"Te są
imiona pokoleń: Na północnym krańcu wzdłuż drogi do Chetlon, [w kierunku]
wejścia do Chamat, do Chacar-Enon, [zostawiając] obszar Damaszku na północy po
stronie Chamat od [granicy] wschodniej po zachodnią, jedna [część ma należeć]
do Dana. Obok posiadłości Dana, od
strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do
Aszera. Obok posiadłości Aszera, od strony
wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Neftalego. Obok posiadłości Neftalego, od strony
wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Manassego. Obok posiadłości Manassego, od strony
wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Efraima. Obok posiadłości Efraima, od strony
wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Rubena. Obok posiadłości Rubena, od strony wschodniej
aż po stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Judy. Obok posiadłości
Judy, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, będzie [się rozciągała]
danina, którą ofiarujecie: dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] szerokości (ok. 13 km) i długości równej
innym częściom od strony wschodniej aż po stronę zachodnią. Sanktuarium będzie
w jej środku.”
Pokolenia
północne
Od strony północnej swoją ziemię będą mieli pokolenia; Dana, Aszera, Neftaliego, Dwóch synów Józefa (Manassesa i Efraima), Rubena i Judy. Nie mamy tutaj wyznaczonych dokładnie granic ani, jak to sugerują szkice do tego fragmentu, wielkości przydzielonych działów ziem. Myślę, że te szkice są czysto orientacyjne. I tak np. na jednych rysunkach południowa granica terytorium Efraima jest w połowie, na innych przy końcu lub jeszcze dalej na południe od jeziora Galilejskiego.
Od strony północnej swoją ziemię będą mieli pokolenia; Dana, Aszera, Neftaliego, Dwóch synów Józefa (Manassesa i Efraima), Rubena i Judy. Nie mamy tutaj wyznaczonych dokładnie granic ani, jak to sugerują szkice do tego fragmentu, wielkości przydzielonych działów ziem. Myślę, że te szkice są czysto orientacyjne. I tak np. na jednych rysunkach południowa granica terytorium Efraima jest w połowie, na innych przy końcu lub jeszcze dalej na południe od jeziora Galilejskiego.
Druga rzecz
która mnie zastanowiła to podział ziemi wg takiej a nie innej kolejności od
pokolenia Dana do Judy na północy, a następnie od Beniamina do Gada na
południu. Porównałem ten spis z innymi występującymi w Biblii, od kolejności
narodzin synów Jakuba, po spis w Księdze
Objawienia. Ten spis nie jest kompatybilny z żadnym z nich. Są dwie rzeczy
warte uwagi, najbliżej Świątyni i Miasta są położone terytoria pokoleń byłego
Królestwa Judy, Juda i Beniamin, oraz to, że bliżej „centrum” są
potomkowie żon Jakuba Lei i Rebeki, a
dalej ich służących Bilhy i Zilpy. Czy to ma jakieś znaczenie ? Nie wiem.
Dział przeznaczony dla Pana
Dalej czytamy, że w centralnej części będzie znajdować się danina święta, pierwociny, święty dział, a na nim Świątynia. Dalej pas ziemi na którym będzie Miasto. Ten centralny obszar będzie się składał z czterech działów ziemi. Pas należący do kapłanów z linii Sadoka, pas Lewitów, obszar Miasta oraz ziemia należąca do Księcia. O tej części pisałem już wcześniej w rozważaniach do Ezechiela 45:1-12, natomiast o kapłanach, synach Sadoka w rozważaniach do Ezechiela 44:10-19
Dalej czytamy, że w centralnej części będzie znajdować się danina święta, pierwociny, święty dział, a na nim Świątynia. Dalej pas ziemi na którym będzie Miasto. Ten centralny obszar będzie się składał z czterech działów ziemi. Pas należący do kapłanów z linii Sadoka, pas Lewitów, obszar Miasta oraz ziemia należąca do Księcia. O tej części pisałem już wcześniej w rozważaniach do Ezechiela 45:1-12, natomiast o kapłanach, synach Sadoka w rozważaniach do Ezechiela 44:10-19
„Danina,
którą ofiarujecie dla Jahwe, będzie miała długości dwadzieścia pięć tysięcy
[łokci] (około 13 km),
a szerokości dwadzieścia tysięcy [łokci]. (Dwa razy po ok. 5,3 km) Do niej będzie [należeć] danina święta dla
kapłanów, mająca na północy dwadzieścia pięć tysięcy [łokci] długości, zaś po
stronie zachodniej dziesięć tysięcy [łokci] szerokości i po stronie wschodniej
dziesięć tysięcy [łokci] szerokości, a na południu dwadzieścia pięć tysięcy
[łokci] długości. W środku niej będzie sanktuarium Jahwe. Do poświęconych kapłanów, synów Cadoka,
którzy strzegli mojej służby, (którzy przestrzegali ceremonii moich; Biblia
Wujka) i nie zbłądzili, gdy błądzili synowie Izraela, tak jak zbłądzili
Lewici, do nich będzie należała danina z
[tej części] daniny kraju, która jest najświętsza, obok posiadłości
Lewitów. Lewici zajmą wzdłuż posiadłości
kapłanów [część] o długości dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] i szerokości
dziesięciu tysięcy [łokci]. Całość będzie wynosiła dwadzieścia pięć tysięcy
[łokci] długości i dziesięć tysięcy [łokci] szerokości. Nie będą mogli z niej [nic] sprzedać ani
zamienić, ani odstąpić tej pierwszej [części] kraju, bo jest poświęcona dla
Jahwe.”
W jej
środku będzie miasto
Pięć tysięcy
[łokci], pozostałej z szerokości dwudziestu pięciu tysięcy, stanowi [część]
nieświętą i jest przeznaczona na miasto, na mieszkania i na pas wolny. W
jej środku będzie miasto. Takie są jego wymiary: strona północna cztery tysiące
pięćset [łokci] (ok. 2,4 km.),
strona południowa cztery tysiące pięćset, strona wschodnia cztery tysiące pięćset
i strona zachodnia cztery tysiące pięćset [łokci]. Miasto będzie miało pas
wolny dwieście pięćdziesiąt [łokci] od strony północnej (ok. 120 m), dwieście pięćdziesiąt
od południa, dwieście pięćdziesiąt od wschodu i dwieście pięćdziesiąt od
zachodu. Reszta długości wzdłuż świętej daniny, dziesięć tysięcy [łokci] na
wschód i dziesięć tysięcy na zachód jest [przeznaczona pod] plony, które będą
służyły na utrzymanie pracowników miejskich. Będą ją uprawiali pracownicy
miejscy ze wszystkich pokoleń Izraela. Cała danina będzie wynosiła dwadzieścia
pięć tysięcy [łokci] na dwadzieścia pięć tysięcy. Ofiarujecie kwadrat świętej
daniny wraz z posiadłością miasta. Reszta będzie należała do księcia z jednej i
z drugiej strony świętej daniny oraz posiadłości miasta; [na wschód] naprzeciw
dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] daniny aż do granicy wschodniej i na zachód
naprzeciw dwudziestu pięciu tysięcy [łokci] do granicy zachodniej, wzdłuż
innych części [to będzie należało] do księcia. Danina święta i sanktuarium
Świątyni będą w jej środku. [Wszystko]
poza posiadłością Lewitów i poza posiadłością miasta, które będą w środku tego,
co będzie własnością księcia - między posiadłością Judy, a między posiadłością
Beniamina - będzie należało do księcia.
Prorok
określa teren miasta jako miejsce pospolite, niepoświęcone, nie święte. Dalej w
tym rozdziale czytamy, że Miasto będzie miało bramy. Hebrajskie słowo „iyr”
oznacza miasto jako miejsce strzeżone. Ciekawa sytuacja. Świątynia będąca
kwadratem wpisanym w dział kapłanów i teraz Miasto będące również kwadratem
(mniejszym ok. 260 x 260 m)
wpisanym w dział miejski, oba te obiekty mają bramy i są strzeżone. Ponad to
jeden i drugi „kwadrat” jest otoczony dodatkowym pasem wolnej przestrzeni.
”A bramy jego nie będą zamknięte w dzień, bo nocy tam nie będzie; i wniosą do niego sławę i dostojeństwo narodów. I nie wejdzie do niego nic nieczystego i kłamie, tylko ci, którzy są zapisani w księdze żywota Baranka.” Objawienie 21:25-27 Proszę zapamiętajcie użyty tutaj zwrot; ani nikt, kto czyni obrzydliwość. Ponieważ do tych słów jeszcze wrócimy.
”A bramy jego nie będą zamknięte w dzień, bo nocy tam nie będzie; i wniosą do niego sławę i dostojeństwo narodów. I nie wejdzie do niego nic nieczystego i kłamie, tylko ci, którzy są zapisani w księdze żywota Baranka.” Objawienie 21:25-27 Proszę zapamiętajcie użyty tutaj zwrot; ani nikt, kto czyni obrzydliwość. Ponieważ do tych słów jeszcze wrócimy.
Na wschód i
na zachód od miasta będą rozciągać się pola uprawne, a „plony tej ziemi mają
być przeznaczone na utrzymanie tych, którzy pracują w mieście." W mieście
będą pracować robotnicy (hebr. ‘apad), pracownicy najemni, słudzy miasta. Co
będą tam dokładnie robić, tego nie wiemy. Niektóre tłumaczenia Biblii, np.
Biblia Poznańska sugerują w wierszu 19, że robotnicy miejscy będą rolnikami.
Biblia Gdańska natomiast podaje zwięzłą informację; „A ci słudzy miasta służyć
będą miastu ze wszystkich pokoleń Izraelskich."
Reszta będzie należała do księcia z jednej i z drugiej strony świętej daniny oraz posiadłości miasta...
Wiersz 15 w Biblii EIB; „Natomiast pas pięciu tysięcy łokci, będzie obszarem wspólnym dla wszystkich, przeznaczonym pod zabudowę, tereny pasterskie i rolnicze. Miasto będzie pośrodku.”
Wiersz 15 w Biblii EIB; „Natomiast pas pięciu tysięcy łokci, będzie obszarem wspólnym dla wszystkich, przeznaczonym pod zabudowę, tereny pasterskie i rolnicze. Miasto będzie pośrodku.”
Pokolenia
południowe
„Reszta
pokoleń: Od strony wschodniej aż po stronę zachodnią jedna [część ma należeć]
do Beniamina. Obok posiadłości
Beniamina, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma
należeć] do Symeona. Obok posiadłości Symeona, od strony wschodniej aż po
stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Issachara. Obok posiadłości
Issachara, od strony wschodniej aż po stronę zachodnią, jedna [część ma
należeć] do Zebulona. Obok posiadłości Zebulona, od strony wschodniej aż po
stronę zachodnią, jedna [część ma należeć] do Gada. Obok posiadłości Gada w
stronę Negebu na południu granica będzie [biec] od Tamar przez wody
Meribat-Kadesz, potok [egipski aż] do Wielkiego Morza. To jest kraj, który
przypadnie w dziedzictwo pokoleniom Izraela, i te są ich działy - wyrocznia
Pana, Jahwe.”
Od strony
południowej swoją ziemię będą miały następujące pokolenia; Beniamina, Symeona,
Issachara, Zebulona i Gada.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz