poniedziałek, 2 stycznia 2017

Ezechiela 48: 1-29


"Te są imiona pokoleń: Na północnym krańcu wzdłuż drogi do Chetlon, [w kierunku] wejścia do Chamat, do Chacar-Enon, [zostawiając] obszar Damaszku na północy po stronie Chamat od [granicy] wschodniej po zachodnią, jedna [część ma należeć] do Dana.  Obok posiadłości Dana, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Aszera.  Obok posiadłości Aszera, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Neftalego.  Obok posiadłości Neftalego, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Manassego.  Obok posiadłości Manassego, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Efraima.  Obok posiadłości Efraima, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Rubena.  Obok posiadłości Rubena, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Judy. Obok posiadłości Judy, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, będzie [się rozciągała] danina, którą ofiarujecie: dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] szerokości (ok. 13 km) i długości równej innym częściom od strony wschodniej aż po stronę zachodnią. Sanktuarium będzie w jej środku.”

Pokolenia północne

Od strony północnej swoją ziemię będą mieli pokolenia; Dana, Aszera, Neftaliego, Dwóch synów Józefa (Manassesa i Efraima), Rubena i Judy. Nie mamy tutaj wyznaczonych dokładnie granic ani, jak to sugerują szkice do tego fragmentu, wielkości przydzielonych działów ziem. Myślę, że te szkice są czysto orientacyjne. I tak np. na jednych rysunkach południowa granica terytorium Efraima jest w połowie, na innych przy końcu lub jeszcze dalej na południe od jeziora Galilejskiego.

Druga rzecz która mnie zastanowiła to podział ziemi wg takiej a nie innej kolejności od pokolenia Dana do Judy na północy, a następnie od Beniamina do Gada na południu. Porównałem ten spis z innymi występującymi w Biblii, od kolejności narodzin synów  Jakuba, po spis w Księdze Objawienia. Ten spis nie jest kompatybilny z żadnym z nich. Są dwie rzeczy warte uwagi, najbliżej Świątyni i Miasta są położone terytoria pokoleń byłego Królestwa Judy, Juda i Beniamin, oraz to, że bliżej „centrum” są potomkowie  żon Jakuba Lei i Rebeki, a dalej ich służących Bilhy i Zilpy. Czy to ma jakieś znaczenie ? Nie wiem.

Dział przeznaczony dla Pana

Dalej czytamy, że w centralnej części będzie znajdować się danina święta, pierwociny, święty dział, a na nim Świątynia. Dalej pas ziemi na którym będzie Miasto. Ten centralny obszar będzie się składał z czterech działów ziemi. Pas należący do kapłanów z linii Sadoka, pas Lewitów, obszar Miasta oraz ziemia należąca do Księcia. O tej części pisałem już wcześniej w rozważaniach do Ezechiela 45:1-12, natomiast o kapłanach, synach Sadoka w rozważaniach do Ezechiela 44:10-19
Danina, którą ofiarujecie dla Jahwe, będzie miała długości dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] (około 13 km), a szerokości dwadzieścia tysięcy [łokci]. (Dwa razy po ok. 5,3 km)  Do niej będzie [należeć] danina święta dla kapłanów, mająca na północy dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] długości, zaś po stronie zachodniej dziesięć tysięcy [łokci] szerokości i po stronie wschodniej dziesięć tysięcy [łokci] szerokości, a na południu dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] długości. W środku niej będzie sanktuarium Jahwe.  Do poświęconych kapłanów, synów Cadoka, którzy strzegli mojej służby, (którzy przestrzegali ceremonii moich; Biblia Wujka) i nie zbłądzili, gdy błądzili synowie Izraela, tak jak zbłądzili Lewici,  do nich będzie należała danina z [tej części] daniny kraju, która jest najświętsza, obok posiadłości Lewitów.  Lewici zajmą wzdłuż posiadłości kapłanów [część] o długości dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] i szerokości dziesięciu tysięcy [łokci]. Całość będzie wynosiła dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] długości i dziesięć tysięcy [łokci] szerokości.  Nie będą mogli z niej [nic] sprzedać ani zamienić, ani odstąpić tej pierwszej [części] kraju, bo jest poświęcona dla Jahwe.

W jej środku będzie miasto

Pięć tysięcy [łokci], pozostałej z szerokości dwudziestu pięciu tysięcy, stanowi [część] nieświętą i jest przeznaczona na miasto, na mieszkania i na pas wolny. W jej środku będzie miasto. Takie są jego wymiary: strona północna cztery tysiące pięćset [łokci] (ok. 2,4 km.), strona południowa cztery tysiące pięćset, strona wschodnia cztery tysiące pięćset i strona zachodnia cztery tysiące pięćset [łokci]. Miasto będzie miało pas wolny dwieście pięćdziesiąt [łokci] od strony północnej (ok. 120 m), dwieście pięćdziesiąt od południa, dwieście pięćdziesiąt od wschodu i dwieście pięćdziesiąt od zachodu. Reszta długości wzdłuż świętej daniny, dziesięć tysięcy [łokci] na wschód i dziesięć tysięcy na zachód jest [przeznaczona pod] plony, które będą służyły na utrzymanie pracowników miejskich. Będą ją uprawiali pracownicy miejscy ze wszystkich pokoleń Izraela. Cała danina będzie wynosiła dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] na dwadzieścia pięć tysięcy. Ofiarujecie kwadrat świętej daniny wraz z posiadłością miasta. Reszta będzie należała do księcia z jednej i z drugiej strony świętej daniny oraz posiadłości miasta; [na wschód] naprzeciw dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] daniny aż do granicy wschodniej i na zachód naprzeciw dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] do granicy zachodniej, wzdłuż innych części [to będzie należało] do księcia. Danina święta i sanktuarium Świątyni będą w jej środku.  [Wszystko] poza posiadłością Lewitów i poza posiadłością miasta, które będą w środku tego, co będzie własnością księcia - między posiadłością Judy, a między posiadłością Beniamina - będzie należało do księcia.

Prorok określa teren miasta jako miejsce pospolite, niepoświęcone, nie święte. Dalej w tym rozdziale czytamy, że Miasto będzie miało bramy. Hebrajskie słowo „iyr” oznacza miasto jako miejsce strzeżone. Ciekawa sytuacja. Świątynia będąca kwadratem wpisanym w dział kapłanów i teraz Miasto będące również kwadratem (mniejszym ok. 260 x 260 m) wpisanym w dział miejski, oba te obiekty mają bramy i są strzeżone. Ponad to jeden i drugi „kwadrat” jest otoczony dodatkowym pasem wolnej przestrzeni.
 
A bramy jego nie będą zamknięte w dzień, bo nocy tam nie będzie;  i wniosą do niego sławę i dostojeństwo narodów.  I nie wejdzie do niego nic nieczystego i kłamie, tylko ci, którzy są zapisani w księdze żywota Baranka.”  Objawienie 21:25-27 Proszę zapamiętajcie użyty tutaj zwrot; ani nikt, kto czyni obrzydliwość. Ponieważ do tych słów jeszcze wrócimy.

Na wschód i na zachód od miasta będą rozciągać się pola uprawne, a „plony tej ziemi mają być przeznaczone na utrzymanie tych, którzy pracują w mieście." W mieście będą pracować robotnicy (hebr. ‘apad), pracownicy najemni, słudzy miasta. Co będą tam dokładnie robić, tego nie wiemy. Niektóre tłumaczenia Biblii, np. Biblia Poznańska sugerują w wierszu 19, że robotnicy miejscy będą rolnikami. Biblia Gdańska natomiast podaje zwięzłą informację; „A ci słudzy miasta służyć będą miastu ze wszystkich pokoleń Izraelskich."

Reszta będzie należała do księcia z jednej i z drugiej strony świętej daniny oraz posiadłości miasta...

Wiersz 15 w Biblii EIB; „Natomiast pas pięciu tysięcy łokci, będzie obszarem wspólnym dla wszystkich, przeznaczonym pod zabudowę, tereny pasterskie i rolnicze. Miasto będzie pośrodku.”

Pokolenia południowe

„Reszta pokoleń: Od strony wschodniej aż po stronę zachodnią jedna [część ma należeć] do Beniamina.  Obok posiadłości Beniamina, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Symeona. Obok posiadłości Symeona, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Issachara. Obok posiadłości Issachara, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Zebulona. Obok posiadłości Zebulona, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Gada. Obok posiadłości Gada w stronę Negebu na południu granica będzie [biec] od Tamar przez wody Meribat-Kadesz, potok [egipski aż] do Wielkiego Morza. To jest kraj, który przypadnie w dziedzictwo pokoleniom Izraela, i te są ich działy - wyrocznia Pana, Jahwe.”

Od strony południowej swoją ziemię będą miały następujące pokolenia; Beniamina, Symeona, Issachara, Zebulona i Gada.

 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz