy nisze (wnęki) z jednej strony i trzy [z drugiej] strony. [Wszystkie] trzy miały ten sam wymiar. Jeden [też] wymiar miały filary po jednej i po drugiej [stronie].  Zmierzył szerokość wejścia bramy: wynosiła dziesięć łokci, a długość bramy trzynaście łokci.  Przed niszami znajdowała się balustrada. (próg lub przegroda)  Po jednym łokciu miała balustrada z każdej strony. [Każda] nisza mierzyła sześć łokci po jednej i sześć łokci po drugiej [stronie].  Wymierzył też bramę od tylnej ściany [jednej] niszy do tylnej ściany [niszy z przeciwnej strony]. Szerokość wynosiła dwadzieścia pięć łokci. Wejście [do niszy po jednej stronie] znajdowało się naprzeciw wejścia [do niszy po drugiej stronie].  Zmierzył przedsionek: miał dwadzieścia łokci. Naprzeciw przedsionka bramy był dziedziniec dokoła. Od fasady bramy wejściowej aż do fasady przedsionka wewnątrz bramy było pięćdziesiąt łokci.  W niszach i na filarach od strony wewnętrznej bramy wszędzie wokoło były okratowane okna. Tak samo przedsionek od strony wewnętrznej miał okna wszędzie dokoła. Na [każdym] filarze były palmy."

Jak na razie nie wiemy z jakich materiałów zbudowana jest Świątynia i jakie ma kolory. Pierwszy opis przedstawia nam jedną z bram. Prorok wchodzi do Świątyni przez bramę wschodnią. W Ezechiela 10:13 czytaliśmy, że tą bramą Chwała Pana opuściła Świątynię, dalej w Ezechiela 43: 4 przeczytamy, że tą bramą chwała Pana powróci do Świątyni.   To jest szczególna brama, ponieważ tą bramą "wchodzi i wychodzi" Pan Bóg. W pobliżu tej bramy, po jej stronie południowej wypływała na zewnątrz "święta rzeka".   Dzisiaj wiele osób utożsamia tą bramę z Bramą Złotą.  Według tradycji żydowskiej, przez Bramę Złotą do Jerozolimy wjedzie Mesjasz. Brama ta jest jedyną bramą wschodnią, która jest w obrębie Wzgórza Świątynnego.

W Ezechiela 44:1,2 czytamy; "Potem poprowadził mnie z powrotem w kierunku bramy zewnętrznej świątyni, zwróconej ku wschodowi; lecz była zamknięta.  I rzekł do mnie: Ta brama będzie zamknięta, nie będzie się jej otwierać i nikt nie będzie przez nią wchodził, gdyż Pan, Bóg izraelski, wszedł przez nią, dlatego będzie zamknięta."

Brama wschodnia miała trzy wnęki z jednej i z drugiej strony. Każda z nich miała ten sam wymiar. Taki sam był też wymiar filarów po jednej i po drugiej stronie.  Potem posłaniec Boży zmierzył szerokość wejścia do bramy: dziesięć łokci. Natomiast całkowita szerokość wejścia do  bramy wynosiła trzynaście łokci. (około 7 m.)

Jaka była wysokość bramy.  W wierszu czternastym czytamy, że zostały zmierzone filary i mierzyły one sześćdziesiąt łokci. Biblia Gdańska tak to oddaje; "I uczynił podwoje na sześćdziesiąt łokci". W tym miejscu opis się nieco komplikuje, ponieważ inne tłumaczenia Biblia Warszawska, Poznańska i Tysiąclecia)  nie piszą nic o filarach, a wers ten brzmi następująco; "Zmierzył też przysionek bramy: miał on dwadzieścia łokci"

W Biblii KJV mamy; "He made also posts (słupy) of threescore  cubits (łokci) , even unto the post  of the court  round about  the gate." Cylkow oddaje ten wiersz w następujący sposób; "I obliczył pilastry na sześćdziesiąt łokci i tak każdy pilastr w dworcu (dziedzińcu) przy bramie wokoło."

Na tej podstawie niektórzy bibliści ustalili wysokość bramy na sześćdziesiąt łokci, czyli około 32 m. Jeszcze inni rysują wysokie pionowe kolumny wokoło dziedzińca.

Dalej czytamy, że za filarem (pilastrem) bramy rozciągał się dziedziniec. Długość bramy wynosiła 50 łokci czyli około 26 metrów.  W bramie we wnękach i przy filarach po obu stronach znajdowały się okratowane okna. Także przedsionki miały dookoła okna od wewnątrz. Filary były ozdobione rzeźbionymi palmami.






 




Dziedziniec zewnętrzny

"Wprowadził mię na dziedziniec zewnętrzny. I oto były [tam] sale i chodnik [z płyt kamiennych] położony na dziedzińcu wszędzie dokoła. Przy chodniku stało trzydzieści sal (komnat).  Prorok nie wspomina, do czego one służyły. Być może do spotkań ludzi ucztujących podczas świąt (zobacz Jr 35:2n). Chodnik z boku bramy odpowiadał długości bram. Był to chodnik niższy.  Zmierzył szerokość [dziedzińca]. Od fasady bramy niższej do fasady [bramy] dziedzińca wewnętrznego na zewnątrz było sto łokci [w kierunku] wschodnim i północnym."

Prorok relacjonuje dalej; "Potem wprowadził mnie na dziedziniec zewnętrzny. Tu znajdowały się sale. Było ich trzydzieści. Biblia mówiDziedziniec wyłożony był dookoła kamienną posadzką, a na niej znajdowało się trzydzieści sal (komnat). Kamienna posadzka była ułożona wzdłuż bram. To była posadzka dolna.

Następnie została zmierzona odległość od fasady bramy dolnej do bramy dziedzińca wewnętrznego. Odległość ta od strony zewnętrznej wynosiła sto łokci, (około 51 m) . Tak wyglądał teren Świątyni
od strony wschodniej.



Brama północna

"Zmierzył długość i szerokość bramy Północnej na dziedzińcu zewnętrznym.  Miała ona trzy nisze z jednej i trzy nisze z drugiej strony. Jej filary i jej przedsionki miały taki wymiar, jak brama pierwsza: pięćdziesiąt łokci długości i dwadzieścia pięć łokci szerokości.  Jej okna, jej przedsionek i jej palmy miały taki wymiar, jak brama zwrócona w kierunku wschodu. Po siedmiu stopniach wchodziło się do niej. Jej przedsionek znajdował się naprzeciw nich.  Brama dziedzińca wewnętrznego znajdowała się naprzeciw bramy Północnej, [podobnie jak brama] Wschodnia. I zmierzył od bramy do bramy: odległość wynosiła sto łokci."

Brama południowa

"[Następnie] poprowadził mię w kierunku południa. Oto po stronie południowej znajdowała się brama. Wymierzył jej filary i jej przedsionek. Miały te same wymiary.  Tak ona jak i jej przedsionek miały okna wokoło. Okna były [takie same] jak tamte. [Brama] miała pięćdziesiąt łokci długości (ok. 26 m) i dwadzieścia pięć łokci szerokości (ok. 13m).  Siedem stopni prowadziło do niej. Naprzeciw nich znajdował się jej przedsionek. Miała ona palmy na swych filarach z jednej strony i z drugiej strony.  Dziedziniec wewnętrzny miał [również] bramę Południową. Zmierzył od bramy do bramy w kierunku południa: [odległość wynosiła] sto łokci."

Dziedziniec wewnętrzny,
przedsionek południowy (brama wewnętrzna południowa)


"Zaprowadził mię na dziedziniec wewnętrzny w bramę (wewnętrzną) Południową. Zmierzył bramę Południową. Miała te same wymiary, co tamta.  Jej nisze, jej filary i jej przedsionek miały podobne wymiary, co tamta. Tak ona, jak jej przedsionek miały okna wokoło. Liczyła pięćdziesiąt łokci długości i dwadzieścia pięć łokci szerokości.  Jej przedsionek [prowadził] na dziedziniec zewnętrzny. Na jej filarach były palmy. [Do] jej wejścia [prowadziło] osiem stopni."

Przedsionek wschodni i północny
(brama wewnętrzna wschodnia i północna)


"[Następnie] wprowadził mię na dziedziniec wewnętrzny w kierunku wschodnim. Zmierzył bramę. Miała takie wymiary, jak tamta.  Jej nisze, jej filary i jej przedsionek miały te same wymiary, co tamta. Tak ona, jak również jej przedsionek miały okna wokoło. Długość jej wynosiła pięćdziesiąt łokci a szerokość dwadzieścia pięć łokci.  Jej przedsionek [prowadził] na dziedziniec zewnętrzny. Na jej filarach były palmy z jednej i z drugiej strony. [Do] jej wejścia [prowadziło] osiem stopni.  [Potem] wprowadził mię w bramę Północną. Zmierzył: miała takie wymiary, jak tamta. Jej nisze, jej filary i jej przedsionek miały okna wokoło. [Jej] długość [wynosiła] pięćdziesiąt łokci, a szerokość dwadzieścia pięć łokci.  Jej przedsionek prowadził na dziedziniec zewnętrzny. Na jej filarach były palmy z jednej i z drugiej strony. Do jej wejścia prowadziło osiem stopni"

Brama wewnętrzna północna jest bramą szczególną, ponieważ w niej i wokół niej umiejscowiono kilka ważnych rzeczy, ale o nich w następnych rozważaniach. 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz