poniedziałek, 29 sierpnia 2016

Ezechiela 34:23–31

„Ustanowię nad nimi jednego pasterza, który będzie je pasł, mojego sługę Dawida. On będzie ich pasterzem. Ja Jahwe, będę ich Bogiem, a sługa mój Dawid będzie wśród nich księciem. Ja, Jahwe, powiedziałem. Zawrę z nimi przymierze pokoju i usunę dzikie zwierzęta z kraju. Będą bezpiecznie mieszkały na pustyni i spały w lasach. pobłogosławię je i okolice mojego wzgórza, spuszczę im deszcz w swoim czasie. Będą to błogosławione deszcze. Drzewo polne da swój owoc i ziemia wyda swój plon. Będą bezpieczne na swej ziemi. Poznają, że Ja jestem Jahwe, gdy złamię drążki ich jarzma i wyrwę z ręki tych, którzy trzymają je w niewoli. Nie będą dłużej łupem ludów, a zwierzęta kraju nie będą je pożerały. Będą mieszkały bezpiecznie. Nikt ich nie będzie niepokoił. Wzbudzę im szczep o [słynnym] imieniu. Nie będzie więcej w kraju tych, którzy giną z głodu. Nie będą już znosiły lżenia narodów, poznają, że Ja, Jahwe, ich Bóg, jestem z nimi, one zaś są moim ludem, Domem Izraela - wyrocznia Pana, Jahwe. Wy tedy, owce moje, owce mojego pastwiska, ludźmi jesteście, Ja jestem waszym Bogiem - wyrocznia Pana, Jahwe." Biblia Poznańska

Wracamy do sytuacji w Izraelu. Jerozolima została zdobyta, Świątynia ograbiona i spalona. Zaniedbane wce się rozproszyły. Jedne są w drodze do niewoli w Babilonie, inne ukrywają się po jaskiniach, jeszcze inne uchodzą z prorokiem Jeremiaszem do Egiptu.

Sługa mój Dawid będzie wśród nich księciem

W proroctwie Ezechiela następuje tutaj wyraźny przełom. Złowieszcze i pełne grozy ostrzeżenia proroka, zostają zastąpione dobrymi, budzącymi nadzieję obietnicami. Pojawia się zapowiedź, że Sam Pan Bóg podejmie inicjatywę i zgromadzi rozproszonych, będzie dla nich Pasterzem, a następnie ustanowi pasterza w osobie księcia i sługi Dawida.

„Ustanowię nad nimi jednego pasterza, aby je pasł. Będzie je pasł mój sługa, Dawid. On będzie ich pasterzem. Ja, PAN, będę ich Bogiem, a mój sługa, Dawid, będzie pośród nich księciem.”

To jest bardzo ciekawe miejsce w proroctwie. Jedni bibliści upatrują tutaj nowego Dawida w osobie Mesjasza, Pana Jezusa (którego rodowód wywodzi się od Dawida), a inni wskazując na tytuł księcia (nie króla) i sługi uważają, że jest tutaj mowa o zmartwychwstałym królu Dawidzie, który będzie sprawował władze nad Izraelem w czasie tysiącletniego królestwa. To jest bardzo interesująca myśl.

O roli króla Dawida w przyszłości czytamy w innych proroctwach;

W 2 Samuelowej 7:12-16 Pan Bóg przez proroka Natana zapowiada wieczność dynastii króla Dawida; „a gdy dopełnią się dni twoje i zaśniesz ze swoimi ojcami, Ja wzbudzę ci potomka po tobie, który wyjdzie z twego łona, i utrwalę twoje królestwo. On zbuduje dom mojemu imieniu i utwierdzę tron królestwa jego NA WIEKI. Ja będę mu ojcem, a on będzie mi synem; gdy zgrzeszy, ukarzę go rózgą ludzką i ciosami synów ludzkich, lecz łaska moja od niego nie odstąpi, jak odjąłem ją Saulowi, którego usunąłem sprzed ciebie. I TRWAĆ będzie twój dom i twoje królestwo NA WIEKI przede mną; tron twój też utwierdzony będzie NA WIEKI.”

„Gdyż synowie Izraela będą przez dłuższy czas bez króla i bez księcia, bez ofiary i bez posągu, bez efodu i bez terafów. Potem synowie Izraela się nawrócą i znów będą szukać Pana, swojego Boga, i Dawida, swojego króla, i w dniach ostatecznych z bojaźnią zwrócą się do Pana i jego dobroci.” Ozeasza 3:4-5

”Biada! Gdyż wielki to ów dzień, żaden do niego niepodobny. Jest to czas utrapienia dla Jakuba, jednak będzie z niego wybawiony. I stanie się w owym dniu - mówi Pan Zastępów: Złamię jarzmo na jego szyi i rozerwę jego więzy, i już go nie ujarzmią cudzoziemcy. I będą służyli Panu, swojemu Bogu, i Dawidowi, swojemu królowi, którego im wzbudzę. Dlatego nie bój się ty, mój sługo, Jakubie - mówi Pan - i nie trwóż się, Izraelu, gdyż oto wybawię cię z daleka, a twoje potomstwo z ziemi ich wygnania. I wróci Jakub, i będzie żył w spokoju i beztrosko, i nikt go nie będzie straszył.” Jeremiasza 30: 7-10

”I sam zgromadzę resztę moich owiec ze wszystkich ziem, do których je wygnałem, i sprowadzę je na ich pastwisko; i będą płodne i liczne. I ustanowię nad nimi pasterzy, którzy je paść będą, i nie będą się już bały ni trwożyły, i żadna z nich nie zaginie - mówi Pan. Oto idą dni - mówi Pan - że wzbudzę Dawidowi sprawiedliwą latorośl: Będzie panował jako król i mądrze postępował; i będzie stosował prawo i sprawiedliwość na ziemi. Za jego dni Juda będzie wybawiony, a Izrael będzie bezpiecznie mieszkał; a to jest jego imię, którym go zwać będą: Pan sprawiedliwością naszą.” Jeremiasza 23:3-6

Dla naszych rozważań ważnym jest również fragment z Ezechiela 37:24-28; „A sługa mój, Dawid, będzie ich królem; wszyscy oni będą mieć jednego pasterza; będą postępować według moich praw, będą przestrzegać moich przykazań i wykonywać je. I będą mieszkać w ziemi, którą dałem mojemu słudze Jakubowi, w której mieszkali ich ojcowie; będą w niej mieszkać zarówno oni, jak i ich synowie i wnuki po wszystkie czasy, a sługa mój, Dawid, będzie ich księciem na wieki. I zawrę z nimi przymierze pokoju, będzie to PRZYMIERZE WIECZNE  z nimi. Okażę im łaskę, rozmnożę ich i postawię swoją świątynię wśród nich na wieki. I będę wśród nich mieszkał; będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I poznają narody, że Ja jestem Pan, który uświęcam Izraela, gdy moja świątynia będzie wśród nich na wieki.”

Dalej czytamy; „Zawrę z nimi przymierze pokoju. Wytępię drapieżne zwierzęta w kraju. Owce zaś będą bezpiecznie przebywać na pustyni i będą bezpiecznie spać w lasach. Obdarzę ich błogosławieństwem wokół mojej góry. Ześlę im deszcze we właściwym czasie. Będą to deszcze błogosławieństwa.

Co za ogromna zmiana nastroju. Ktoś jakby rozwiązał worek z dobrymi wiadomościami. Czy spełnienie obietnic nastąpi szybko ? Czy prorok Ezechiel zobaczy, jak te dobre obietnice się wypełniają ? Niestety nie. Sama niewola babilońska trwała około 70 lat. Wolność przyszła dopiero dla następnych pokoleń i była to wolność tymczasowa, niestabilna. Po dzień dzisiejszy, trudno powiedzieć, że Izrael mieszka bezpiecznie. Tutaj jest mowa o „właściwym czasie”. Myślę, że ten właściwy czas, w którym lud Boży Izrael, będzie mieszkał bezpiecznie w swoim kraju, na wieki, jest jeszcze przed nami. „Będą mieszkać bezpiecznie i nikt nie będzie ich niepokoił. Przygotuję dla nich wspaniały ogród.”

Pod koniec rozdziału Pan Bóg mówi; „Wtedy przekonają się, że Ja, PAN, ich Bóg, jestem z nimi. Oni zaś są moim ludem, domem Izraela - wyrocznia Pana BOGA. Wy jesteście moimi owcami, owcami mojego pastwiska, a Ja jestem waszym Bogiem - wyrocznia Pana BOGA" Dzisiejszy fragment jest wstępem do naszych kolejnych rozważań nad przyszłością Izraela.

I ZAWRĘ z nimi WIECZNE PRZYMIERZE

Nie jestem ani syjonistą, ani antysemitą. Po prostu staram się czytać Pismo Święte uwaznie, a w nim bardzo wyraźnie jest napisane, że Izrael, potomkowie Abrahama są ludem Bożym, ludem wybranym, na wieki.

Wyszukałem w Starym Testamencie te wiersze które mówią o wiecznym przymierzu jakie Pan Bóg zawarł najpierw z Abrahamem, a potem z jego potomstwem. Proszę zwrócić uwagę na użyty w proroctwach czas przyszły, „zawrę z nimi przymierze wieczne”.

„I ustanowię przymierze moje między mną a tobą i potomkami twoimi po tobie według pokoleń ich jako PRZYMIERZE WIECZNE, abym był Bogiem twoim i potomstwa twego po tobie. Ziemię, na której przebywasz jako przychodzień, całą ziemię kanaanejską dam tobie i potomstwu twemu po tobie na WIECZNE posiadanie i będę Bogiem ich.” Ks. Rodzaju 17:4-10

„On jest Panem, Bogiem waszym, Prawa jego na całej ziemi. Pamięta WIECZNIE o przymierzu swoim, O słowie, które dał TYSIĘCZNYM pokoleniom, O przymierzu, które zawarł z Abrahamem, I o przysiędze swej dla Izaaka.” Ks. Psalmów 105:7-9

I ZAWRĘ z nimi WIECZNE PRZYMIERZE, że się od nich nie odwrócę i nie przestanę im dobrze czynić; a w ich serce włożę bojaźń przede mną, aby ode mnie nie odstąpili.” Jeremiasza 32:40

”Wspomnę o moim przymierzu z tobą w dniach twojej młodości i ODNOWIĘ z tobą PRZYMIERZE WIECZNE. I wspomnisz o swoim postępowaniu, i zawstydzisz się, gdy wezmę twoje siostry, zarówno starsze jak i młodsze od ciebie, i dam ci je za córki, lecz nie na mocy przymierza z tobą. I ODNOWIĘ moje przymierze z tobą, i poznasz, że Ja jestem Pan, abyś pamiętała i wstydziła się, i już nigdy nie otworzyła ust ze wstydu, gdy ci przebaczę wszystko, co uczyniłaś - mówi Wszechmocny Pan.” Ezechiela 16:60-63

I ZAWRĘ z nimi przymierze pokoju, będzie to PRZYMIERZE WIECZNE z nimi. Okażę im łaskę, rozmnożę ich i postawię swoją świątynię wśród nich NA WIEKI. Ezechiela 37:26 .

„bo Ja, Pan, który miłuję prawo i nienawidzę zbrodniczego łupiestwa, dam im słuszną nagrodę i ZAWRĘ z nimi WIECZNE PRZYMIERZE.” Izajasza 61:8

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz