sobota, 27 sierpnia 2016

Ezechiela 34:13-22

"Wywiodę je z narodów, zbiorę z krajów i sprowadzę je do ziemi, i będę je pasł na górach izraelskich, po potokach i we wszystkich zamieszkałych okolicach kraju.  Będę je pasł na dobrym pastwisku. Tam na górach wyżyny izraelskiej będzie ich pastwisko. Będą przebywały na dobrym pastwisku i na tłustych wypasach, na górach izraelskich będą się pasły.  Ja będę pasł moją trzodę i Ja będę ją pędził na leże - wyrocznia Pana, Jahwe.  Zbłąkanej będę szukał, tą, która się odłączy, zawrócę, mającą złamanie opatrzę, chorą wzmocnię, tej zaś, która jest tłusta i mocna, będę strzegł. Będę ją pasł w prawości.  Do ciebie zaś, moja trzodo, tak mówi Pan, Jahwe: Oto Ja będę prowadził sąd między owcą a owcą, [między] baranami a kozłami.  Czy mało wam, że się na dobrym pastwisku pasiecie, a resztę waszego pastwiska depczecie swymi nogami, że czystą wodę pijecie, a resztę swymi nogami mącicie?  Moja trzoda musi się paść na tym, co zostało zdeptane waszymi nogami, i pić męty spod nóg waszych.  Dlatego tak mówi do nich Pan, Jahwe: Oto Ja sam będę prowadził sąd między owcą tłustą a owcą chudą,  ponieważ bokiem i ramieniem odpychaliście, a rogami waszymi bodliście wszystkie chore, aż precz je odpędziliście.  Ocalę więc moją trzodę. Nie będą dłużej łupem, i przeprowadzę sąd między owcą a owcą." Biblia Poznańska

W dzisiejszym fragmencie Pan Bóg mówi: Tak, jestem przeciwko pasterzom, ale mam też dwa słowa przeciwko owcom, które popychają się (kąsają się) wzajemnie i nie szanują (depczą) Moje pastwisko.

Ja sam będę pasł moje owce

Proroctwo Ezechiela należy interpretować w trzech wymiarach. Po pierwsze było to Słowo od Boga dla pokolenia współczesnego Ezechielowi. Po drugie, i to trzeba podkreślić, że jest to proroctwo dla Izraela, które jest Owczarnią Pana, i po trzecie, idąc za zasadą; „wszystko co wcześniej napisano, dla naszego pouczenia napisano”, jest to proroctwo ponad czasowe i powinniśmy go interpretować dla naszego pokolenia.

Poprzedni fragment mówił o rozproszeniu owiec. Owce się rozproszyły, ponieważ źli, egocentryczni pasterze dbali o swoje interesy. Teraz Pan Bóg zapowiada zgromadzenie, zebranie rozproszonych owiec i sprowadzenie ich do kraju. „Będę je pasł na górach Izraela, przy potokach i we wszystkich wioskach kraju. Będę je pasł na dobrym pastwisku. Na halach wyżyny izraelskiej będzie ich pastwisko. Będą tam na dobrym pastwisku, na tłustych wypasach. Na górach izraelskich będą się paść. Ja sam będę pasł moje owce.”

Przyszedł bowiem Syn Człowieczy, aby szukać i zbawić to, co zginęło

Pan Jezus, jako Zbawiciel, czytamy o tym w ew. Mateusza 18: 10-14; " Baczcie, abyście nie gardzili żadnym z tych małych, bo powiadam wam, że aniołowie ich w niebie ustawicznie patrzą na oblicze Ojca mojego, który jest w niebie. Przyszedł bowiem Syn Człowieczy, aby zbawić to, co zginęło. Jak się wam wydaje? Gdyby jakiś człowiek miał sto owiec i jedna z nich zabłąkałaby się, czyż nie zostawi w górach dziewięćdziesięciu dziewięciu i nie pójdzie szukać zabłąkanej?  A jeśli mu się uda ją odnaleźć, zaprawdę powiadam wam, że się z niej bardziej raduje niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu, które się nie zabłąkały.  Tak też nie jest wolą Ojca waszego, który jest w niebie, aby zginął jeden z tych małych." Podobną myśl mamy zapisaną w Ew. Łukasza 19:10; „Przyszedł bowiem Syn Człowieczy, aby szukać i zbawić to, co zginęło".

Pan Bóg jest przeciwny jakiemukolwiek „wywyższaniu” się owcy nad owcami

Pan Bóg zapowiada, że zgromadzi rozproszone owce i będzie dla nich dobrym pasterzem. Co robi dobry pasterz? Szuka owcy zaginionej, zabłąkaną zawraca, skaleczoną opatruje, chorej przywraca siły, tłustą i mocną strzeże. Pan Bóg zapowiada, że On sam będzie pasł owce „zgodnie z prawem”, sprawiedliwie, w prawości.

Wiersz 16 jest kolejnym wierszem, który sprawia tłumaczom problemów. Jedni tłumacze piszą; „która jest tłusta i mocna, będę strzegł” BW, BP, „będę ochraniał” BT, a tłumacze w Biblii Gdańskiej oddają ten fragment w całkiem odmienny sposób; „ale tłustą i mocną wytracę”, „zgładzę”. Angielskie Biblie w tym KJV oddają ten fragment w spójny sposób jako; „but I will destroy the fat (sleek) and the strong”. W kontekście następnych wierszy bardziej odpowiednie jest tłumaczenie Biblii Gdańskiej. Pan Bóg jest przeciwny jakiemukolwiek „wywyższaniu” się owcy nad owcami. Te tłuste i silne są pod specjalnym nadzorem.

Dalej Pan Bóg zwraca się do owiec; Ja sam nie tylko będę was pasł, ale też, „będę rozsądzał między jedną owcą a drugą, między baranami a kozłami. Czy nie dość wam tego, że się pasiecie na dobrym pastwisku? Musicie jeszcze deptać resztę waszego pastwiska? Czy nie wystarczy wam, że pijecie czystą wodę? Musicie jeszcze mącić resztę nogami? I moje owce mają jeść to, co zostało przez was zdeptane? Mają pić to, co zostało zmącone waszymi nogami?

Kim są barany i kozły ? To są silne owce w stadzie. Liderzy. Oni nauczyli się czegoś złego od pasterzy, zaczynają dbać o swoje ego. One są w stadzie KIMŚ, a Pan Bóg tego nie lubi. Te tłuste i silne dewastują pastwisko Pana i zanieczyszczają wodę. Woda i Pastwisko przedstawia Prawdę, Słowo, Życie. Dzisiaj mamy do czynienia z mąceniem Wody i deptaniem Pastwiska na ogromną skalę.


Odpychaliście wszystkie słabe bokiem i grzbietem, i bodliście je rogami

Dzisiejszy fragment poświęcony jest nadużyciom w stadzie. O tym czytamy w wielu miejscach w księgach proroków.

C
o dzieje się w stadzie Pana, w barwny sposób opisuje prorok Jeremiasz w 5: 23-28; „Lecz ten lud ma serce krnąbrne i przekorne; odstąpili i odeszli.  I nie pomyśleli w swoim sercu: Bójmy się Pana, naszego Boga, który daje w czasie właściwym zarówno deszcz wczesny, jak i późny, który nam zapewnia ustalone tygodnie żniwa.  Wasze winy obaliły ten porządek, a wasze grzechy pozbawiły was dobrego,  gdyż w moim ludzie są bezbożni, którzy rozstawiają sieci jak ptasznicy, zastawiają zgubne sidła, aby łapać ludzi.  Jak klatka pełna jest ptaków, tak ich domy pełne są zrabowanego mienia; dlatego stali się możni i bogaci,  są otyli i opaśli, przekroczyli nawet miarę złego; nie dbają o prawo o sprawę sieroty, aby się jej dobrze wiodło, nie bronią prawa ubogich. Czy za to nie mam ich karać? - mówi Pan. Czy na takim narodzie nie mam się mścić?  Rzeczy okropne i ohydne dzieją się w tym kraju (na tym pastwisku).


Dalej prorok Micheasz w 3:1-3 dodaje; „Słuchajcie wy, naczelnicy Jakuba, i wy. wodzowie domu Izraela: Czy nie waszą rzeczą jest znać prawo?  Lecz wy nienawidzicie dobrego, a miłujecie złe. Zdzieracie z nich skórę i mięso z ich kości.  Jecie mięso mojego ludu, zdzieracie z niego skórę i łamiecie jego kości; krajecie to tak jak mięso w garnku i jak pieczeń na patelni.  Będziecie kiedyś wołać do Pana, lecz On was nie wysłucha: zakryje wtedy swoją twarz przed wami, ponieważ popełniliście złe czyny.”

S.L. Adams w komentarzu do tej części Księgi Ezechiela pisze; „Barany i kozły, oznaczają egoistycznych przywódców tej społeczności, którzy dbali wyłącznie o własny interes, nie zważając na żywotne potrzeby innych, powierzonych ich pieczy. Ich zabieganie o dogodzenie sobie samym przy jednoczesnym wykorzystywaniu własnej przewagi, sprytu, zdolności celem utrudnienia, a nawet uniemożliwienia innym dostępu do wspólnego dobra, spowodowało nierówność społeczną, pociągnęło za sobą krzywdę, w tym ucisk słabszych i mniej zaradnych.”

„Dlatego tak mówi do nich Pan BÓG: Oto Ja sam rozsądzę między owcą tłustą a owcą chudą. Odpychaliście wszystkie słabe bokiem i grzbietem, i bodliście je rogami, aż wypchnęliście je na zewnątrz.”

Tam gdzie egocentryczni pasterze dbają o swoje interesy coś złego dzieje się z owcami. Rozproszone potrafią być trudne, mamy do czynienia z jakąś dziwną rywalizacją, owce zaczynają się kąsać.

Trudno się dziwić takiego zachowania po owcach zaniedbanych, które utraciły zaufanie do swoich pasterzy, a także do siebie nawzajem. Pewne przysłowie mówi; że z utratą zaufania jest tak jak z zapałką, raz zgaszona nie roznieci więcej ognia.

Ten rozdział nie nawołuje do anarchii. Musimy to bardzo wyraźnie podkreślić. Jest to słowo przeciwko złym pasterzom. W innych miejscach w Biblii czytamy o przewodnikach, o starszych w zborze, o tych co są na czele. Ale nie mogą to być ludzie egocentryczni, apodyktyczni i aroganccy. Również owce nie mogą być takimi. Tłuste, „ulizane”, silne nie mają miejsca w stadzie Pana.

W Przypowieściach Salomona 11:14 czytamy; "Gdy brak jest kierownictwa, lud upada, lecz zbawienie w wielkiej liczbie doradców." BP

Gdzie nie ma objawienia, tam lud się rozprzęga; błogosławiony ten, kto przestrzega nauki

Dalej w Przypowieściach Salomona PS 24:6 czytamy „Bo wojnę możesz prowadzić tylko mądrymi zarządzeniami, a zwycięstwo zależy od licznych doradców." I jeszcze jeden fragment z Przypowieści Salomona 29:18, zacytuję tu trzy różne tłumaczenia, bo jest to ważny fragment w naszych dzisiejszych rozważaniach; „Gdzie nie ma objawienia, tam lud się rozprzęga; błogosławiony ten, kto przestrzega nauki."; " Bez prorockich wizji ludzie się zaniedbują, ale szczęśliwy ten, kto zachowuje prawo."; Bez objawienia proroczego lud nie ma hamulca, ale szczęśliwy, kto przestrzega nauki."

Przeczytajmy jeszcze bardzo ważne napomnienie jakie Apostoł Paweł kieruje do zboru Galacji. „Lecz jeśli jedni drugich kąsacie i pożeracie, baczcie, abyście jedni drugich nie strawili. Mówię więc: Według Ducha postępujcie, a nie będziecie pobłażali żądzy cielesnej. Gdyż ciało pożąda przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko ciału, a te są sobie przeciwne, abyście nie czynili tego, co chcecie.” List do Galatów 5:12-18

„Dlatego przyjdę z pomocą moim owcom. Nie będą już waszym łupem. Rozsądzę między jedną owcą a drugą.”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz