środa, 3 sierpnia 2016

Ezechiela 33: 10-20

"Ty, synu człowieczy, powiedz Domowi Izraela: Tak mówicie: Oto nasze wykroczenia i nasze grzechy są przeciw nam i my przez nie giniemy, jakże możemy żyć? Powiedz im: [jak prawdą jest, że] Ja żyję - wyrocznia Pana, Jahwe - nie pragnę śmierci grzesznika, ale żeby grzesznik odmienił swe postępowanie i żył. Zawróćcie, zawróćcie z waszych złych dróg. Dlaczego macie umierać, Domu Izraela?  Ty, synu człowieczy, powiedz synom swojego narodu: Sprawiedliwość sprawiedliwego nie ocali go z chwilą jego wykroczenia, a niegodziwość grzesznika nie zgubi go z chwilą, gdy odwróci się on od swej niegodziwości. Sprawiedliwy nie może żyć dzięki swej [sprawiedliwości] z chwilą, gdy zgrzeszy.  Gdy powiem sprawiedliwemu: "Na pewno będziesz żył", on zaś, polegając na swej sprawiedliwości, popełni grzech, nie będzie mu poczytana cała jego sprawiedliwość. Umrze z powodu grzechu, który popełnił.  Gdy powiem grzesznikowi: "Na pewno umrzesz", on zaś odwróci się od swego grzechu i będzie pełnił prawo i sprawiedliwość,  zwróci zastaw, odda łup, będzie postępował według praw życia, nie czyniąc nieprawości, na pewno będzie żył, nie umrze.  Wszystkie grzechy, których się dopuścił, nie będą mu poczytane. Pełnił prawo i sprawiedliwość. Na pewno będzie żył.  Synowie twojego narodu mówią: "Postępowanie Pana nie jest słuszne". To właśnie ich postępowanie nie jest słuszne.  Jeśli sprawiedliwy odwróci się od swej sprawiedliwości i dopuści się nieprawości, przez nią umrze.  Jeśli grzesznik odwróci się od swej niegodziwości i będzie pełnił prawo i sprawiedliwość, dzięki nim zostanie przy życiu.  I mówicie: "Postępowanie Pana nie jest słuszne". Domu Izraela, każdego z was będę sądził według jego postępowania." (Biblia Poznańska)

Czy możemy ocaleć?

Dotychczas głusi na prorocze „dęcie w trąby” ludzie, teraz zaczynają coś słyszeć, coś do nich dociera. Jeszcze niezbyt wyraźnie, ale jednak. Zastanawiają się, nie bagatelizują, zadają pytania. Dostrzegają swoje wykroczenia i grzechy. To dobrze.

Pod koniec tego rozdziału czytamy; „Jesteś dla nich jak ten, kto ma ładny głos i pięknie śpiewa o miłości przy akompaniamencie cytry. Słuchają twoich słów, ale według nich nie postępują. Gdy jednak spełni się to, co zapowiadasz, przekonają się, że mieli między sobą proroka". Właśnie teraz zaczyna się spełniać to co zapowiadał Ezechiel.

Na pytanie; Czy możemy ocaleć?, sam Pan Bóg odpowiada – „Na moje życie - wyrocznia Pana BOGA - nie mam upodobania w śmierci bezbożnego, ale chcę, aby bezbożny porzucił swoje niegodziwe postępowanie i ocalił życie. Nawróćcie się, zawróćcie z waszych złych dróg. Dlaczego mielibyście umrzeć, ludu izraelski?”

Ja ten fragment nazywam ewangelią wg Ezechiela i więcej na ten temat pisałem w poprzednich rozważaniach.

· Nawróćcie się więc a żyć będziecie! cz.1
· Nawróćcie się więc a żyć będziecie! cz.2


Nawoływanie do nawrócenia ciągle towarzyszy służbie proroka. Każdego Bożego proroka. Fałszywy prorok unika tego tematu. W tym samym czasie, również w Jerozolimie ludzie nareszcie dostrzegają,niczym we mgle, potrzebę nawrócenia, bo i tam zaczyna się spełniać to, co zapowiadał prorok Jeremiasz. „Na co może uskarżać się człowiek, póki żyje? Niech się uskarża na swoje grzechy! Doświadczajmy i badajmy nasze drogi i nawróćmy się do Pana! Wznieśmy nasze serca i nasze dłonie do Boga w niebiesiech!” Lamentacje Jeremiasza 3:38

Przypomnijmy sobie, jak prorok Ezechiel w poprzednich rozdziałach nawoływał do nawrócenia. Jednak wówczas nikt nie brał sobie do serca jego słów. Podobnie było z Jeremiaszem. Teraz gdy w tle upada Jerozolima i płonie Świątynia sytuacja wygląda zupełnie inaczej.

„Dlatego przemów do nich i powiedz im: Tak mówi Wszechmocny Pan: Każdemu z domu izraelskiego, który oddał swoje serce bałwanom i położył przed sobą to, co spowoduje jego winę, a potem przychodzi do proroka - Ja, Pan, sam dam odpowiedź, na jaką zasłużył, stosownie do liczby jego bałwanów, aby ścisnąć za serce dom izraelski, ponieważ wszyscy odstąpili od mnie z powodu swoich bałwanów. Dlatego mów do domu izraelskiego: Tak mówi Wszechmocny Pan: Nawróćcie się i odwróćcie od swoich bałwanów, i odwróćcie swoje oblicza od wszystkich swych obrzydliwości. Bo każdemu z domu izraelskiego albo spośród obcych przybyszów, którzy przebywają w Izraelu, który odstępuje od mnie, a oddał swoje serce bałwanom i położył przed sobą to, co spowoduje jego winę, a potem przychodzi do proroka, aby się mnie radzić przez niego - Ja, Pan, sam dam odpowiedź.” Ezechiela 14:4-7

„Lecz dom izraelski mówi: Nie jest słuszne postępowanie Pana. Alboż moje postępowanie nie jest słuszne, domu izraelski? Czy nie raczej wasze postępowanie jest niesłuszne? Dlatego każdego według jego postępowania będę sądził, domu izraelski - mówi Wszechmocny Pan. Nawróćcie się i odwróćcie od wszystkich waszych przestępstw, aby się wam nie stały pobudką do grzechu! Odrzućcie od siebie wszystkie swoje przestępstwa, które popełniliście przeciwko mnie, i stwórzcie sobie nowe serce i nowego ducha! Dlaczego macie umierać, domu izraelski? Gdyż nie mam upodobania w śmierci śmiertelnika, mówi Wszechmocny Pan. Nawróćcie się więc, a żyć będziecie!” Ezechiela 18:28-32

Ja żyję... Nie mam upodobania w śmierci bezbożnego

Ostatnio w naszym kraju wybuchł uśpiony wulkan sporu o (nie)utracalność zbawienia i predestynację. Nasz dzisiejszy fragment jest mocnym argumentem w tej debacie. Czytamy, że Pan Bóg żyje, jest Bogiem życia i chce aby bezbożnik, grzesznik nawrócił się i żył.

Ja żyję - wyrocznia Pana, Jahwe - nie pragnę śmierci grzesznika, (nie mam upodobania w śmierci bezbożnego), ale żeby grzesznik odmienił swe postępowanie (chcę, aby bezbożny porzucił swoje niegodziwe postępowanie) i żył. Pan Bóg ma w tym upodobanie. To upodobanie urzeczywistnił w dziele Zbawienia przez Jezusa Chrystusa.

Przeznaczeniem Bożym dla ludzi jest aby wszyscy żyli. Potwierdza to Nowy Testament w słowach apostołów Pawła i Piotra.

„Jest to bowiem rzecz dobra i miła w oczach Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy.” I Tymoteusza 2:3,4

„Nie zważając przeto na czasy nieświadomości, wzywa Bóg teraz wszędzie i wszystkich ludzi, aby się nawracali, gdyż wyznaczył dzień, w którym sprawiedliwie będzie sądzić świat przez Człowieka, którego na to przeznaczył, po uwierzytelnieniu wobec wszystkich przez wskrzeszenie Go z martwych.” Dzieje Apostolskie 17:30-31

„Pan nie zwleka z wypełnieniem obietnicy – chociaż niektórzy uważają, że zwleka – ale jest cierpliwy względem was, gdyż nie chce, aby ktokolwiek zginął, lecz aby wszyscy się nawrócili.” II List Piotra 3:9

Postępowanie Pana nie jest słuszne…

W dzisiejszym fragmencie mamy jeszcze jedną ważną prawdę biblijną. Bezbożny Hebrajczyk nie jest predestynowany aby zawsze być niegodziwcem i zostać potępionym na wieki. Podobnie i sprawiedliwy Hebrajczyk nie jest wybrany aby zawsze, niezależnie od swojego postępowania być sprawiedliwym. Pan Bóg tą zasadę popodkreśla mówiąc. To jest moja słuszna teologia. Moje postępowanie jest słuszne.

”Jeśli człowiek prawy (sprawiedliwy, pobożny, bogobojny) przestanie postępować uczciwie i dopuści się bezprawia, to umrze z tego powodu. Jeśli zaś bezbożny porzuci swoje niegodziwe postępowanie i będzie przestrzegał prawa i sprawiedliwości, dzięki temu ocali swoje życie.” Widzimy tutaj wolność wyboru i podejmowania decyzji. Człowiek nie jest zaprogramowaną marionetką w rękach Pana Boga.

Tą zasadę widzimy w Nowym Testamencie. Apostoł Jakub pisze; „Bracia moi, jeśli kto spośród was zboczy od prawdy, a ktoś go nawróci, niech wie, że ten, kto nawróci grzesznika z błędnej drogi jego, wybawi duszę jego od śmierci i zakryje mnóstwo grzechów.” Jakuba 5:19,20

W omawianym fragmencie zaczyna się wątek o procesie odnowy Izraela. Jest w nim zawarta nadzieja odnowy i zachęta dla zesłańców żyjących z Ezechielem w Babilonie, a także dla mieszkańców zdobytej Jerozolimy, i dla tych którzy wraz z Jeremiaszem uchodzą do Egiptu. Ale przede wszystkim jest tutaj „światełko w tunelu” dla następnego pokolenia, które za około 70 lat wróci do ojczyzny, aby odbudować miasto i Świątynię. Jest też, gdzieś między wierszami ukryta myśl dotycząca odległej przyszłości, o nawróceniu narodu Izraelskiego.

Będzie przestrzegał prawa i sprawiedliwości


Na pytanie; Czy możemy ocaleć? Odpowiedzią jest apel o przestrzeganie prawa i sprawiedliwości. Bezbożny Hebrajczyk ma porzucić swój grzech i przestrzegać prawa i sprawiedliwości. Ma również oddać zastaw, zwrócić to, co zagrabił, i postępować zgodnie z prawami dającymi życie,

W osiemnastym rozdziale czytaliśmy o podobnych czynach niegodziwca który uciska ubogiego i biednego, dopuszcza się gwałtu, zastawu nie zwraca i podnosi oczy swoje ku bałwanom, popełnia ohydne czyny, pożycza na lichwę i bierze odsetki - taki na pewno nie będzie żył, ponieważ popełnił wszystkie te ohydne czyny. Ten wg słów Bożych; „na pewno poniesie śmierć; jego krew będzie na nim.” Ezechiela 18:12 -13

A więc prawo i sprawiedliwość w znacznej mierze dotyczą naszego postępowania względem bliźnich.

W Psalmie 33:5 czytamy; „On (Pan Bóg) miłuje sprawiedliwość i prawo; Pełna jest ziemia łaski Pana.”

” Tak mówi Pan: Stosujcie prawo i sprawiedliwość, i ratujcie uciśnionego z ręki gnębiciela, obcego przybysza ani sieroty ani wdowy nie uciskajcie, nie zadawajcie gwałtu i nie przelewajcie krwi niewinnej na tym miejscu!” Jeremiasza 22:3

„Oznajmiono ci, człowiecze, co jest dobre i czego Pan żąda od ciebie: tylko, abyś wypełniał prawo, okazywał miłość bratnią i w pokorze obcował ze swoim Bogiem.” Micheasza 6:8

Na koniec jeszcze jedna ważna myśl. Jesteśmy zbawieni z Łaski a nie z uczynków. Ale uczynki, nasze postępowanie są wzięte pod uwagę.

„Lecz Ja osądzę każdego z was według jego postępowania, ludu Izraela!” Ezechiela 33: 20; „Znam uczynki twoje i trud, i wytrwałość twoją.”; „Uczynki ich bowiem idą za nimi.” Objawienie 2:2; 14:13

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz